Menu
TOPZINE.cz
Divadelní hry, představení - novinky a recenze

RECENZE: Balet Don Quijote. Španělský býk se rozběhl. I když pozdě

Anna Kottová

Anna Kottová

24. 2. 2012

Co má společného španělský temperament a balet? Představení Don Quijot, které jako poslední baletní premiéru v tomto roce uvedla pražská Státní opera. Křehkost a lehkost se pokusil spojit s horkokrevností koridy.

[album:https://www.topzine.cz/wp-content/uploads/dm-albums/balet-don-quijote/]

Stárnoucí don Quijote se opět vydává za dobrodružstvím se svým věrným sluhou Sanchem Panzou. Prolog není takřka baletní. Úsměvná role dona Quijota i jeho sluhy Sancho Panzy plní funkci průvodce příběhem. Přesto, že se balet jmenuje Don Quijote, rytíř smutné postavy se odsunul do pozadí a jeho místo převzali Basil a Kitri.

Čtěte také: Opera Tři Pintové přinesla krásu a vtip

Pravý balet začíná až v prvním jednání, kdy se v plném květu představí hlavní postavy. Krásná Lorenzova dcera Kitri se zamiluje do mladého lazebníka Basila. Lorenzo je ale proti jejich lásce a rád by Kitri provdal za zženštilého šlechtice Camacha. Když se don Quijote potká s Kitri, splete si ji se svojí vysněnou Dulcineou a také se do ní zamiluje.

FOTO: Balet Don Quijote Státní opera Praha

Láska mezi Kitri a Basilem je zakázaná Zdroj: Státní opera Praha

Basil s Kitri spolu utíkají a schovají se do cikánského tábora před Lorenzem a Camachem. Don Quijote se v táboře znovu setká s Kitri, a aby ji okouzlil, bojuje s větrným mlýnem, který pokládá za obra. Začátek druhého jednání příjemně překvapil odlišnou hudební atmosférou, kterou způsobil cikánský temperament.

Basil s Kitri přibíhají do místní krčmy. Lorenzo s Camachem je doženou a Lorenzo chce Kitri zasnoubit. Milovaný Basil sehraje sebevraždu. Lorenzo se nechá obměkčit zoufalým činem a požehná dosud zakázané lásce. Lorenzo v tu ránu vyskočí a nic už nebrání svatbě zamilovaného páru.

Očima Ivety Svobodové: Don Quijote se rozvíjí jako poupě. Když neodejdete po první čtvrtině, dočkáte se překvapení v podobě témeř flamencového baletu. Nové talentované tváře, či spíše těla ukazují svůj potenciál. Mladý balet ukázal, kde tkví dominance jeho věku. Především ve vytrvalosti a síle, čímž vynahradil rozpačitější a méně dynamický začátek. Představení v podstatě graduje od zahřívacích cviků až k vrcholnému tanečnímu umění. Což lze přičíst choreografickému důmyslu, jenž počítá s nezvykle dlouhým představením. Jen kostýmy maličko zklamaly.

Hodnocení: 80 %

Don Quijote má několik kouzelných nápadů a je vidět, že choreografové Jaroslav Slavický, Kateřina Slavická a Hana Vláčilová si dali s detaily a vtipnými momenty práci. Několik chyb v synchronizaci a finálních dopadech by se našlo, ale vzhledem k mládí všech aktérů a premiéře představení se dá nejistota odpustit.

FOTO: Balet Don Quijote Státní opera Praha

Basil laškuje s jinými děvčaty, aby naštval Kitri

Kostýmy Josef Jelínek barevně upravil tak, abyste ve změti tanečníků vždy bezpečně poznali hlavní postavy. I když bylo jeviště sladěné a barevně vyvážené, tak kostýmy působily příliš tradičně a málo ohnivě, španělsky.

Jako skvělý nápad se ukázalo použití toreadorských plášťů z jedné strany rudých a z druhé stříbrných. Bezchybné provedení dodalo nápadu na kráse.

Nepřehlédněte: Kdo je za balet nominovaný na Cenu Thálie?

Svěží, veselý a energický balet svým elánem doplnili i mladí tanečníci, kteří si vyzkoušeli jak charakterově, tak technicky náročné postavy.

Na charakterové náročnosti je založena především první část a na technické ta od druhého jednání dál. V první části také převažovala baletní lehkost a křehkost nad temperamentem, situace se ale postupně otáčela. Baletní náročnost graduje, jak se blíží závěrečné tóny.

FOTO: Balet Don Quijote Státní opera Praha

Šéf toreadorů Espada je fešák

Klidnější pasáže, ve kterých Don Quijote prokázal svůdnost, se střídají s rychlými, ze kterých prýští částečný temperament. Přesto mi v něm na pravou španělskou koridu chyběla špetka pálivého koření v podobě něčeho méně tradičního a více odvážného. Takové momenty se sice objevily, ale pouze výjimečně.

Don Quijote se podobá zápasu toreadora s býkem. Býk se nejprve rozhlíží, přešlapuje a občas zahrabe kopytem. Pak se ale s obrovskou energií rozběhne proti svému sokovi. Španělská krev se tak do baletu vlije až v závěru. Ale když vidíte to nejlepší až ke konci, vše špatné zapomenete. Nebo alespoň částečně.

Don Quijote

Státní opera Praha

Autor: Ludwig Minkus

Choreografie: Jaroslav Slavický, Kateřina Slavická, Hana Vláčilová podle Maria Petipy a Alexandra Gorského

Režie: Jaroslav Slavický

Baletí: Milan Boček / Josef Svoboda, Jurij Kolva / Richard Hlinka, Miho Ogimoto / Alina Nanu, Ulvi Azizov / Ondřej Vinklát, Zuzana Hvízdalová / Philippine de Sevin, Viktor Kocian / Filip Janda / Jurij Slypyč a další

Hodnocení: 80 %

Don Quijote
Státní opera Praha
Choreografie: J. Slavický, K. Slavická, H. Vláčilová podle M. Petipy a A. Gorského
Režie: J. Slavický
Baletí: M. Boček / J. Svoboda, J. Kolva / R. Hlinka, M. Ogimoto / A. Nanu, U. Azizov / O. Vinklát, Z. Hvízdalová / P. de Sevin, V. Kocian / F. Janda / J. Slypyč a dalšíDon Quijote
Státní opera Praha
Choreografie: J. Slavický, K. Slavická, H. Vláčilová podle M. Petipy a A. Gorského
Režie: J. Slavický
Baletí: M. Boček / J. Svoboda, J. Kolva / R. Hlinka, M. Ogimoto / A. Nanu, U. Azizov / O. Vinklát, Z. Hvízdalová / P. de Sevin, V. Kocian / F. Janda / J. Slypyč a další

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

RECENZE: Balet Don Quijote. Španělský býk se rozběhl. I když pozdě