Nový film Wese Andersona byl uveden letos v Karlových Varech a mnozí mluvili o nejlepším filmu, který na festivalu viděli. Proč? Anderson jím opět ukázal, že má dětskou duši.
Abyste mi správně rozuměli, Až vyjde měsíc není film pro děti, ale pro dospělé. Ovšem právě dospělí se při jeho sledování znovu stávají dvanáctiletými dětmi. Jaké to je, už dávno zapomněli a svým potomkům proto úplně nerozumí. Přitom stát se na hodinu a půl zase dítětem není úplně špatné.
Wes Anderson je americký režisér, který je známý hlavně pro svůj osobitý rukopis. O filmy se zajímal už odmala. Jeho první celovečerák Grázlové sice u diváků propadl, ale Martin Scorsese ho označil za jeden z nejlepších filmů 90. let. Mezi jeho díla patří Jak jsem balil učitelku, Taková zvláštní rodinka nebo Život pod vodou.
Wes Anderson by se v souvislosti se svým novým snímkem dal označit jako filmová Astrid Lindgren. Málokomu jako těmto dvěma se totiž podařilo vidět dětský svět tak, jak ho vnímají samy děti. Až vyjde měsíc je snímek o dětech, viděný očima dětí, ve kterém přemýšlejí logicky právě děti, a nikoli dospělé, rozumné autority.
Nezvladatelná Suzy a skaut Sam utíkají za láskou. Zdroj: distributor filmu
Dvanáctiletý skaut, sirotek, ale také otloukánek Sam Shakusky uteče z tábora. Za čímž ale nestojí to, že je v táboře neoblíbený, nýbrž láska na život a na smrt. Spolu s ním utíká rovněž dvanáctiletá nezvladatelná Suzy, která nechápe své rodiče, a proto si myslí, že je nenávidí. Na cestu si s sebou berou stan, vzduchovku, kufr plný knih nevrácených do knihovny, kotě, gramofon na baterky a nůžky pro leváky. Mezitím se na bohem zapomenutém ostrově formuje záchranná četa v podobě Suzyiných rodičů, místního policisty a vedoucího skautského tábora.
Co vám o tom řekne Jaroslav Dušek?
Až vyjde měsíc je především film plný humoru. Laskavého, roztomilého, dětského. A chytrého. Hollywoodský rukopis byste hledali jen těžko. Anderson hlavně nešetří dobrými nápady. A naštěstí je k sobě uměle nelepí bez zápletky, jako se to stalo Jeanu-Pierrovi Jeunetovi v Galimatyáši. Zápletka v podobě dvou zamilovaných dětí, které nechtějí nic jiného než být spolu, je natolik silná, že může stát sama o sobě.
Hodně by vám k tomu mohl říct Jaroslav Dušek ve Čtyřech dohodách. Tedy proč se dospělí stávají dospělými a zapomínají, že přece není nic důležitějšího než láska. Proč tento fakt chápeme jako děti a proč se jako dospělí oklešťujeme pravidly, ohlížíme se na to, co si budou myslet ostatní, a nárokujeme si status těch rozumnějších?
Ve filmu jsou to děti, kdo přemýšlí přirozeně, spolu s tím, co velí základní lidské touhy a potřeby, a tak i rozumně. Naopak dospělí zakonzervovaní ve svém nešťastném světě chápou dětský útěk a dětskou lásku jako něco neuváženého, co se musí okamžitě napravit. Proč vlastně?
[youtube_660]7N8wkVA4_8s[/youtube_660]
Se vším tím, co bylo výše řečeno, je ale nutné říct, že Anderson neidealizuje, řeší závažná a smutná témata jako ztrátu rodičů, nezájem pěstounů, manželskou nevěru a osamění. V ničem z toho se ovšem nepatlá, z příběhu tyto věci nenápadně vykukují, stejně jako nenápadně vykukují v reálném životě. To, jak na ně nahlížejí děti, je nejlépe ilustrováno na postavě sociální pracovnice, která nemá jméno. Je to prostě Sociální pracovnice a vše, co si pod tím představíte.
Očima Pavlíny Nouzové: Svět Wese Andersona dostal další zářez. Po podvodním naivním průzkumníkovi či lišákovi s hlasem George Clooneyho přichází dvojice zamilovaná na život a na smrt. Že je okolí nemá rádo? Co s tím. Stačí přece od toho všeho jen utéct.
Dětské uvažování je ve filmu prokresleno do detailu a ani na chvíli se nechce zapochybovat, že by to snad natočil někdo dospělý. Bohužel je ale Až vyjde měsíc tak napěchováno nejrůznějšími prvky, které by si zasloužily více času (a hlavně Bill Murray má strašně málo prostoru), že pak snímek jako celek příliš nedrží.
Hodnocení: 4****
To vše je naprosto skvěle zpracované, dokonale promyšlené včetně nejmenších detailů, obrazově působivé (i díky tomu, že příběh je zasazen do 60. let), se skvělým soundtrackem a také skvělým hereckým obsazením. Bruce Willis, Bill Murray, Tilda Swinton, Frances McDormand a Edward Norton. Naprosto bezchybně si počínají i oba dětští hrdinové, ze kterých vyrostou hvězdy. V roli Suzy Kara Hayward a v roli Sama Jared Gilman.
Hvězdná záchranná četa. Kdo se tady zbláznil?
Pokud se zrovna nechcete probírat Dětmi z Bullerbynu, abyste si připomněli, jak krásný a ve své podstatě přirozený je dětský svět, zajděte do kina na Až vyjde měsíc. Jehož český název je, jak už to v těch našich končinách bývá, stejně nelogický jako život dospělých. Wes Anderson by vám o tom mohl vyprávět.
Až vyjde měsíc (Moonrise Kingdom)
Komedie/Drama/Romantický
USA, 2012, 94 min
Režie: Wes Anderson
Hrají: Bruce Willis, Edward Norton, Bill Murray, Kara Hayward, Jared Gilman, Jason Schwartzman, Tilda Swinton, Frances McDormand, Harvey Keitel, Bob Balaban, Neal Huff
Hodnocení: 5*****