Kdo skutečně napsal Hamleta, kdo vymyslel balkónovou scénu z Romea a Julie a kdo nechal udusit Desdemonu? Existuje obrovské množství teorií, kdo že to ve skutečnosti byl William Shakespeare. A mistr konců světa Roland Emmerich se o tom rozhodl natočit film.
[album:https://www.topzine.cz/wp-content/uploads/dm-albums/2011_anonym_anonymous/]
William Shakespeare bude zřejmě navždy záhadou. Dodnes se neví, zdali napsal opravdu všechna díla, která mu jsou přisuzována. Nebo jestli napsal alespoň jedno z nich. Kdo byl Shakespeare? Geniální spisovatel ze Stratfordu, nebo jen pseudonym někoho, kdo nesměl být se svým dílem spojován?
Roland Emmerich je král katastrofických velkofilmů. Má za sebou Den nezávislosti, Den poté, Godzillu nebo poměrně nový kousek 2012. Pokud se nerozhodne ničit svět nebo ho nechat zachránit americkým prezidentem, natočí i trochu odlišný snímek, třeba sci-fi Hvězdná brána nebo teď historické drama o Shakespearovi.
Mistr amerických vlajek a především konců světa Roland Emmerich natočil film, který už na první pohled je svým tématem nad režisérovy možnosti. O autorství Shakespearových děl byly napsány tuny knížek a Emmerich si za tu svou filmovou teorii vybral dílo Percyho Allena, případně novější poznatky od Kurta Kreilera.
Nebudeme se tu ani tak zaobírat tím, jestli měl některý z těchto pánů pravdu. Spíš vám jen přiblížím, co jejich teorie tvrdí – a co tvrdí Emmerichův film Anonym.
Copak je po jméně? Co růží zvou, i zváno jinak vonělo by stejně, Zdroj: distributor filmu
Oba autoři tvrdí, že za Shakespearovými díly stojí Edward de Vere. Kreiler to odůvodňuje například tím, že jeho život připomínal některé hry. Romeo a Julie symbolizuje jeho nešťastnou lásku k mladé dvorní dámě Anne Vavasour. Zmínka v Sonetech o krásném mladíkovi pak prý patří hraběti ze Southamptonu, do kterého byl podle Kreilera hrabě Edward zamilovaný.
Když vám to potvrdí duch, musí to být pravda
Allen zase tvrdí, že láskou Edwarda de Vere byla samotná královna Alžběta I. Zmíněný Southampton byl pak jejich syn (takže žádná teorie o Shake-gay-spearovi). Dokázal to například tím, že mluvil s duchy hlavních aktérů, kteří mu jeho teorii potvrdili. A to už něco znamená, že.
V každém případě je vidět, jak složité je hrabání se v původu Shakespearova díla. Emmerich k tomu přistupuje velice povrchně, když míchá všechny možné teorie dohromady (zůstává Edward de Vere, poměr s Alžbětou, syn Southhampton a další velmi křehké vztahy, které vám nechci prozrazovat).
Námět má přitom obrovský potenciál. Kdyby ho ovšem držel v rukou někdo, kdo by se snažil jít do hloubky. Velice zajímavě by například působilo vyústění, ze kterého by ani po zhlédnutí filmu nebylo jasné, kdo nakonec celé dílo napsal.
Očima Oldřicha Mánerta: Když si vezme režisér katastrofických filmů na mušku Shakespeara, intelektuálové a Britové si mohou hlavu ukroutit. Megaloman Emmerich ale překvapuje všechny a předkládá udivenému publiku možná trochu povrchní, přesto ale dynamickou a emocionálně strhující konspirační podívanou.
Pokud přistupuje divák k Anonymovi jako k čisté fikci, ve které se úplně náhodou objevují skutečné historické charaktery, bude nekriticky nadšen a jako bonus dostane jeden z nejlepších hereckých výkonů letošního roku, který zde předvádí stále opomíjený Rhys Ifans. Intelektuálům vstup přísně zakázán!
Hodnocení: 4****
V Anonymovi máte ale po pár minutách předhozeno, že Shakespeare byl opilec a dílo napsal hrabě Edward. Žádná zmínka o tom, že i kdyby autor skutečně použil jméno Shakespeare jen jako pseudonym, pak použil jméno člověka, kterému zemřel jedenáctiletý syn (Hamnet, podoba se jménem Hamlet není náhodná, jak tvrdí naopak zastánci teorie pro Shakespeara). Takový člověk neosouložil půlku Londýna, a i kdyby neměl talent na psaní her, pak také neměl 24 hodin denně v ruce pálenku.
Podle některých teorií byl „Shakespeare“ zamilován do pána napravo
Emmerich, i když se může tvářit sebevíc vznosně a stylem já natočil historické drama, kde žádný dinosaurus neničí Londýn, přesto vyslal do kin snímek opět pro americké diváky. Sedláci z Texasu budou nadšení, protože při vyslovování „Být či nebýt“ budou moci hrdě říct: „Hehe, to mi něco říká.“ Naopak Britové, o kterých tenhle film má být, si leda tak můžou ublinknout.
Češi pak mají velké štěstí, pokud tedy nepatří mezi ortodoxní fanoušky Shakespeara. Udělají si odstup a možná v Anonymovi najdou i nějaké pozitivní prvky. Například Rhys Ifans v roli hraběte de Vere je skutečně výborný a dokáže s ním během filmu postupně stárnout a nabírat zkušenosti.
Žádné Romeo, ó, Romeo
Stejně tak se Anonym snaží o jistou netradiční myšlenku. Nezaobírá se tím, kdo ve skutečnosti dílo napsal (protože sebejistě tvrdí, že to byl Edward), ale spíš se zamýšlí nad tím, zdali člověku stačí k seberealizaci pouhý jeho výtvor. A nebo jestli potřebuje onen pocit slávy a osobního úspěchu, když je pod výtvorem podepsaný. Podobně ve snímku nezazní ani slavné „Romeo, ó, Romeo!“. Jak je Anonym z části tuctový, tak k jiným věcem dokáže přistupovat neobyčejně.
Tohle je Shakespeare. Smilník a ožrala
Emmerich si měl spíše už na začátku přiznat, že na takové téma, jako je Shakespeare, prostě nemá. Snaží se tvářit, že to je komorní film (z jeho tvorby je určitě nejkomornější, vždyť tady nezanikne svět), a to třeba laciným orámováním, kde klasický shakespearovský herec Derek Jacobi uvede film jako divadelní hru. Přitom jsou v něm ale porušena i základní pravidla jako třeba jednota času (budete se akorát ztrácet ve třech časových rovinách).
Nakonec jsou na Anonymovi nejkrásnější momenty, kde se hrají jednotlivé hry. Shakespeare, ať to byl kdokoli, byl génius a umělec. Emmerich ani jedno.
Anonym (Anonymous)
Drama
Velká Británie / Německo, 2011, 130 min
Režie: Roland Emmerich
Hrají: Vanessa Redgrave, Rhys Ifans, Joely Richardson, David Thewlis, Paula Schramm, Robert Emms, Edward Hogg, Rafe Spall, Jamie Campbell Bower, Xavier Samuel, Derek Jacobi, Mark Rylance, Nic Romm
Hodnocení: 3***