Chrám Matky boží z pera klasika Victora Huga se ve světě dočkal mnoha divadelních i muzikálových zpracování a jeho příběh je vskutku nadčasový. Nový muzikál Divadla Hybernia Quasimodo se pustil do své vlastní interpretace tohoto známého díla a opatřil ho podtitulem Pro lásku se kdysi umíralo.
Je jisté, že dnes se slovem láska plýtvá a málokdo zná jeho skutečný význam. Mnoho lidí si ho plete se zamilovaností nebo vášní. Láska je silný motiv, ale jeho zpracování může snadno sklouznout ke kýčovitosti, trapnosti a afektu. Muzikálu Quasimodo se však ujal schopný tvůrčí tým, který je známý svým odlišným přístupem k divadlu, a tak zde existuje naděje, že Quasimodo přinese skutečně něco nového a originálního.
Režisérem tohoto ambiciózního projektu je Martin Kukučka, který se spolu s Lukášem Trpišovským ujal i tvorby libreta (umělecké duo Skutr). O hudbu se postarají Jakub Prachař, Jan Maxián a Petr Kaláb. Písně by měly být laděny vážněji a prezentovány v mollové tónině. Na tiskové konferenci bylo zmíněno, že jsou tvořeny za pochodu a v případě, že se jakémukoli umělci nebude jeho part líbit, není problém ho pozměnit nebo upravit.
Důležitou složkou představení bude tanec, čemuž se uzpůsobí i scéna. Mohlo by se tedy jednat o sympatické spojení hudebního a pohybového divadla. O choreografii se postará Jana Burkiewiczová, která, jak sama uvádí, bude na tanečníky klást vysoké nároky. O tom se lze přesvědčit i na vítězích soutěže Česko Slovensko má Talent – silových akrobatech Dae Men, kteří budou do představení také zapojeni. Dokonce i hlavní ženská role Esmeraldy, na niž je teprve vypsán konkurz (na 11. dubna 2011), má být tanečně náročná, a to už bohužel není na pražské muzikálové scéně zvykem, stejně jako náročnější herectví. Tanečníci prý nebudou opouštět jeviště téměř po celou dobu představení.
Scéna, kostýmy a projekce
Za scénou stojí dvojice ze studia Artcore – Maja Rašková a Štěpán Kuklík. Scénografie vypadá zajímavě a účelně. Měla by vytvořit časem neohraničenou atmosféru gotické katedrály, ale zároveň respektovat prostor pro tanec. Scéna se tedy pokusí o skloubení několika motivů a jejich povznesení do určité nadčasovosti.
návrh scény pro Quasimoda
Dalším prvkem jsou kostýmy, které se budou držet podobných zásad jako celá scéna a působit dobově univerzálně, přičemž by měli vyjadřovat charaktery postav. Přesto se jejich tvůrkyně nechtějí pokoušet o přílišnou modernu. Kostýmy vytváří Radka Sirková a Anna Tušková ze studia Chatty a podle jejich ukázek se mají diváci jistě na co těšit. Jediný v reálu prezentovaný kostým Frolla vypadal jednoduše, ale efektně.
Součástí Quasimoda budou ovšem také projekce, které mohou muzikál velmi rychle zastínit a udělat z něj animovanou pohádku. Slova Jindřicha Trapla, který projekce tvoří, diváky ale uklidňují. Bude se jednat jen o dotváření atmosféry, které nebude prvoplánové ani příliš popisné.
TVŮRČÍ TÝM
Režie: Martin Kukučka
Choreografie: Jana Burkiewiczová
Hudba: Petr Kaláb, Jan Maxián a Jakub Prachař
Libreto: Martin Kukučka, Lukáš Trpišovský (SKUTR)
Texty písní: Petr Kolečko
Scéna: Studio Artcore – Štěpán Kuklík, Maja Rašková
Kostýmy: Studio Chatty – Radka Sirková a Anna Tušková
Projekce: Jindřich Trapl
kostým Esmeraldy
kostým Frolla
Obsazení
Obsazení Quasimoda vypadá velmi sympaticky a do této doby vybraní muzikáloví zpěváci jsou známí jistou kvalitou a zkušenostmi, které za sebou v hudebním divadle mají. V hlavní roli Quasimoda se představí Tomáš Trapl (Jesus Christ Superstar v Divadle Spirála, Hybernia – Tři mušketýři, Dracula, Hudební divadlo Karlín – Carmen) a Csongor Kassai (Státní opera – Kudykam). Role básníka Pierra Gringoirea, který se ožení s Esmeraldou, ale jejich vztah je čistě platonický, se ujal Ondřej Ruml (Divadlo Kalich – Tajemství, Johanka z Arku, Státní opera – Kudykam) a Jan Cina (Divadlo Na prádle – Krysy, Obchodník s deštěm, Divadlo Na Fidlovačce – Song pro dva).
Zajímavou volbou je dvojice, která ztvární roli kněze Claudia Frolla. Marian Vojtko, známý svým silným tenorem, bude alternovat s již legendárním muzikálovým hercem Jiřím Kornem, který zpívá možná méně výrazně, ale na druhou stranu je velmi dobrým hercem i tanečníkem. Obě pojetí budou tedy naprosto odlišná a v tomto případě bude jistě na místě zhodnotit obě alternace. Postava Frolla v každém případě nabízí mnoho možných poloh ztvárnění. Frollo se ujal Quasimoda a vychoval ho, poté se zamiluje do Esmeraldy a v kontextu knihy působí téměř jako záporná postava, přesto v sobě musí mít hlubší pohnutky a důvody ke svému jednání, které mohou mít jiné kořeny než ty, jež jsou viditelné na první pohled.
Marian Vojtko v kostýmu Frolla
Kapitána gardy Phoebuse, jehož Esmeralda miluje, ale pro něhož je tato žena jen povyražením, si zahraje David Kraus (Ta Fantastika – Obraz Doriana Graye) a Roman Vojtek (Hudební divadlo Karlín – Producenti, Noc na Karlštejně). Je tedy vidět, že obsazení mužských rolí je poměrně jasné. Do této doby je obsazena jen jedna ženská role (Lily), a to Zdeňkou Trvalcovou (Divadlo Broadway – Kleopatra, Tři mušketýři, Angelika).
OBSAZENÍ
Quasimodo – Tomáš Trapl/Csongor Kassai
Pierre Gringoire – Ondřej Ruml/Jan Cina
Claudius Frollo – Jiří Korn/Marian Vojtko
Phoebus – David Kraus/Roman Vojtek
Lily – Zdeňka Trvalcová
Špindíra – Petr Vančura
(Zbytek obsazení bude znám po konkurzu 11.4.)
Quasimodo stojí na rozcestí – kterou cestou se dá?
Podle písně s názvem Osud, která byla v rámci tiskové konference prezentována Mariánem Vojtkem, se dá těžko posoudit kvalita celkového hudebního zpracování. Stačí krok špatnou stranou a vše by se mohlo zařadit k ostatním typickým hybernským ne-muzikálům. Podle krátkých příspěvků jednotlivých tvůrců se však zdá, že se tento tým snaží od dosavadní tvorby Divadla Hybernia distancovat a chce přinést divákům skutečně kvalitní dílo.
Očima Michaely Deákové
Zatím tvůrci o Quasimodovi mluví jako o hodnotné spáse naší muzikálové scény. Trochu bych se bála těchto ctnostných a příliš vysokých ideálů, jelikož se z nich dá strašně lehce zase spadnout zpět mezi plytké, jak na běžícím pásu tvořené muzikály. Záměr zní skvěle, ovšem uvidíme, zda směr, jakým se muzikál vydal, vede i k vytyčenému cíli. Dle jedné ukázky písně nechci nic posuzovat, nezněla mi totiž jako něco, co se od dosavadní muzikálové scény odlišuje nějakou přílišnou originalitou. Každopádně doufám, že se to povede, už dlouho jsem v Praze pořádný autorský muzikál neviděla, aniž by to byla jen z větší části převzatá adaptace.
Vše ohledně Quasimoda je zatím ještě dosti nejisté a nejasné. Určitější představu bude možné si utvořit až po oznámení kompletního obsazení a dalších důležitých informací. Prozatím nezbývá než doufat, a zatím tomu vše naznačuje, že se bude jednat o nový a odlišně pojatý velký muzikál, který by mohl zaujmout hudbou, tancem i dobře ztvárněným příběhem. Takové představení by si hudební divadlo postavené v centru Prahy, které je plné potenciálních možností, jistě zasloužilo, protože zatím na něj bohužel stále bezvýsledně čeká.
Divadlo Hybernia
Premiéra je plánována na 11.11.2011