Jeden ze dvou zahraničních filmů o heydrichiádě, které se letos měly točit v Česku, se přesunul do Maďarska. Zatímco natáčení snímku Anthropoid režiséra Seana Ellise už má za sebou i záběry závěrečného boje parašutistů v kostele v Resslově ulici, film HHhH, jehož režisérem je Cédric Jimenez, se v Praze omezí asi jen na pár ilustračních záběrů. Jeho tvůrci dali po prvotních obhlídkách a jednáních přednost Maďarsku, kde také využili tamní systém filmových pobídek.
ČTK to řekl Roman Finger ze společnosti Sirena Film, která se měla na filmu podílet. Snímek vzniká podle stejnojmenného románu Laurenta Bineta. Před pěti lety získal Goncourtovu cenu a česky vyšel pod názvem Himmlerův mozek; původní titul je akronymem věty Himmlerův mozek se jmenuje Heydrich.
Snímek Anthropoid vzniká podle skutečných historických událostí, které jsou připomínány jako jeden z nejdůležitějších okamžiků české historie – atentátu na říšského protektora Reinharda Heydricha. Začal se točit v červenci a jeho režisér uvádí mezi zdroji své inspirace i československý film Atentát Jiřího Sequense. Tvůrci čerpají filmové pobídky od českého státu, které umožňují získat zpět 20 procent prokazatelně utracených nákladů.
Maďaři však nabízejí vratky ve výši 25 procent a lze je uplatnit i na honoráře herců. Ty tvoří velkou část nákladů, zejména pokud jde o slavné hvězdy. Tuzemský systém pobídek navíc dosud fungoval tak, že výzva k podávání žádostí se zveřejňovala jen začátkem roku. Letos přijatá novela příslušného zákona zavádí možnost podávat žádosti kdykoliv během fiskálního roku – právě kvůli tomu, aby se zamezilo odchodu zahraničních produkcí do jiných států.
Podle Fingera ale nemusely hrát v rozhodnutí filmařů vybrat si Maďarsko roli jen peníze. Možná svou roli sehrála i příliš opravená Praha, filmaři potřebují město, které připomíná dobu před více než 70 lety a válečnou situaci, fasády pražských domů se příliš skví novotou. Film navíc vzniká pro mezinárodní publikum, pro které je důležitý silný příběh, ne už tak přesné reálie, které zdá každý Čech.
Filmové pobídky, tedy program podpory filmového průmyslu v ČR funguje od roku 2010, lidé z oboru ale léta kritizovali jeho nesystematičnost. O sumě na každý rok se rozhodovalo vždy až se státním rozpočtem a několik málo stovek milionů korun se rozebralo vždy začátkem roku. Kvůli nízkým pobídkám například jen v roce 2011 Česko přišlo podle odborníků o miliardu korun, kterou by tu filmaři utratili. Nyní stát slibuje, že pobídky jsou systémově vyřešeny, pro letošní i příští rok na ně půjde shodně 800 milionů korun.
Autor ČTK