Z Lucasových Omnibusů u nás již vyšly Star Wars, tak proč to nezkusit i s druhým nejslavnějším Lucasovým počinem Indiana Jonesem? Avšak na rozdíl od Hvězdných válek, svět Indiana Jonese není tak bohatý a přeci jen se na něm staroba podepsala více.
Ilustrace na obálce, autor: Dave Dorman
Ačkoli režisérem filmů Indiana Jones je Steven Spielberg, stále je na nich vidět rukopis George Lucase, který má na svědomí scénáře. Objevuje se v nich totiž nejen mix dobrodružství a vyšperkovaných dialogů, ale také Lucasův odpor k jakýmkoli diktátorským režimům. Ten byl očividný již v Lucasově raném antiutopickém díle THX 1138, ve formě Impéria je nastíněn ve Star Wars a v Indiana Jonesovi byl zformován do úhlavního nepřítele, nacistů. A čtenář o ně nebude ochuzen ani v komiksové adaptaci.
Komiks s dávkou schizofrenie
Omnibus se již klasicky skládá ze tří příběhů seřazených podle data vydání. Jako první byl vybrán Indiana Jones a osud Atlantidy, napsaný podle stejnojmenné počítačové hry. I přes své stáří (nebo právě proto) je však z uveřejněných nejvydařenější. Indiana Jones se v příběhu vydává, jak už zní název, hledat ztracenou Atlantidu. Samozřejmě necestuje sám, nýbrž ve společnosti krásné ženy.
Tento fakt vypravěči nahrává, protože umožňuje do děje vložit dialogy, kde se hlavní postavy pošťuchují. Právě ty dodávají jinak dobrodružnému akčnímu příběhu správný komediální nádech odlehčující atmosféru. Příběh okoření také přítomnost německých fašistů, jež k Indymu prostě patří a v dalších příbězích se bohužel nevyskytují.
I kresebně se příběh povedl nejvíce. Výtvarná stránka pochází také ze staré školy a působí tak více než kresba jiných omnibusů, takže opět zaútočí na čtenářovy vzpomínky silnou dávkou nostalgie. Velmi podivný je však schizofrenický pohled na styl koloringu. Ačkoli první tři čtvrtiny knihy jsou kolorovány hezky ručně, poslední čtvrtina nebere na předchozí styl ohled a nasazuje počítačově jednolitý koloring, který sice vypadá hezky, ale naprosto ruší vyrovnanost příběhu.
A schizofrenický náhled na věc pokračuje
Přestože se zpočátku může zdát, že se s druhým příběh nazvaným Bouře v Orientu rozpolcený náhled na zpracování vytrácí, stále je čím čtenáře překvapit. V celé druhé polovině segmentu se znenadání začnou vyskytovat lákadla na pokračování, které se ovšem vyskytuje hned na další straně. Dalším takovým podivným faktem je účes Indianovy partnerky, který z minulého rusovlasého přešel do podivně oranžového. Během příběhu však u oranžové nezůstane, chvílemi se účes mění téměř v blond.
Kresbu má stejně jako v předchozím příběhu na svědomí Dan Barry, tentokrát je ale kolorovaná počítačem celá. Nicméně na škodu to rozhodně není, trochu připomíná Joea Kuberta, od něhož v našich končinách vyšel Tarzan, jen s občasně prapodivnou anatomií. Nevšedně na svá bedra vzal i scénář, jenž sice nepotěší, nicméně ani neurazí.
S odchodem Barryho odchází nášleh, avšak i parádní kresba
Kvalita souboru má bohužel sestupnou tendenci, třetí část Indiana Jones a zlaté paže sice po scénáristické stránce ještě jakžtakž obstojí, ale výtvarné pohoří. Kresba je velmi minimalistická, oproštěná od jakýchkoli detailů a vyskytují se v ní postavy s gumovými končetinami. Scénář je nemasný neslaný, spíše nudný, naivní a velmi předvídatelný. Navíc je v ději velice nepovedeně vystihnuta psychika postav. Každá z postav v příběhu zaujímá své černobíle vykreslené místo. Kvůli tomuto nebude čtenář sympatizovat dokonce ani s jindy velmi oblíbeným Indiana Jonesem, který nápadně připomíná Brouka Pytlíka, všechny zvraty čeká a všechno ví.
Indiana Jones omnibus je zatím z vydaných omnibusů jeden z těch slabších. Nudné čtivo to není, jen nepůsobí jako taková bomba, což se většině ostatních podařilo. Ale na zahnání dlouhé chvíle (vzhledem k rozsáhlosti opravdu dlouhé chvíle) je dobrou volbou a některým zarputilým fanouškům jistě přiroste k srdci.
Název originálu: Indiana Jones Omnibus vol. 1
Český název: Indiana Jones Omnibus: Kniha první
Scénář: Hal Barwood, Noah Falstein, William Messner-Loebs, Mike Richardson, Dan Barry, Lee Marrsová
Kresba: Leo Duraňona, Dan Barry, Dan Spiegle
Překlad: Michaela Macková
Obálka: Dave Dorman
Počet stran: 352
Vazba: vázaná s přebalem
Rozměry: 160 x 235 mm
Vydal: BB/art – Crew, Praha 2011
Doporučená cena: 890 Kč
Hodnocení: **** (70 %)