Česká televize připravuje vysílání čtrnácti předvolebních debat, v nichž se diváci seznámí s osmi lídry z každého kraje. Klíčem pro sestavení seznamu hostů budou samotné výsledky šetření.
Václav Moravec působí jako moderátor již od roku 1992. Zdroj: ČT
Zpestření předvolebního vysílacího programu započne 25. září, přičemž mu budou věnovány vždy čtyři dny v týdnu. Relace budou moci voliči sledovat od pondělí do čtvrtka na ČT24.
„Předvolební debata bude věnována každému z krajů České republiky. Pro technickou náročnost a krátký čas na přípravu se však diskuze budou vysílat jen ze tří studií, v Praze, Brně a Ostravě,” upřesňuje dramaturg Čestmír Franěk a rovněž doplňuje: „Kraje budou řazeny podle metody, která se osvědčila už u loňských voleb do krajských zastupitelstev, tedy vzestupně podle počtu voličů v daném regionu. Patnáctá debata v předvečer voleb pak představí lídry relevantních politických stran, ze kterých pravděpodobně vyjde předseda příští vlády.”
Česká televize si potrpí na nezávislost předvolebních výzkumů. Kvalitní zdroje, z nichž pro uskutečnění vysílání čerpá, jsou pak i v souladu plnění veřejnoprávní služby občanům. Nestranné průzkumy poskytují výstupy, jež pocházejí z rukou více agentur, a pro maximální objektivnost lze provádět i vzájemné srovnání těchto dat.
„Zohlednili jsme nejen naše dosavadní zkušenosti, ale i aktuální situaci na politické scéně, která je dnes pestřejší než při volbách do Poslanecké sněmovny v roce 2010. Což konečně ukazují i veškeré již zveřejněné předvolební výzkumy,” tvrdí vedoucí průzkumu programu a auditoria Renata Týmová.
Jiný kraj, jiný mrav
„Výzkumy zároveň ukážou na krajově specifické otázky, které se stanou podkladem pro konkrétní diskuzi lídrů. Tyto výzkumy pro nás zpracují dvě nezávislé agentury. Osm lídrů kandidujících subjektů s nejvyšším volebním potenciálem pak pozveme, aby se debaty zúčastnili. Hledisko volebního potenciálu vnímáme jako přínosné například v tom, že nenutí nerozhodnuté respondenty k výběru jedné strany a vstupuje do něj více respondentů než u volebního modelu,” komentuje Týmová.
Pod zadáním České televize proběhne také ve čtyřech etapách celostátní tracking předvolebních preferencí a voličských nálad. O výzkum se postará agentura TNS AISA, jejichž metodika čerpá z ověřených přístupů společnosti TNS Infratest v Německu.
Lídři se také tradičně objeví v pořadech Interview Daniely Drtinové, Politické spektrum a Události, komentáře. Volební studio pak bude probíhat klasicky za přítomnosti Václava Moravce a Marcely Augustové.