Menu
TOPZINE.cz
Apetit

Poslušně hlásím, že Švejk má svůj vlastní komiks

Ondřej Pešek

Ondřej Pešek

18. 4. 2011

Některým klasickým knihám čtenáři nedají pokoj a chtějí je šířit dál a dál pomocí všemožných sdělovacích prostředků. Zatímco ve spoustě případů tento nápad funguje, u komiksového Švejka, jehož mají na svědomí Martin Čáp, Martin Jaroš a Petr Vyoral, bohužel ne.

Ilustrace na obálce komiksu Švejk, autor: Petr Vyoral

Švejk je považován za jedno z nejdůležitějších děl české literatury 20. století, o čemž svědčí i mnohé adaptace tohoto románu. Není řeč jen o zpracování filmovém, svou cestu sivydobylo i nejedno zpracování komiksové. Avšak kromě krátkých výstupů této postavy například v příbězích Káji Saudka se vždy jednalo o zahraniční publikaci. Švejk byl tímto způsobem zpopularizován v Polsku, Maďarsku, Slovinsku a Srbsku. V Čechách však vychází samostatná Švejkova dobrodružství v komiksu poprvé.

Má vůbec tato adaptace smysl?

Nejedná se o nová dobrodružství, pouze o přepracování knihy Jaroslava Haška Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války. Toto libreto vzalo na svá bedra duo Martin Čáp a Martin Jaroš. Že by s tím ale měli mnoho práce, se říci nedá. Jedná se opravdu o otrocky přesnou adaptaci, dokonce se stejnými větami. Některým švejkofilům to zřejmě udělá radost, ostatní však budou knihu vnímat po scénáristické stránce jako zbytečné dílo.

Scénář ani není nutné moc hodnotit, ten snad každý zná. Hlavním aspektem rozboru tak bude kresba. Ach, ta kresba, ta úděsná kresba. Zatímco by se k příběhu mnohem více hodila nějaká old-school malba nebo něco ve stylu Volemanových příhod, byla vybrána nudná cartoonová kresba Petra Vyorala, jejímž jediným kladem jsou vtipné saudkovské vsuvky (nápisy na zdech a podobné vtípky).

Vyoral nás snad týrá naschvál

Petr Vyoral má (jako jediný z lidí podepsaných pod touto knihou) s tvorbou komiksu již nějaké zkušenosti. Tentokrát se však moc nepochlapil, svou praxi zahodil a komiks vytvořil naprosto amatérským stylem. Jeho linka je pouze plošná, nic nevystupuje z prostoru a před čtenářem neožívá. Vše je vykresleno s jakýmsi odosobněním a dílo působí chladně a odtažitě. Postavy se od sebe odlišují především svým tvarem (který je občas opravdu roztodivný), v obličejích hrdinů se rozdíly hledají těžko. Navíc se cartoonová kresba doplněná ještě příšerným digitálním koloringem naprosto nehodí k době příběhu, čímž kniha ztrácí osobnost a atmosféru.

Začátečnicky jsou vytvořeny i další prvky související s výtvarným pojetím díla. Nějaká kompozice? K čemu? Všechny panely jsou nasázeny do tří řádků, mají ostré pravoúhlé hrany a opět v čtenáři vyvolávají pouze pocit nudy a továrnického drilu. Chybí jakákoli láska k formě komiksu. Neobyčejně nepovedená je taktéž editační stránka díla. Nedostává se respektu Švejkových dlouhých proslovů ve formě správného fontu, místo toho autoři vybrali olbřímí font, kterým se do malinkatých bublin vejdou stěží dvě věty.

Jedná se sice o přesnou, nicméně naprosto zbytečnou adaptaci, která navíc ztrácí spoustu z toho, co předlohu dělá tak úspěšnou. Komiks se dá možná doporučit skalním Švejkovým fanouškům především z badatelského hlediska, pro ostatní je však četba tohoto díla spíše předraženou ztrátou času.

Název: Švejk
Scénář: Martin Čáp, Martin Jaroš
Kresba: Petr Vyoral
Obálka: Petr Vyoral
Počet stran: 168
Vazba: paperback
Rozměry: 165 x 240 mm
Vydal: XYZ, Praha 2011
Doporučená cena: 399 Kč

Hodnocení: *** (50 %)

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Poslušně hlásím, že Švejk má svůj vlastní komiks