Menu
TOPZINE.cz
Apetit

Posedlost baletem: Lekce baletu i pro totální taneční diletanty je k vidění v libereckém divadle

Redakce

Redakce

21. 9. 2011

foto: Posedlost baletemPředstavení Posedlost baletem aneb Ballet (ob)ssession uvádí nezvykle na Malé scéně Divadlo F. X. Šaldy v Liberci. Balet může zaujmout i nejmladší generaci, když jsou v něm obsaženy jak činohra, tak prvky různých tanců včetně hip-hopu a španělských rytmů. Nová sezóna uvádí inscenaci už na začátku října 2011.

foto: Posedlost baletem

Posedlí baletem Zdroj: Divadlo F. X. Šaldy Liberec

Posedlost pohybem, tak by se také dalo nazvat nové představení Malého divadla F. X. Šaldy v Liberci, které šéfka libereckého baletu Alena Pešková netradičně koncipovala jako baletní a taneční workshop tanečníků a choreografů za účasti naprostých diletantů – herců činohry, a samozřejmě diváků.

Roli diletantů na sebe srdnatě vzali Tomáš Dianiška a Jakub Albrecht, kteří se snaží proniknout do stále trochu tajemného světa baletu a tance z pozice naprostých neromantických pragmatiků. Jejich původní záměr naučit se v hodině tance pár triků a kousků před nadcházející plesovou sezónou se změní na orientační běh mezi různými baletními a tanečními styly.

Začínáme od domorodých tanců

Po ukázkovém rozcvičení, kdy divákovi až zatrne, čeho je lidské tělo schopné, se začíná od píky – stylizací domorodého tance v choreografii Hany Turečkové. Z něj je zřejmé, že rytmus má člověk v těle prostě odpradávna. A jakoby se k těmto kořenům v dnešní době vracel – moderní výrazový tanec (choreografie Alena Pešková a Marika Hanousková) působí obdobnou syrovostí, ale původní fascinaci démony nahradila rozervanost duše.

A pokud je duše zamilovaná, není lepšího vyjádření než neoklasickým a neoromantickým baletem. Více erotična a vášnivosti srší samozřejmě z takových kousků, jako je Tango Argentino v choreografii i v samotném podání Šárky Brodaczové.

Foto: Posedlost baletem

Já už se nechci učit tančit.

A jak se naši pánové vypořádali s legendárním Labutím jezerem I. P. Čajkovského? Lehce. Pomocí elektronické tužky (rozuměj obrovské červené šipky a kroužku vystřižených z papíru ) rozebrali po vzoru sportovních televizních komentátorů jednotlivé figury pas de deux. Na sporťáky si zahráli i v komentování přátelského utkání Detva – slovenský lidový tanec, kdy se spolu střetlo domácí mužstvo a ženstvo za veselého juchání. Jak to dopadlo? Nerozhodně.

Zpátky do současnosti diváky poté hopem přenese hip-hop ve strhující choreografii a provedení V. Šlapanské, J. Schweitzerové a spol. Jasná ukázka toho, že se dá tancovat i velice nízko při zemi a případně tak krýt i pád, pokud to člověk umí.

Čtěte také: Liberecká gangsterka Z tajností žižkovského podsvětí

Takže jaké resumé si pp. Dianiška, Albrecht a diváci mohou po zhlédnutí Posedlosti baletem odnést? Sezóna pomalu začíná… většina dovolených pryč, o prázdninách ani nemluvě. Zvýšená letní pohybová a jazyková aktivita se většinou na podzim promítne do bohulibých předsevzetí dále pokračovat v různých kurzech, např. tanečních. Pohyb při hudbě je jednoznačně příjemnější a pokud se tváří jako tanec, a ne jako tělocvik, mozek ho méně vnímá jako dřinu.

A pokud sedíte v divadle a jenom se díváte, tak se skvěle bavíte a tu dřinu už nevidíte vůbec.

Posedlost baletem Ballet (ob)ssession

Divadlo F. X. Šaldy Liberec, Malá scéna

Režie: Alena Pešková

Hrají: J. Albrecht, T. Dianiška, N. Bohuňovská, Š. Brodaczová, V. Fišerová, M. Hanousková, P. Novotný

Hodnocení: 4****

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Posedlost baletem: Lekce baletu i pro totální taneční diletanty je k vidění v libereckém divadle