Rozruch ve městě Kaluga u Moskvy vyvolal prodejní automat na pleťovou vodu Bojarka s extraktem z hlohu. Háček je ovšem v tom, že kosmetický a léčebný přípravek obsahuje 75 procent lihu, a tak zájem lze podle médií čekat hlavně mezi alkoholiky. Lahvička z automatu, který má na rozdíl od lékáren otevřeno po 24 hodin denně, stojí 20 rublů (asi osm korun).
„Extrakt z hlohu je léčebným prostředkem, a tak se podle zákona smí prodávat jen v lékárnách. Používá se k léčbě potíží se srdcem, ale milovníci alkoholu si s jeho pomocí léčí úplně jinou bolest. Díky nízké ceně je poptávka veliká, což slibuje vlastníkům automatů vysoké zisky,“ poznamenal místní server Kaluga 24.
Podobný automat se podle serveru Newsru.com objevil na počátku roku v Saratovu, ale natolik lákal dospívající mládež, že veřejnost donutila provozovatele, aby přístroj odstranil.
Experti tvrdí, že kvůli hospodářské krizi se chudším Rusům nedostává peněz na to, aby si mohli dovolit koupi lihovin v obchodech, a tak stále častěji přecházejí na pití různých náhražek s obsahem lihu, včetně prostředků na mytí oken. Navíc se na kosmetiku, lékárenské přípravky či čistící prostředky nevztahují věková či časová omezení na prodej alkoholu, které úřady zavedly ve snaze čelit epidemii alkoholismu.
Podle údajů Světové zdravotnické organizace v souvislosti s holdováním alkoholu každým rokem umírá půl milionu Rusů.
Autor ČTK