Člověk, který položil základní principy fungování reklamy a marketingu; pro některé revoluční průkopník a vynálezce, pro jiné podvodník. Krom toho také spisovatel, nakladatel a chvílemi politik.
P. T. Barnum se narodil roku 1810. Svůj první business rozjel, když mu bylo necelých dvacet let. Pracoval tenkrát jako řadový pracovník v obchodě s potravinami, kde se vyhazovaly vrácené prázdné lahve. Barnum začal pořádat loterii, kde tyto lahve byly jako hlavní ceny. Jeho první podvodná atrakce sklidila obrovský úspěch a nastartovala jeho chuť bavit a zároveň klamat lidi.
Tom Thumb se svou manželkou Zdroj: blogspot.com
Ukázkou z jeho atrakcí může být například devadesát let stará paní, kterou světu představil jako stošedesátijednaletou pěstounku George Washingtona. Nebo Tom Tumb, pětiletý chlapec mimořádně malého vzrůstu, kterého Barnum uváděl nejprve jako jedenáctiletého, potom jako válečného generála a nakonec mu sehnal i manželku. Zajímavostí je i to, že Barnum vymyslel pojmenování siamská dvojčata, podle jmen dvou mladíků oblečených do jedné košile. Mořská pana z Fidži, další lidmi opravdu oblíbená atrakce, a přitom se jednalo o kostru s ocasem ryby.
Bývalý bubeník Guns N´Roses Matt Sorum koketuje s electro rockem. Pod pseudonymem
Mořská pana z Fidži Zdroj: amnh.com
Všechny tyto atrakce se představovaly v Americkém muzeu, které Barnum založil. Ačkoliv mu jej lidé několikrát vypálili, když odhalili, jak je Branum podvedl, vždycky se našli jiní, kteří mu věřili a pomohli mu postavit se znovu na nohy. Na své atrakce Barnum vskutku vynalézavě lákal lidi. Před jeho muzeem hrála hudba a tančilo se. Můžeme tedy hovořit o jakési první hudební upoutávce. Kromě obrovského množství plakátů a letáků na svá představení upozorňoval i světelnou reklamou – na pouličních lampách byly napsány názvy atrakcí.
Další úspěch znamenala Jenny Lind. Švédskou zpěvačku, kterou Barnum v životě neviděl ani neslyšel zpívat, pozval na tourné po Americe. Stalo se tak, že nejen v Americe, ale i v Evropě se z neznámé zpěvačky stala hvězda, která vyvolala doslova mánii. Při jejím příjezdu na ni v USA čekalo 40 000 fanoušků v přístavu a 20 000 před hotelem, aby jí uvítali. Naštěstí pro Barnuma byla Jenny Lind zpěvačkou docela dobrou.
Jenny Lind Zdroj: wikipedia.org
Cirkus Barnum & Bailei byl atrakcí neskutečných rozměrů. Jako reklamní prostředek jim sloužil vlastní vlak, což bylo další novinkou ve světě showbusinessu. Jeho nejslavnější součástí byl slon Jumbo, kterého Barnum získal z londýnské zoo, kde davy dětí oplakávaly jeho odjezd. Chudák Jumbo umřel při přepravě právě ve zmíněném vlaku. Nic však Barnumu nebránilo, aby dál vydělával peníze a vystavoval jeho kostru.
Plakát na Jumba Zdroj: amazon.com
Barnum také přišel s něčím, co bychom dnes nazvali pojmem VIP. Velkou pozornost věnoval novinářům a knězům, kteří pak na svých kázáních doporučovali svým ovečkám, aby nezapomněli v neděli po mši zajít do cirkusu. Do knih, které napsal, vkládal 1,50 $, což bylo přesně tolik, kolik stála vstupenka. Barnum dokázal spoustu věcí. Někomu se může jevit jako podvodník, ale on sám říkal, že rád baví lidi. Bylo jen na nich, jestli na jeho hru přistoupí, nebo ne. A věřte, že v jeho době s ním hrály milióny.