!Profil divadla! Moravskoslezská metropole se nedávno utkala s Plzní o titul Evropské hlavní město kultury 2015. V tomto boji neuspěla a pro velkou část České republiky nadále zůstává pouze průmyslovým městem. Ostrava však nabízí svým obyvatelům kulturní vyžití na vysoké úrovni. Důkazem toho je Národní divadlo moravskoslezské.
Divadlo Antonína Dvořáka Zdroj: NDM
Národní divadlo moravskoslezské je tradičním městským čtyřsouborovým (balet-činohra-opera-opereta/muzikál) divadlem. Jako reprezentativní divadelní scéna statutárního města Ostravy oslavilo v loňském roce už 91 let své existence. Pro svou činnost, kterou zahájilo 12. srpna 1919, získalo po první světové válce budovu Městského divadla, o kterou se do roku 1920 dělilo s německým divadlem.
Divadlo Jiřího Myrona
Národní dům, který sloužil českému divadlu v Ostravě až do vzniku NDM, užívalo Národní divadlo moravskoslezské za druhé světové války a po roce 1945 jej natrvalo připojilo k svým dosavadním prostorám v Městském divadle. Od té doby hraje NDM ve dvou budovách, které dnes nesou názvy Divadlo Antonína Dvořáka (Městské divadlo) a Divadlo Jiřího Myrona (Národní dům).
Jiří Sedláček
Jan Fišar
Národní divadlo moravskoslezské nabízí ročně 16 až 19 premiér na obou svých scénách (komorní inscenace uvádí ve zkušebně Divadla Antonína Dvořáka a výjimečně i na jevišti Divadla Jiřího Myrona) a odehraje téměř pět stovek představení v jednom kalendářním roce. Divadlo Antonína Dvořáka je domovskou scénou operního, činoherního a baletního souboru a jeho hlediště po rekonstrukci z přelomu tisíciletí pojme 517 diváků.
Od slavnostního znovuotevření 28. dubna 1986 patří Divadlo Jiřího Myrona k největším divadelním scénám v republice. Je domovskou scénou operetního, činoherního a baletního souboru a disponuje 665 diváckými místy.
Vladimír Polák
Tomáš Jirman
Hereckou elitu tvoří stálice ostravských jevišť Vladimír Polák (v roce 2007 získal cenu Českého divadla agentury Foibos za roli Hitlera v inscenaci Juraje Deáka Mein Kampf /Můj boj/), Jan Fišar (moderoval ceny Thálie 2004 a objevil se v seriálu Četnické humoresky), Tomáš Jirman (účinkoval v seriálech Četnické humoresky, Velké sedlo a Strážci duší) a Jiří Sedláček (moderoval pořad Zahrada je hra).
Nová generace herců nezůstává pozadu. Výraznou osobností je talentovaná herečka Andrea Mohylová či herec Igor Orozovič (oba můžete vidět v inscenaci Cenci). Aktuální událostí je nominace operního pěvce Tomáše Černého za roli Dona Josého v Carmen na Cenu Thálie.
Rozhovor s ředitelem NDM
Jiří Nekvasil působí na pozici ředitele od začátku minulého roku. Aktivně pracuje nejen na rozvoji divadla, ale i kulturního života v Ostravě vůbec. Podílel se mimo jiné na přípravě návrhů projektů pro komisi soutěže EHMK 2015, a usiloval tak o zlepšení pověsti svého města, u nějž ve všeobecném povědomí stále přežívá cejch nekulturnosti. Neúnavně produkuje nápady a své sny dokáže proměnit v realitu.
Jaký je zájem Ostraváků o kulturu a měla finanční krize vliv na poptávku po divadle?
Zásadní pokles návštěvníků v tomto smyslu vidět není. Finanční krize Ostravu jistě zasáhla, ale také vzhledem k jiným regionům je sociální struktura odlišná a tomu přizpůsobujeme cenovou hladinu vstupenek. Navíc jsme závislí na místních divácích, protože kulturní turisté sem málokdy zabloudí.
Na jaké publikum se vaše divadlo orientuje?
Snažíme se zaujmout všechny věkové generace. Nezanedbáváme ani mladší či střední produktivní generaci, která patří mezi diváky chodící do divadla nejméně. Velmi si vážíme návštěvníků stálých, mezi které patří především starší abonenti. Nechceme vyřadit žádnou věkovou skupinu diváků.
Jiří Nekvasil je spoluautorem a zároveň režisérem opery-procesu Zítra se bude…, kterou napsal spolu s Alešem Březinou pro pěvkyni Soňu Červenou (2007) a která byla uvedena na scéně Divadla Kolowrat v dubnu 2008. Tato inscenace byla v anketě Divadelních novin a Cen Alfréda Radoka vyhodnocena jako Operní inscenace roku 2008. Za libreto byl oceněn Jiří Nekvasil spolu s Alešem Březinou Cenou Sazky a Divadelních novin.
Je kulturní nabídka v Ostravě dostačující?
Divadelní nabídka je velmi dobrá a poměrně široká, adekvátně k velikosti města. Vedle divadla NDM jsou zde další dva profesionální činoherní soubory. Jsou to divadla studiového typu – Divadlo Petra Bezruče a Komorní scéna Aréna. Pluralita nabídky je zajímavá a dostačující. Velkou výhodou je vzájemná spolupráce všech divadel, což je v ostatních městech vzácné. Nejsme si konkurencí. Navíc bych rád zmínil Divadlo loutek, které dostalo novou, velmi pěknou budovu.
Jak se taková spolupráce projevuje?
Sjednocení divadel můžete vidět patnáctým rokem na pětidenním festivalu OST-RA-VAR. A již třetím rokem probíhá společné předplatné kombinující čtyři představení všech těchto zmíněných divadel.
Podle jakých kritérií postupujete při výběru nových inscenací?
Důležitá je kvalita samotného zpracování. Divák v nás musí mít důvěru, abychom mu mohli nabídnout i méně známý titul a nenabízet jen známé hry. Hledáme současný divadelní výraz, ale základem je úcta k žánru a jeho zpracování. Hlavní je rozšiřování spektra žánrů. Nabídnout na velkém pódiu vše tak, aby to vůči divákům bylo upřímné. Nejde jen o šokování, ale má to svůj smysl, nabídnout jiný pohled nebo zpracování.
Chodíte do divadla?
Chodím do divadla, co to jde. Snažím se v Ostravě vidět veškerou divadelní produkci. Chodím do všech ostatních divadel. Divadlo mám rád, chodím do něj rád a jsem nadšen, když mě divadlo osloví nebo zasáhne. Umění všeobecně vám má předat energii a důvod k přemýšlení.
Čtete recenze?
Čtu a pak se většinou rozčiluji.
Co zajímavého se chystáte realizovat v následujících letech?
Já bych velmi rád dotáhl do konce projekty, které jsme předložili komisi EHMK 2015. Chceme dokázat, nehledě na prohru v této soutěži, která nás všechny moc mrzela, že jsme si vítězství zasloužili. Ostraváci jsou velmi soudržní. Důkazem je přítomnost tří a půl tisíce lidí na náměstí Ostravy při vyhlašování výsledků, což je každý desátý Ostravák. Ten smutek v očích nám potvrdil to, co jsme si dávno mysleli. Ostrava si zaslouží být městem kultury a tituly k tomu nepotřebuje. Dokážeme vše, co jsme přednesli.
Takže vidíte pozitivní dopad této mezinárodní soutěže na Ostravu?
Určitě, ukázal se kulturní potenciál města a semknutí všech činitelů, které ji ovlivňují. Spolupráce všech na projektech a na kandidatuře města v této soutěži.
Prozradíte konkrétní projekty?
Jeden z projektů je vystoupení z divadel fyzicky do industriálních prostor, a to hlavně v operní činnosti. Dále vůle postavit Koncertní sál a Městskou galerii se, doufejme, nerozplynula.
Jak jste spokojený s nastupující generací herců?
Myslím, že v mladší generaci je řada dobrých herců. Máme zde dobrou zásobárnu z konzervatoře. Herci se zde více soustředí na herectví, protože zde není taková příležitost točit seriály. Jsou koncentrovanější a více zaměření na divadlo, ale nevýhodou jsou menší výdělky. Na druhou stranu mnoho herců vidina výdělku za natáčení seriálu typu Ulice může umělecky semlít.
Ředitel divadla Jiří Nekvasil
Jiří Nekvasil
narozen: 27. 11. 1962
1988 – založení Opery Furore – experimentální operní studio (společně se scénografem Danielem Dvořákem).
1998 – umělecký šéf, dramaturg a režisér Státní opery Praha
2002-2006 – šéf opery Národního divadla v Praze
2010 – ředitel Národního divadla moravskoslezského v Ostravě