Divadlo Kalich uvedlo ve spolupráci se skupinou Elán hitmuzikál Osmý světadíl. Premiéra ve čtvrtek 8. září 2011 vyvolala velké divácké ovace, a tak se před nás staví otázka, zda jsou tyto reakce zasloužené.
Nela Pocisková s Janem Křížem, Zdroj:musical.cz
Příběh muzikálu Osmý světadíl je v základu poměrně silný, ačkoli do přílišné hloubky nesahá. Velmi zjednodušeně lze říci, že se jedná o příběh lásky, která nemůže být naplněna. Hlavní hrdinka Jana, matematický génius, musí potlačit svou touhu a podstoupit hluboký akt sebeobětování. Její přítel Tomáš ji však předběhne, a aby se nemusela obětovat Jana, nasadí za ni svůj vlastní život.
Některé scény muzikálu by mohly být silné, ale většinou se nějakým způsobem, ať už chtěně nebo nechtěně, odlehčí a působí spíše jako rozporuplné vstupy mezi jednotlivými písničkami. Hitů skupiny Elán je zde devatenáct, přičemž dvě písničky jsou psané přímo pro toto představení. Vše je proloženo činoherními výstupy, které se však bohužel stávají kamenem úrazu.
Muzikálová činohra?
Na pražské muzikálové scéně není mnoho umělců, kteří by byli slušnými herci, a tak se o to většinou ani nepokoušejí, což je pochopitelně také špatně. Nevím, jestli by muzikálový herec měl hrát stejně kvalitně jako činoherní herec, ale v každém případě by měl být jeho herecký projev uvěřitelný a měl by do určité míry působit civilně, přirozeně. Obsazení muzikálu Osmý světadíl se o to snaží, za což si zaslouží obdiv, ale naneštěstí se mu to příliš nedaří. Některé vážné scény působí poměrně křečovitě, neskutečně a jedná se jen o jakési přeříkání dialogů, jejichž účelem je posunutí děje. Toto přeříkávání dialogů se pak muzikáloví herci snaží prodchnout jakýmisi emocemi a doprovodit přecházením z místa na místo, avšak sklouzávají do jasného patosu a kýče. Lépe jsou na tom komediální scény, které většinou skutečně pobaví.
Erik se neštítí ničeho. Kolik asi Jana stojí?
Tím v žádném případě nechci říci, že by se měly muzikály vrátit zase o krok zpět a činohru vypustit. Snaha se skutečně cení, jen by to možná chtělo jasnější a činoherně zběhlejší režijní vedení. Ján Ďurovčík jako režisér i choreograf podává ve všech ostatních aspektech tohoto představení skvělou práci a jeho režii v hudebních číslech nic vytknout nelze. Naopak je nutné vyzvednout jeho nápaditou a výbornou choreografii, která patří k jedněm z nejnáročnějších a zároveň nejlépe zvládnutých na pražské scéně. Je zkrátka znát, že Ján Ďurovčík je v první řadě choreografem a až poté režisérem a v první řadě hudebním režisérem a až poté činoherním režisérem. Přesto odvedl dobrou práci.
Hudba, zpěv a tanec
Celé představení tak stojí na hudebních číslech, na jednotlivých postavách, na choreografii a na zpěvu. Všechny tyto prvky Osmého světadílu jsou na výborné úrovni, a tak si divák po představení ani nemusí vzpomenout na nějaké ty činoherní výpadky. Scénu si vzal na starosti Martin Černý a s pomocí LED žárovek měnících barvu vytvořil poměrně originální a funkční jevištní prostor. Občasným výraznějším problémem byly však pomalé přestavby scény, které diváka z představení samotného nechtěně vytrhávají a kazí celkový dojem.
Ve stěžejní roli Jany alternují Nela Pocisková, Michaela Doubravová a Kateřina Steinerová. Nela Pocisková, kterou jsme mohli na premiéře vidět, podala velmi komplexní a přesvědčivý výkon. V první půlce představení lehce zklamala v již vytýkané činoherní části, ale do určité míry to napravila v části druhé. V každém případě je však výbornou a výraznou zpěvačkou a její taneční kreace jsou obdivuhodné.
Tomáš Savka
V roli mladíka, který se do této skvěle zpívající a tančící studentky matfyzu zamiluje tak, že je pro ni ochoten nasadit i vlastní život, s Tomášem Savkou, který se představil na premiéře, alternují Roman Tomeš a Tomáš Löbl. Tomáš Savka si tuto svou velkou roli užívá, vkládá do ní mnoho energie a je si jistý ve všech jejích polohách.
Další větší rolí je Erik, bohatý mladík, který si myslí, že za peníze lze koupit všechno, a tuto svou strategii chce aplikovat i na svou bývalou přítelkyni Janu. Na premiéře ho přesvědčivě ztvárnil Jan Kříž, který velmi překvapil také nadmíru dobře zvládnutou choreografií. Alternace Erika, Zbyněk Fric, je typově jiný, a proto může být porovnání těchto dvou muzikálových herců velmi zajímavé.
Energická company a nejlepší herec
Další role jsou menší a jejich jednání jsou pouze doplňkem k ústřední trojici. I takové malé role však mohou představení potopit. To se v Osmém světadílu neděje a až na nepříliš přesvědčivé výstupy Janiných rodičů se nám pánská i dámská company představuje v tom nejlepším světle. Větší prostor dostaly mužské role, přátelé Tomáše, kteří děj často odlehčují a jsou skvěle sehraní. Dámská část company je spíše taneční a doprovází celek. Za zmínku stojí také role malého bratříčka Jany, ve které se s velkým úspěchem na premiéře předvedl, na jevišti již poměrně zběhlý, Filip Antonio. Lze ho označit za nejlepšího herce z celého představení. Jeho projev je naprosto přirozený a uvěřitelný.
Chybí jen maličko
Na jeviště Divadla Kalich se tak dostává výborné muzikálové představení, které sice má teoreticky co vylepšovat, ale v konkurenci současné pražské tvorby se jedná o vysoký nadprůměr. Zkritizoval jsem činohru, ale je nutné říci, že to neznamená, že by se měla vypustit. Jen by chtěla vylepšit – možná přizváním činoherního režiséra. V příštích představeních by pak herecká část mohla být vybroušena a vylepšena a takový muzikál by již pomalu mohl aspirovat na komplexní dílo, ve kterém se snoubí kvalitní zpěv, tanec i hraní.
Tomášova crew
Osmý světadíl je kvalitní hudební dílo, které na pražské scéně nezanikne a diváky jistě nezklame. Nenabízí nic světového a zcela unikátního nebo nového, ale mnohé prvky hudebního divadla pojal velmi sympaticky, vylepšil některé neduhy současných muzikálů a klade na účinkující poměrně vysoké nároky. Představení všechny účinkující na první pohled nesmírně baví, a to je u divadla základem úspěchu. Jestliže tedy plánujete zařadit do svého divadelního programu nějaký ten muzikál, určitě zvažte Osmý světadíl, protože patří jistě k vyššímu standardu dnešními muzikály přesycené Prahy.
Osmý světadíl
Divadlo Kalich
Režie: Ján Ďurovčík
Hrají: Michaela Doubravová, Nela Pocisková, Kateřina Steinerová, Tomáš Savka, Tomáš Löbl, Roman Tomeš, Zbyněk Fric, Jan Kříž, Zuzana Krištofová Kolářová, Alžběta Stanková, Marie Štěchová, Jan Révai, Michal Pleskot , Filip Antonio, Filip Gröger, Jan Tenkrát, Petr Šudoma a další.
Hodnocení: 4****