Třetí ročník benefiční akce vynesl Helfenburku více než padesát tisíc korun. Pražští OLDstars odehráli za tři dny celkem 28 představení, dalších 6 pak přivezly spřátelené soubory.
Během festivalu proběhly dvě premiéry inscenací, které budou od září na běžném repertoáru OLDstars v Praze. Jednalo se o Služky Jeana Geneta v režii Martina Satoranského a Vojcka od Georga Büchnera pod vedením Oskara Bábka. Dále mohli diváci zhlédnout ještě deset stálých inscenací z repertoáru studentské skupiny a samozřejmě Hamleta.
Hamlet, podle kterého dostal název celý divadelní víkend, vznikl již v loňském roce speciálně pro hradní zříceninu. Podrobnou recenzi jsme vám přinesli již v listopadu z reprízy na Vítkově, každopádně v atmosféře středověké zříceniny působí inscenace mnohem výrazněji.
Pokud diváci navštívili alespoň páteční a sobotní reprízu, nebo dokonce všechny tři včetně čtvrtka, mohli vidět kompletní obsazení. Zhodnotit, které alternace jsou lepší, se dost dobře nedá. Každý herec chápe svou postavu jinak a podle toho ji také ztvárňuje. Už jen samotní představitelé titulní role se výrazně liší. Matěj Vejdělek je jako dánský princ mnohem šílenější, oproti tomu Hamlet Matyáše Řezníčka působí více promyšleně, až možná zákeřně.
Občas herci bojovali s větrem, tak museli improvizovat. Autor: Kateřina Valalik Čermáková, TOPZINE.cz
Každopádně obě zhlédnutá představení se zdařila a oproti památníku na Vítkově zde mnohem lépe vynikla práce se světlem a byl působivější i zvuk. Hamletovy procházky po hradbách, při kterých se divákům tajil dech, už jsou jen zdařilou třešinkou na velice kvalitním dortu.
Dorty se běžně podávají při Pozvání na večírek ve vršovickém HarOLDu. Na Helfenburku místo nich herci i diváci pojídali jednohubky. I bez dortů si ale diváci představení v hradní hospodě vychutnali. Pětice hostů tak dlouho zjišťovala důvod svého setkání, až jim ho nakonec stejně musel prozradit šestý účastník večírku.
Večerní kostýmy sice působily v dřevěném stavení poněkud zvláštně a nerovná podlaha způsobovala herečkám na podpatcích značné potíže. Ovšem vzhledem k charakteru celého festivalu diváci tyto drobnosti rádi přehlédli a představení si opravdu užili.
Do představení se tu a tam zapojily i ovce nebo kozy.
Za nejzdařilejší z uváděných titulů považuji inscenaci Služky. Režijní debut budoucího studenta DAMU Martina Satoranského se hrál ve věži o průměru maximálně tři metry. Naprosto minimalistický prostor nedovoloval jinou scénu než minimalistickou, a i když není inscenace určena přímo pro Helfenburk, ve věži velice dobře vynikla.
Hra o hraní si, pojednání o tom, kde hra teprve začíná a kde už končí, se divákům představilo celkem pětkrát v různých alternacích. A díky velice přesvědčivému ztvárnění a vtahující atmosféře diváci rychle zapomněli i na nutný několikapatrový výšlap.
Jen těžko uvěřit, že ani druhá novinka nebyla nastudována přímo pro hradní prostory. Petr Smyczek v roli hospodského sice vypadá při vykukování z okna jako babička vypravěčka v Mrazíkovi, ale skutečně je skoro neuvěřitelné, že se tak dobře podařilo zasadit inscenaci do přechodného hracího prostoru.
Sobotní program zahájil krutý vládce Caligula.
Stejně jako Služky i Vojcek se hrál celkem pětkrát. Poslední představení mělo začínat v sobotu o půlnoci po skončení Hamleta. Kvůli vykradení stanového městečka ale byl začátek odsunut asi o hodinu. Ze stanů zmizely nejen cennosti, ale i osobní věci. Pro poškozené vznikla téměř ihned spontánní sbírka, při které se půjčovalo například náhradní oblečení nebo spacáky.
Po pátečním Hamletovi mohli diváci o půlnoci navštívit Sexuální perverzi v Chicagu. I když v této inscenaci najdete mnoho námětů k zamyšlení nad životem, řekla bych, že jde o vděčnou inscenaci právě pro letní festivaly. Humor, nadsázka, sex, partnerské problémy a krásní mladí lidé. Přesně na to spoléhá většina letních speciálů. OLDstars ale Sexuální perverzi úspěšně uvádí i během sezony a evidentně se při ní velice baví.
V sobotu připravili organizátoři bohatý program i pro děti. Samozřejmě šlo o různá dětská představení, ale také o další workshopy. Celou sobotu si všichni návštěvníci například mohli vyrobit speciální festivalové triko. Výtěžek z prodeje putoval rovněž hradu.