Florida není jen rájem pro důchodce. Tento stereotyp se snaží vyvrátit rodačka z Miami Karen Russellová. Její kniha Swamplandie byla navíc v roce 2012 nominována na Pulitzerovu cenu. S dílem vycházející hvězdy americké literatury se český čtenář seznamuje poprvé.
Rodačka z Miami odhaluje neznámou tvář Floridy. Zdroj: Nakladatelství Dokořán
Román SWAMPLANDIE z pera jižanské autorky Karen Russellové, vypravěčky fascinujících osudů rodiny zápasníků s krokodýly v bažinách na jihozápadě Floridy. Kniha byla v roce 2012 nominována na Pulitzerovu cenu, která toho roku nebyla udělena. Dostala se také na seznam „10 nejlepších knih roku“ listu The New York Times.
Tlamu krokodýla zavažte gumičkou
„Fyziognomie aligátora skrývá jeden zajímavý fakt: zatímco dokáže zavřít čelisti silou 395 kilogramů na centimetr čtvereční, tedy silou gilotiny, muskulatura jeho tlamy, která ty stejné čelisti otevírá, je nesmírně slabá. Tohle je tajemství, které zápasník používá k poražení svého soupeře – jakmile se vám podaří zavřít aligátorovy čelisti a sevřít je v pěsti, je pro zvíře skoro nemožné je zase otevřít. Tlamu dvousetkilového krokodýla můžete zavázat holčičí gumičkou do vlasů,“ prozrazuje třináctiletá Ava, hlavní vypravěčka příběhu.
Karen Russellová ( *1981, Miami) vydala v roce 2006 svou první knihu, sbírku krátkých povídek St. Lucy´s Home for Girls Raised by Wolves, za kterou obdržela řadu ocenění pro mladé autory. Její románový debut Swamplandia! z roku 2011 byl mimo jiné v roce 2012 mezi finalisty na Pulitzerovu cenu. V roce 2013 vydala sbírku povídek Vampires in the Lemon Grove a jejím prozatím posledním dílem je román Sleep Donation (2014). Karen Russellová vystudovala Northwestern University a Kolumbijskou univerzitu v New Yorku, v současnosti je na tvůrčím stipendiu Bardovy university.
Román Swamplandie zavádí čtenáře a čtenářky do odloučené části floridských bažin, kde rodina Bigtreeových provozuje zábavní park s pětadevadesáti živými krokodýly.
Rodina žije izolovaně mimo většinovou společnost uprostřed neprostupného labyrintu mangrovového porostu a nekonečných mokřadů, kde jediným spojením s pevninou je přívoz, který na ostrov přiváží turisty. Děti se vzdělávají pomocí zastaralých dálkových kurzů a na pevninu nikdy nejezdí, jenom v případech nouze.
Román Swamplandie vznikl na základě povídky Ava Wrestles the Alligator (Ava bojuje s aligátorem), kterou v roce 2006 publikoval literární časopis Zoetrope: All-Story. Russellové bylo tehdy čtyřiadvacet. Během práce na románu strávila několik let studiem historie poloostrova – skrz jednotlivé roviny odhaluje neznámou tvář Floridy, stereotypně vnímanou jako americký ráj pro důchodce s příznivým podnebím. Florida je však ve skutečnosti nehostinná a nebezpečná oblast se znepokojivou historií.
Zranitelné a citlivé, až z toho puká srdce
Podle autorky i kritiků je nejsilnějším motivem Swamplandie ztráta. „Velká část příběhu spočívá v tom, že dívky hledají ducha své matky,“ vysvětluje Russellová. „Truchlení je pro postavy velmi osobní záležitostí. Každý člen rodiny se natolik soustředí na duchy minulosti a vize zázračné budoucnosti, že se v přítomnosti s ostatními míjí.“
Podle autorky i kritiků je nejsilnějším motivem Swamplandie ztráta. Zdroj: Nakladatelství Dokořán, MacArthur Fellow
Smrt své matky Ava popisuje jako „začátek konce“ a situaci rodiny po této události shrne do jedné věty: „Zhroutili jsme se.“ Ztraceni v moři smutku, každý člen rodiny spřádá svoje vlastní plány, jak zachránit Swamplandii – a všechny jsou odsouzeny k neúspěchu.
Na pomezí reality
Autorčin jazyk hýří metaforami a poetickými popisy prostředí, situací, pocitů. Russellová si vypůjčuje lehkost a nezatíženost dětského vnímání, popis bizarních událostí je místy až děsivě přímočarý, čímž vzniká prostor pro hlubší symbolické vyznění.
Stephen King o románu prohlásil: „Vynikající, vtipné, originání. Také strašidelné a temné. Swamplandia Karen Russellové je přesně tak dobrá, jak dávaly tušit její povídky. Na tuhle knihu nezapomenu.“
Vedle zařazení do žánru magického realismu si Swamplandia mezi některými kritiky vysloužila označení „současný jižanský gotický román“. Tento žánr je v románu zastoupen mnohými zmínkami duchů a strašidelnou postavou Ptačího muže.
Russellová byla v mládí ovlivněna dílem povídkáře George Saunderse, především však mistrem hororu Stephenem Kingem. Autorka přiznává, že ráda kombinuje žánry a nerada by, aby byl její román zaškatulkován do jedné jediné literární tradice.