Malý snímek velkého režiséra. I tak se dá smýšlet o nejnovějším filmu Guse Van Santa, který naposledy zabodoval s životopisným dramatem Milk. Neklid se do českých kin nedostal, díky bohu aspoň za DVD.
Neklid. Zdroj: distributor filmu
Film
Malý není myšleno v negativním slova smyslu. Santovy filmy, jako třeba právě Milk nebo Dobrý Will Hunting, jsou přijatelné jak pro mainstream, tak pro náročnější diváky. Neklid takový není. Je komornější a mainstream o něj zájem neprojeví.
V centru příběhu stojí dva teenageři. Pochmurný Enoch, kterého od doby, kdy zemřeli jeho rodiče při autonehodě, život nebaví, a Annabel, které zbývá života už jen málo, zato si ho pořádně užívá. On chodí na pohřby cizích lidí, ona miluje Charlese Darwina a vodní ptáky. Poznají se na jednom z pohřbů, zjistí, že mají leccos společného a časem se do sebe zamilují.
Gus Van Sant je americký režisér, scenárista a producent, který vystudoval design. Velký zájem vzbudil už jeho druhý film Mala Noche (1985) o homosexuálech. Následovaly Flákač nebo Mé soukromé Idaho, ovšem největší úspěch zaznamenal v roce 1997, kdy jeho psychologické drama Dobrý Will Hunting proměnilo dvě ze sedmi nominací na Oscara. Podobně zabodovalo i životopisné drama Milk.
Jakkoli se může zdát, že téma smrti dává prostoupit depresi a smutku na celé čáře, scénář Jasona Lewa (a Santovo zpracování) na to nahlíží právě naopak. Celek působí laskavě, mile a hlavně obyčejně, civilně. Zahraniční kritika ovšem nepřijala snímek kladně, někdy se dokonce hodnotí jako režisérův nejhorší film. Negativní hodnocení však v případě Neklidu může plynout z jeho naprostého nepochopení.
Jinak by totiž nemohl být označen jako urážka všech, kteří zemřeli a všech, kterým někdo umřel. Smrt je zde všudypřítomná. Enochovi zemřeli oba rodiče, on sám byl po nehodě tři měsíce v komatu a tři minuty bez života. Annabel má nádor na mozku a doktoři jí právě oznámili, že jí zbývají tři měsíce života. Přesto není smrt hlavním tématem filmu, jak to bývá interpretováno. Právě naopak – Neklid oslavuje život a je jedno, jak dlouhý.
Enoch, který je smrtí hodně zasažen, najde nejbližší osobu právě v někom, kdo zanedlouho zemře. Annabel zase potřebuje někoho zvenčí, kdo by její stav přijal bez nutné dávky dramatičnosti. Obě postavy jsou při tom stavěny do kontrastu. Enocha přestal život bavit v okamžiku, kdy přežil, zatímco Annabel začala žít, když jí byl život odepřen. Jeden druhému pak pomáhají vyrovnat se s vlastním stavem bytí.
Osudová souzenost Annabel a Enocha plyne z jejich odlišného stavu bytí
Neklidu je vyčítáno, že nad smrtí netruchlí a že ačkoli o ní mluví, její definitivnost zde není podána s patřičnou důsledností. To je naprosto mylné. Hollywoodští kritici, kteří dnes plesají nad obyčejností a údajnou civilností snímku Děti moje, v případě Neklidu onu civilnost nerozeznali. Není běžné setkat se ve filmu o rakovině a o smrti s tak malým výskytem dramatických výjevů, klišé a hysterického pláče.
Doslovné poselství filmu vkládá režisér do úst imaginární postavy ducha Hirošiho. Dá se na to nahlížet jako na jakési uklouznutí, krátké dovysvětlení těm, kteří by při sledování sešli z cesty. Ale uklouznutí snad jediné. Mia Wasikovska (Alenka v říši divů) už několikrát dokázala, že hrát umí. Ztvárnění Annabel je ale patrně jejím zatím nejlepším výkonem. Henry Hopper s nálepkou syna slavného otce jí skvěle sekunduje.
Mia Wasikowska ve své nejlepší roli
Je to právě neklid, který bublá v nitrech obou postav. V posledních měsících života si ho ale Annabel sama nemůže dovolit. Marnila by časem. Divák se ale usmívá. To proto, že se ještě neumírá, ale stále se žije. A časem se při sledování rozhodně nemarní. Gus Van Sant zkrátka natočil film, kde je smrt součástí života, což hollywoodská produkce zatím (nebo už?) moc neumí.
DVD
Disk má povedený obal a je docela nadupaný. Kromě originální verze jsou v nabídce tři dabingy a několik titulků. Navíc přináší hned několik bonusů. Tím nejzajímavějším je němá verze filmu, takže kdyby vás originál přestal bavit, je k dispozici celý film trochu jinak. Kromě toho máme k dispozici pět filmů o filmu. Ty přináší pohled na natáčení i komentáře herců, producentů a scenáristy. Mohly být klidně sestříhány do jednoho delšího dokumentu, ale jejich rozdělení tolik nevadí. Každého pak jistě potěší vynechané scény.
Neklid (Restless)
Drama
USA, 2011, 87 min
Režie: Gus Van Sant
Hrají: Mia Wasikowska, Henry Lee Hopper , Schuyler Fisk, Chin Han, Jane Adams, Ryo Kase, Lusia Strus
Zvuk: český 5.1, anglický 5.1, maďarský 5.1, polský 5.1 VO
Titulky: české, slovenské, anglické, maďarské, polské, arabské, řecké, hebrejské, hindské, islandské, portugalské, rumunské, turecké
Bonusy: Gus Van Santova Němá verze filmu Neklid, Vynechané scény, Enoch a Annabel: Jedna láska, Enoch a Hiroshi: Nejlepší přátelé, Gus Van Sant: Nezávislý hlas Neklidu, Coming to Life: Tohle je Neklid, Trailer
Hodnocení filmu: 4****
Hodnocení DVD: 4****