Násilí v televizi je v pořádku, říká Laurence Fishburne o seriálu Hannibal
Anna Bílá
1. 5. 2013
Laurence Fishburne, známý pro svou roli Morphea z trilogie Matrix, hraje v seriálu Hannibal roli vedoucího speciálního oddílu FBI Jacka Crawforda. Promluvil o jeho postavě a propojení s Hannibalem.
Jack Crawford, vedoucí Behavioral Science Unit pod FBI, najme Willa Grahama (Hugh Dancy), který má schopnost vcítit se do sériových vrahů a zrekonstruovat jejich činy. Pro Jacka představuje velkou pomoc při řešení případů, ale Willova vlastní mysl tím trpí. Laurence Fishburne v rozhovoru mimo jiné přibližuje, jaký je vztah mezi Jackem, Willem a Hannibalem.
Co očekáváte od seriálu?
Myslím, že jsme vytvořili něco zábavného, strašidelného a nečekaného. Doufám, že se to lidem bude líbit.
Jak byste porovnal Hannibala s vaší zkušeností z CSI?
No, zkušenost s CSI byla zábavná hned z několika důvodů. Do CSI jsem se dobře hodil, protože seriál obsahoval temnou atmosféru. Myslím, že do Hannibala se hodím ze stejného důvodu. Ale mám pocit, že z Hannibala budu mít větší herecké uspokojení, protože seriál je tažený postavami a ne procesem – tím ale nechci říct, že nemám rád procesní věci. Byla to sranda, ale nedalo se plně ocenit herce, protože to zkrátka nebylo o postavách.
Proč se dobře hodíte na tyto role?
Můj vkus se zaměřuje na tragické a tmavé věci. Nejsem známý pro své komedie.
Co můžete říct o Jackově příběhu, aniž byste toho moc prozradil?
Jack nabral Willa Grahama, aby mu pomohl chytit sériové vrahy, protože je velmi dobrý v tom, že se do nich dokáže vcítit. Je si vědom toho, že ta práce Willa psychicky ničí, a tak najme doktora Hannibala Lectera, aby dohlížel na Willa a jeho psychický stav.
Obdivuje vaše postava Hannibala?
Myslím, že jde o respekt. Respektují své mysli. Jack Crawford vede Behavioral Science Unit pod FBI. To je hodně specifická věc. Mluví o tom, jak funguje lidská mysl, a Hannibal Lecter je skvělý psychiatr. Oba se zajímají o totéž. Myslím, že proto se vzájemně obdivují.
Proč je Jack ochotný s Willem Grahamem tolik riskovat? Myslíte, že mu na něm doopravdy záleží, nebo ho bere jako nějaký nástroj?
Myslím, že mu na něm záleží, ale zároveň je to nástroj. Jack je ten typ člověka, který se stará o své prostředky. Jako každý řemeslník, který pracuje s nástroji, ví, že to nejlepší z nich dostanete, když se o ně náležitě staráte. Tak nějak k tomu přistupuje.
Jaké to je dělat seriál, jako je Hannibal pro televizní síť?
Důvod, proč tento seriál posouvá hranice, je, že soupeří s tím, co běží na kabelové televizi. Vypadá jako kabelový seriál. Ale věci, které jsem viděl, mi nepřipadají jako pro kabelovou televizi. Připadá mi to těžší, náročnější.
Proč si myslíte, že je to jiné?
První série je o představivosti Bryana Fullera a způsobu, jakým pracuje. Způsob, kterým je schopný vzít už existující postavy, vstoupit do jejich světa, přizpůsobit je nám a udělat z toho něco svěžího a nového.
Proč myslíte, že je Hannibal řazený mezi hororové žánry?
Nemyslím si, že jde o zařazování do žánru. Z určitého žánru sice vychází, ale nemyslím si, že by měl být definován jen jako horor, protože zároveň se tam odehrává úžasné drama mezi našimi třemi postavami. Je tam skvělá hra na kočku a na myš mezi Willem Grahamem a Jackem Crawfordem, mezi Hannibalem a Willem a také mezi Jackem a Hannibalem. Je to velmi zajímavé a nejde jen o horor.
Proč myslíte, že se tolik zajímáme o postavy sériových vrahů?
No – chtěli jste někdy někoho zabít? Myslím, že proto. Myslím, že všichni to máme ve svých srdcích. Je to jen fantazie, která se do této postavy promítá. Nejen, že to udělá, ale udělá to ve velkém stylu.
Hannibalovy motivy jsou jiné než u ostatních sériových vrahů. Co myslíte, že na něm lidi přitahuje nejvíc?
Myslím, že právě to jeho stylové provedení. Dělá to tak elegantně a navíc mu to prochází. Lidé na to reagují. Všichni chceme, aby nám to procházelo, ale samozřejmě víme, že to nejde.
Jak se přenášíte přes práci se vší krví a vnitřnostmi?
Snažím se na to tolik nekoukat a nebrat si to tolik. V CSI se vždy snažili najít nějaký zajímavý, svérázný, zvláštní a nečekaný způsob, jak lidé zemřeli. V Hannibalovi pracují s licencí a řekl bych, že se snaží najít kreativní způsob, jak jsou lidé zabiti. Je to osobité a nečekané, ale objevuje se v tom i kreativita, protože tady nikdo nikoho nezabije jen náhodou. V CSI některé případy byly nehody, některé vraždy. V Hannibalovi honíme sériové vrahy.
Co si myslíte o hororovém žánru a vyobrazení násilí?
Myslím, že násilí, které je obsaženo v hororu, je vyobrazení jednoho ze základních lidských pudů. Vychází ven v tomto fantazijním způsobu a také je to ten bezpečný a rozumný způsob, jak se projevuje. Je to zvládnutelné, takže nikdo neběhá kolem dokola a nezabíjíme se navzájem. Nejsem velký fanoušek hororu, ale zároveň miluju filmy Mlčení jehňátek a Červený drak.
Obáváte se někdy otevřeného násilí, které je v televizi?
Nikdy jsem o tom speciálně nepřemýšlel. Násilí v televizi je její základ. Násilí je základní složkou každého dramatu. Je v pořádku říct nám příběhy, ve kterých někdo zemře, aby nás nějak poučili. Co by to bylo pro autory a herce za příběh bez dobré scény se smrtí?
Má vaše postava ponětí o tom, kdo Hannibal doopravdy je?
Tady musím být opatrný, protože to jako postava nemám vědět. Nikdo to nemá vědět. Pro diváky je ale skvělé, že vědí, kdo Hannibal je a co jednou udělá. Publikum čeká, kdy to já a Hugh Dancy (Will) zjistíme. Jack Crawford najal Hannibala, aby se staral o Willovo mentální zdraví, že? Není důvod, proč by ho podezíral. Je to kultivovaný, inteligentní a vynikající doktor.
Vzal jste si něco z filmů s Hannibalem, když jste se připravoval na svou roli?
Ne, jsem jen fanoušek těch filmů. Snažil jsem se všechny ty věci dát stranou. Všechny lidi, kteří hráli Jacka Crawforda, znám. Znám jejich práci a miluju ji, ale tohle je jiná verze.
Jakou roli podle vás bude Jack hrát v rozvíjející se hře mezi Willem a Hannibalem?
Někdy je kočkou, někdy je myší a někdy je pastičkou na myš. Mění se to a to je na tom tak skvělé. Základem emocionálních a psychologických trojúhelníků je, že vrchol moci se vždy mění. Stále je v pohybu. Bude to velmi zajímavé.
Jak myslíte, že Hannibala přijmou mezinárodní diváci?
Myslím, že všichni na světě jsou s jeho postavou seznámeni a mají pro něj nějaké místo v duši. Máme možnost uspět u zahraničních diváků už jen proto, že filmy jsou tak dobře udělané. A novely si také vedly dobře. Lidé znají Hannibala Lectera a z nějakého důvodu ho milují a zároveň jsou z něj vystrašení. To nám zajistí hodně pozornosti.
Máme skvělého scenáristu a producenta Bryana Fullera, který už nastavil celkový tón seriálu. Vzal svět Thomase Harrise, zpracoval ho a ven vyšel tento nový výtvor, který je však stále rozpoznatelný.