!Komentář!Média jsou přeplněná informacemi o smrti tří českých hokejistů – Rachůnka, Vašíčka a Marka. Jejich úmrtí je jistě velkou tragédií a zaslouží si pozornost. Ale…
Kde jsou hranice mezi adekvátní úctou projevenou významným českým osobnostem a patetickým a přehnaným projevováním emocí někomu, koho dotyčný ani neznal? Jakou roli hrají v celé události média všeho druhu a kdo se na situaci přiživuje?
Bulvár smrdí na sto honů
Pozoruhodné byly už titulky v den, kdy se tragédie stala. Většina seriózních českých médií (a že jich ubývá) nejdříve konstatovala zřícení letadla. Spekulaci o smrti českých hokejistů přímo v titulku se vyhýbala. Výjimkou byl blesk.cz a novinky.cz, které domněnky o smrti ihned použily jako hlavní lákadlo článku. Lidovost a bulvárnost obou médií se projevila i v situacích, kde by trocha ohleduplnosti, serióznosti a taktu byla na místě.
Politováníhodná informace pak byla potvrzena.
A spustila se lavina.
Všechna média, počínaje internetovými portály a konče rozhlasem, informovala prakticky jen o této události. Ano, oprávněně. Tři významné české osobnosti, které se podílely na úspěchu reprezentace, navždy odešly.
Čtěte také: Při nejtragičtějších leteckých nehodách posledních let zemřely stovky lidí
Otázkou zůstává, do jaké míry jsou právě jejich životy důležitější než životy druhých. Televize Nova se v podstatě celou stopáží Televizních novin nevěnovala ničemu jinému. A co z události udělala? Patetický epický příběh s tragickým a žalostným koncem kvalit hollywoodského blockbusteru.
Ten samý den zemřeli na české dálnici čtyři muži. Pátý bojoval v nemocnici o život. Byly jejich životy snad méně? Natočil o nich někdo epický velkofilm a narouboval ho do hlavní zpravodajské relace nejsledovanější televize?
Facebook se stal hnízdem smutku
Daleko pozoruhodnější vlna smutku se vzedmula na největší sociální síti, Facebooku. Celá Zeď byla zaházena smutnými a nevěřícnými statusy. Videi se nešetřilo a soutěž o nejsmutnější status nabrala na intenzitě.
Taky mi bylo líto, že český hokej ztratil tři velké muže, tři z týmu. Ale daleko více mi bylo líto všech jejich známých a příbuzných, kterých se to přímo týkalo. Divil bych se, kdyby si oni cpali na Facebook lítostivé statusy a donekonečna předhazovali všem svým virtuálním známým, jak jsou z celé situace smutní.
[poll id=“96″]A divil bych se, kdyby kdokoli z uživatelů, kteří se tak houfně přidávali do všech pietních facebookovských skupin, kteří si měnili profilové fotky na černé, kteří házeli jedno video za druhým, status za statusem, podobnou věc dělali poté, co jim zemřela babička. A to i kdyby s ní měli lepší vztah než s Rachůnkem, Markem nebo Vašíčkem.
Proč zrovna u hokejistů? Odpověď není složitá. Hokejisté alespoň párkrát do roka dovedou českému národu připomenout, kdo je. Dovedou obyčejné lidi udělat šťastnými. A za to jim patří dík. Ale je to důvod pro tak emotivní exhalaci emocí, která navíc skrz virtuální sociální síť působí přinejmenším povrchně?
Čtěte také: Nenechte se využívat Facebookem
Troufám si tvrdit, že kdyby spadlo letadlo plné českých politiků, místo smutných statusů by se Facebookem prohnala vlna ironických a cynickým komentářů.
Zprofanované „Hašek na Hrad“, které znělo po vítězství českých hokejistů na olympijských hrách v Naganu 98, podkládá hodnotový žebříček českého národa.
Hyeny, kam se podíváš
Daleko smutnější je ale situace okolo hyen. Čekal jsem, že vylezou z děr. Doufal jsem, že se pletu.
Ale nespletl jsem se.
Ideálním příkladem pokleslosti první třídy je videoklip týpka, který si říká Kazma. Člověk, který ještě nedávno fakeoval s Rytmusem videoklipy, kde bylo dominantní násilí, za účelem proslavit se, nyní natočil během pár hodin špatný videoklip uctívající mrtvé hokejisty.
Neberu v potaz mizernou, ba odpadkovou hudební kvalitu, plytkost a podbízivost, daleko smutnější je fakt, že jeho vykořisťování tragédie podporují na Facebooku lidé, kteří klip sdílí. Komentovat jejich (emoční) inteligenci vzhledem k formátu a především obsahu celého klipu netřeba.
Hyenismem může zavánět i samotné pořádání skupin na FB. Všimněte si, že se pak často takové skupiny využívají pro poutání za reklamními účely. A není nic snazšího než nahnat při podobné události do skupiny na FB i stovky tisíc potenciálních příjemců reklamy. A uživatelé klikají a klikají…
I šéf hokejového svazu Tomáš Král na tiskové konferenci působil přinejmenším rozporuplně. Na jedné straně zde bylo řečeno, že se pietní akce na Staroměstském náměstí uskuteční tak, aby na události nemohl nikdo participovat a těžit z ní.
Aktualizováno, 10.9.2011, 13:40: Další projev hyenismu se objevil na portálu Aukro.cz, kde se prakticky ihned po úmrtí hokejistů vyskytla aukce o podepsanou kartičku Karla Rachůnka z jeho první sezony v Jaroslavli… Potřebuje tohle další komentář?
Na straně druhé to říkal do kamer a v pozadí za ním se leskla loga komerčních partnerů. Byl by takový problém i na tiskové konferenci uspořádané v této mimořádné situaci loga překrýt, aby pozadí bylo černé, jak se sluší a patří?
Smutek, nebo davové šílenství?
Český hokej je pro náš národ něčím víc. Smutek z tragédie je pochopitelný. Daleko spíše by se ale všichni měli zamyslet, co tragédie znamená pro příbuzné a známé zesnulých. A tím, že za nimi budou chodit novináři a čekat od nich komentáře, nikdo ničemu neprospěje. Statusy je neoživí. Videoklipy pochybné kvality je neuctí.