Jezdíte vodu? A víte na čem? O tom, na čem všem se dá, čí nedá jezdit, si budeme povídat v následujících řádcích. Dozvíte se něco o kanoích, kajacích a nafukovacích lodích.
První, a asi všem zpočátku nejbližší, je kanoe, další na řadě bude kajak a vše zavře řada nafukovacích lodí počínaje pálavou a konče raftem. V našem výčtu se zaměříme pouze na hojněji rozšířené typy lodí určených na tekoucí vodu.
Kanoe
Kéňo, deblovka, banán… všechny tyto názvy značí v českých luzích a hájích zatím velice hojně používaný typ lodě. Výhody laminátového provedení bych viděl hlavně v rychlosti a váze. Mezi nevýhody bych zařadil hlavně menší odolnost. Laminát se ale dá částečně opravit doma. Plastové provedení je těžší a podle mého názoru poněkud více neohrabané, dovoluje ale nečistou jízdu přes kameny. Mnohem více vydrží, ale bohužel se skoro nedá opravit doma. Plast se dá sice svařit, ale pokud to bude na dně lodi, nečeká tuto opravu dlouhá životnost, neb dno na vodě neustále pracuje a svar dostává zabrat. Maximální sjízdnost bych viděl do WW II (viz dělení), po zalití se loď stává takřka neovladatelnou. I když po domácku upravené a zkrácené Kursky jezdí ledacos, např. Toušickou kaskádu (WW IV). Zvýšení sjízdnosti lze uvažovat zakrytím paluby špricdekou.
Samotnou kapitolou je single kanoe (singlovka). Na první pohled se moc neliší od kajaku, ale na rozdíl od něj se v ní klečí a používá jednolisté pádlo. Její hranice sjízdnosti se pohybuje u WW V.
Jedu vodu: Obtížnost toku
Kajak
Další ve výčtu lodí, hojně brázdících vody nejen naší vlasti, jsou kajaky. Nejčastěji jednomístné, občas dvoumístné verze lze vidět takřka všude, kde to už trochu teče (nad WW II). Nevýhodou lodě je úložný prostor, pro vícedenní sjezdy je nutný doprovod jiné lodě nebo auta. Laminátové provedení z dob našich otců a dědů již vymizívá a dnes se ve valné většině setkáte s plastem. Sjet se na něm dá prakticky všechno, limitující je v první řadě umění jezdce.
Provedení a tvary se značně liší. Rozdělit se dají zhruba do tří kategorií:
Rodeovka: Krátká, malovýtlačná loď s ostrou hranou určená pro vodní rodeo. Delší jízda je velice špatná, protože nemá takřka žádnou dopřednou rychlost.
Creekovka: Přesný opak rodeovky. Velká,většinou dlouhá loď s pořádným výtlakem, bez hrany, která vás podrží i v pořádně vodnaté vlně a vyveze i z velkého válce celkem snadno.
Playboat: Jakýsi mix roeovky a creeku. Je lehce delší a výtlak má někde uprostřed. Tato loď dovoluje hraní si v playspotu, serfování na vlně a válci jako rodeovka, ale zároveň se s ní dá i někam dojet.
Vodáci, nezapomínejte na kilometráž!
Český raft na MS Zdroj: nafukovacilode.cz
Nafukovačky
Kajaky, kanoe, rafty, to vše se dá vytvořit také z gumy. Raft u nás na vodě uvidíte hlavně na umělých kanálech nebo na ZWčku s rodinkou na výletě. Může obsahovat od čtyř do deseti míst. U nás se spíše setkáte s nafukovací kanoí. Nejčastějšími typy jsou Pálava, Orinoko a Baraka. Lze také vidět nafukovací kajaky, které ale podle mého jsou pro sportovnější jízdu spíše k ničemu. Výhoda nafukovacích kanoí je ve větší stabilitě a u některých modelů (Rio, Orinoko, Baraka) systému samovylévání. Na klidnější řece se ovšem spíše upádlujete, protože má veliký dopředný odpor.