Ne náhodou se mu přezdívá jazzový chameleon. Trumpetista Miles Davis se řadí k umělcům, díky kterým jazz získával stále nové impulsy. Historie o tom, kam ho osud stihl už v jinošském věku zavát, svědčí o kromobyčejném nadání, stejně tak jako o notné dávce štěstí.
Miles Davis se narodil roku 1926 ve státě Illinois. Už od dětství bylo jasné, že dostal do vínku ohromný hudební talent. Jako náctiletému se mu podařilo šikovně se přichomýtnout k orchestru Billyho Eckstina. Tento ansámbl zdobila jména natolik zvučná jako Dizzy Gillespie či Charlie Parker, Milesův budoucí mentor. Davisovi se podařilo nevídané – s hvězdami si tenkrát zahrál a získal tím kontakty, které se mu měly zanedlouho vyplatit.
Hvězda na obzoru
Davis se záhy přestěhoval do New Yorku a započal kariéru po boku zmíněného Parkera, učitele, o jakém by se v osmnácti letech snilo jen málokomu. V metropoli Davis zprvu studoval hudbu, ale nakonec se rozhodl dát přednost vystupování po klubech. Posléze odjel do Kalifornie, kde bylo publikum jaksi jazzumilovnější.
Tamtéž se tou dobou přesunuli i Gillespie a Parker. Netrvalo dlouho a Davis s Parkerem opět spojili síly, tentokráte už jako rovnocenní partneři v kvintetu. Po tomto parádním rozjezdu se Davis osmělil i pro sólovou dráhu a jeho jméno začalo získávat vynikající zvuk.
Cool jazz
Miles Davis s sebou přivezl svěží závan zcela nového stylu. Tehdejší jazzovou odnož číslo jedna – bebop – začínal vytěsňovat její mladší sourozenec, takřečený cool jazz. A Davis byl jedním z těch, kteří se o jeho zrození nejvíce přičinili.
Rtuťovitý, rytmický bebop, víceméně založený na improvizaci, s nástupem cool jazzu vystřídaly podstatně umírněnější a melodičtější skladby. Základními kameny žánru a zároveň jedněmi z nejzásadnějších jazzových nahrávek dvacátého století se staly Davisovy desky Birth of the Cool (1957) a Kind of Blue (1959).
Miles Davis – So What:
Z druhého zmíněného alba pochází skladba So What, která nenapodobitelně navozuje ležérní, lehce melancholickou atmosféru. Jako byste se ocitli někde v dramaticky začouzeném baru, jaké známe z filmů noir.
Jednou dole, jednou nahoře
Přibližně v polovině padesátých let prošel Davis krizí, pracovně se mu příliš nedařilo a také se zapletl s heroinem. Naštěstí se drogy zbavil a v plném lesku se vrátil s vydařenou nahrávkou Round Midnight.
Miles Davis Quintet – Round Midnight:
I nadále se Davisovi dílo dařilo, což dokazuje jeho interpretace opery Porgy a Bess či hudba pro francouzský film Výtah na popraviště. V tom zazářila Jeanne Moreau v roli ženy, která s milencem zosnuje vraždu manžela. Černobílé drama Davisova hudba podbarvovala vskutku výtečně, vysloužil si za ni dokonce cenu Grammy.
Rok po premiéře filmu, v roce 1959, čekal Davise další triumf, tentokrát s už zmíněnou deskou Kind of Blue.
Stále svěží
Během šedesátých let Davis experimentoval s dalšími styly, hlavně s nově vzniknuvším free bopem. Také se docela sblížil s tehdejšími rockery, což je slyšet zejména na dvojalbu Bitches Brew z roku 1970. Sedmdesátá léta mu ovšem přinesla další drogové peripetie. I tentokrát se však Davis závislosti úspěšně zbavil.
Osmdesátá léta sice ctila spíše rozjívené disko, ale i pro jazzovou kapacitu, kterou tou dobou Davis rozhodně byl, se stále našlo místo. Davis se udržel na scéně s přestávkami téměř padesát let a těšil se opravdovému respektu.
Za svou dráhu posbíral úctyhodnou kupu cen Grammy. Pro poslední z nich už si bohužel na jeviště nedošel. V roce 1991 zemřel na zápal plic. In memoriam se pak dostal dokonce do rock’n’rollové síně slávy. Dodnes je jeho jméno považováno za záruku kvality a na jeho svébytnou hudbu se určitě jen tak nezapomene.