Menu
TOPZINE.cz
Divadelní hry, představení - novinky a recenze

Médea v Disku: Antické drama je aktuálnější, než byste čekali

Eva Síčová

Eva Síčová

29. 5. 2011

FOTO: MédeaChcete vědět, co se skrývá v mysli zhrzené ženy? Čeho je schopná a co ji vede k činům, které jsou spíše zvířecké než lidské? Zajděte si do Disku! V absolventské inscenaci vám Médeu představí studenti třetího ročníku herectví.

FOTO: Médea

Zdánlivý klid břed bouří, Foto: Jan Taimr

Vztahy nás provázejí celý život. Jsou první, vážné, záletné, krásné, ale mnohdy bolestné a nepochopené. Jeden z takových je vztah Médei a Iásona. Velká láska, která se díky zradě Iásona přeměnila v ještě větší nenávist, připomíná každodenní krimi zprávy. Ne nadarmo se říká, že není nic horšího než zloba odmítnuté ženy.

Médea – úspěšný začátek kariéry

Studenti dramaturgie a herectví se s tématem poprali po svém. Dá se říci, že v celkovém obrazu velmi zdařile. Jako úspěšný tah královnou se jeví obsazení Kamily Šmejkalové do role Médei. Kamila svou duši zaprodala ďáblu, a pokud ne, svědčí to o jejím velkém talentu převtělit se do své postavy a vysát z ní vše do poslední kapky (nejen krve v tomto případě) a přenést na diváka bolest zžírající její duši.

Na jevišti se představí třetí ročník herectví, ale výrazných postav je zde vedle Kamily méně, než by se dalo očekávat. Zklamáním nejsou ženské role, které převažují, ale spíše ty mužské. Kdyby se role rozdávaly za odměnu, musel by být Patrik Děrgel premiantem třídy. Proč by jinak dostal roli Iásona, která mu vůbec nesedla? Patrik ve své roli topil a rány pádlem byly scény s dětmi, které podpořily dojem, že tenhle Iáson se svými syny nemá nic společného.

FOTO: Médea

Iáson (Patrik Děrgel) s dětmi

Stejně jako v jiných tvůrčích oborech, i na divadle se objevují trendy a novinky, které se více či méně dočkají uznání diváků. Od Disku bych čekala více čestvějšího tvůrčího vánku. Objevují se zde prvky, které bohužel nejsou v ničem originální. Je to zklamání, protože kde jinde se můžeme dočkat novátorských pokusů a experimentů ve všech oblastech dramaturgie a scénografie? Už bylo dost jednotných barev pro všechny herce v různých variantách oblečení, videí s hlavními představiteli, které se odklání od hlavní časové linie nebo hudebního doprovodu, který kazí samotné repliky.

Naopak stačí mnohdy pracovat se surovostí tématu. Samotná scéna působí chladně, což odráží celkový dojem ze situace mezi Médeou a Iásonem. Naturalistické projevy zloby podporují hlasité výkřiky, které vás zamrazí a dokreslí krvavý obraz vykonané pomsty. Klasické a dobře zakomponované světelné efekty navádějí diváka na bod soustředění a dotváří intimitu citlivého tématu zasažené ženské duše.

Nenechá vás v klidu

Nečekejte černobílou hru. Vlastního pohledu se neubráníte a v jednu chvíli budete soudit Médeu a v druhé Iásona. Nakonec vám nezbude než litovat nevinné a zamyslet se, kde je prapůvod všech nedorozumnění mezi muži a ženami. I přesto, že hra má mytický základ, je více než aktuální svou autenticitou. Stačí si přečíst novinové články o partnerských vraždách, to už bohužel mytologie není.

Médea očima Barbory Nachtmanové

V mnoha věcech souhlasím s recenzentkou Evou, Iáson alias Patrik Děrgel byl prostě moc mladé kůzle na to, abych mu uvěřila, že bojoval v Koridě o Zlaté rouno a byl někdy snad i statečným mužem. Tady jeho vizáž i výkon působí spíš rušivě a tvoří tak nechtěný protiklad ke Kamile Šmejkalové, která celou hru drží a vede ke zdárnému konci. Na mladou herečku všechna čest. Ostatní postavy spíše splývají, nikdo nevybočuje, snad jen stojí za uvážení, jestli bylo opravdu tolik nutné obsazovat dětské herce. I tak se o některých postavách příběhu jen mluví, proč tedy děti, které nemají ve hře dějotvornou úlohu, tam musí být? Tady šlo více zapojit fantazii a některé prvky převést na symbolickou rovinu.

Médea – Euripides

Divadlo Disk

Režie: Ewa Zembok

Hrají: Patrik Děrgel, Kamila Šmejkalová, Tomáš Vaněk, Vuk Čelebić, Anna Císařovská, Michal Švarc, Václav Šanda, Pavla Dostálová, Nina Horáková, Anna Losová, Zuzana Volavá

Hodnocení: 3***

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Médea v Disku: Antické drama je aktuálnější, než byste čekali