Opět nastává období učení, kterému se lze jen těžko vyhnout, studujeme-li na gymnáziu či na škole s maturitním zaměřením. Hlavní je neztrácet hlavu a na učení se vždy soustředit.
Zkouška z dospělosti by měla prověřit naše znalosti za celé čtyři roky studia na střední škole. Jen málokdo si vše pamatuje hned z prvního ročníku, malé procento se taktéž věnuje během těchto čtyř let opakování učiva. To většinou přichází, až když musíme, tj. pár měsíců před maturitou.
Lepší být připraven o pár měsíců dříve
Nic není dobré nechávat na poslední chvíli. Velkým šťastlivcům se může stát, že projdou i bez velkého snažení. Ale ti ostatní by se na učivo měli připravit postupně během posledního roku.
Obvykle se studenty snaží připravit sami učitelé tím, že jim dávají hodně písemek, zkouší u tabule či nechávají vypracovat různá témata. To vše proto, aby se jim neustálým opakováním co nejvíce vžilo do paměti. Člověk má poté motivaci sedět doma a učit se, protože ve čtvrtém ročníku hrozí, že nemusí být připuštěn k maturitě.
Na škodu rozhodně není vypracovávání otázek s kamarády. Má to převážně samá pozitiva. Ve společnosti učení jednoznačně více baví a také vzájemně jeden druhému může vysvětlit, čemu nerozumí. A navíc dostává člověk pocit, že v tom není sám.
Jediné úskalí spočívá v tom, že při učení s kamarády se musí člověk přimět k soustředění. Většinou s nimi totiž má plno jiných témat k probírání než ta maturitní. Je však na místě si uvědomit, co je v onu chvíli důležitější.
Informace z internetu se hodí, ale všeho s mírou
U maturitních otázek je velmi důležité, zdali si je každý vypracovává sám. To, co si sám napíše, si také lépe zapamatuje. Nebo je tu také možnost vzájemného přeposílání, přičemž student si je posléze může upravit k obrazu svému. Nejenže se v nich lépe vyzná, ale také se mu z nich bude lépe učit.
Na škodu není ani dělání si nejrůznějších poznámek, ať už od učitelů či z učebnic. Otázky jsou hlavně pro vás, tudíž vyznat se v nich a pochopit jejich obsah musíte pouze vy.
Mnoha lidem také pomáhají zvýrazňovače. Jako další pomůcka slouží především filmy. Často studentům pomáhají v českém jazyce k seznámení s obsahem literárních děl. I zde je však nutná jistá obezřetnost. Ne vždy je děj naprosto totožný s knižní předlohou.
Informace z webu je třeba důkladně ověřit
Dalším využívaným zdrojem je kopírování rozboru knihy z internetu. Taková alternativa je využívaná hlavně tehdy, pokud jsme knihu nečetli. Pak si totiž sami o ní nemůžeme udělat zápisky. Nezapomínejme si však informace vždy prověřovat, např. pozeptat se spolužáků, kteří knihu četli, nebo i učitelů.
Na internetu existuje velké množství užitečných stránek, kde najdeme informace jak o samotných autorech, tak o jejich dílech a rozbory. Stejně tak je to i v případě cizích jazyků nebo matematiky.
Nejlepší cestou tedy je, když je student připravován již na škole svými učiteli. Pokud to však u některých učitelů nefunguje, pak učení zůstává na žákovi samotném.
Musí se sám překonat, snažit se najít pozitiva (může to být předmět, který má rád), a hlavně si učení a následné zpracování otázek neznepříjemňovat.