!Rozhovor! Přinášíme vám unikátní rozhovor s Mgr. Zdeňkou Svobodovou, učitelkou českého jazyka a tělocviku na gymnáziu Dašická v Pardubicích, která během své bohaté kantorské praxe úspěšně dovedla nejednu třídu k maturitní zkoušce. Letos poprvé i k té státní.
Dnes a denně se ze všech stran ozývají narážky namířené proti našemu školství i proti studentům samotným. Prý jsou čím dál hloupější, línější, atd.
Ze strany učitele musím říct, že pracuji se skvělými studenty, u kterých vidím veliký potenciál. Určitě záleží i na motivaci ze strany učitele, ale já si rozhodně nemohu stěžovat na své žáky ani na jejich práci. Každý den mě překvapují v tom, jak jsou schopní a co všechno dokáží. Takže bych to rozhodně neviděla tak černě.
Jaký byl Váš postoj ke státní formě maturit, když se budeme bavit o té počáteční myšlence?
Ten počáteční nápad nebyl úplně špatný. S prapůvodním návrhem jsem souhlasila, bylo by dobré, aby nějaké srovnání úrovně středních škol existovalo. Ale když jsem se dozvěděla, jakým způsobem se k tomu má dojít a seznámila jsem se s obsahem státní maturity, můj postoj začal být čím dál víc negativní. A výsledek dokonce ještě předčil mé očekávání.
Jak byste průběh maturit zhodnotila, jaký to byl pro vás zážitek?
Vzpomínám si, co se objevilo na internetových stránkách státních maturit zpočátku. Prý přinesou objektivitu, všechno to bude takové volnější, když budou zkoušky rozvrstveny do delšího časového úseku, a prý budeme mít dostatek času na probrání látky… No, nic z toho nebylo splněno. A co mě na tom zarazilo a nejvíc zamrzelo, byla ta ohromná stresová zátěž, která dopadla na studenty.
Letošní maturanti každou chvíli odpovídají na otázku, jak se na zkoušku připravovali. Ale co probíhalo na pomyslné druhé straně barikády? Chystali se učitelé na novou maturitu?
Samozřejmě, my jsme už v tom minulém roce procházeli školením, které bylo zvlášť pro hodnotitele (kam jsem patřila i já) a zvlášť pro zadavatele. Tam jsme se v podstatě učili po x letech praxe, kdy jsme opravovali tisíce a tisíce slohových prací, nově opravovat maturitní slohy. Například že nemají být originální, ale musí hlavně splňovat požadavky na stylizování textu. K tomu jsme trénovali hodnocení ústních zkoušek. Paradoxně nás školili i lidé, kteří nikdy nestáli za katedrou. Bylo to velmi zatěžující, dokonce jsme měli domácí úlohy (smích) a někteří z nás jezdili mimo Pardubice, takže to bylo i časově náročné.
Můžete alespoň říct, že jste si z těch kurzů odnesla něco nového, co by vás třeba obohatilo?
Naprosto ne. Jen to potvrdilo mé přesvědčení, že je to celé jak pro studenty, tak pro učitele degradující.
Čtěte také: Deset nejlepších středních škol podle výsledků státní maturity
Změnilo se něco ve vašem přístupu ke studentům a k výuce maturantů, když jste se minulý rok dozvěděla, že letos už to opravdu vypukne a státní maturita je nemine?
No, určitě to začalo být velice náročné, protože připravovat studenty na dvojí typ maturity zahrnovalo přizpůsobit zkoušení i písemné práce. Studenti se museli naučit psát mnohem kratší slohové kompozice, než na které byli zvyklí dřív, protože státní písemná zkouška z češtiny má doporučovaný rozsah jen jednu stranu, to je cca 250 slov. Kvůli ústní zkoušce jsem zavedla zvláštní mluvnické cvičení a didaktické testy jsme trénovali z příručky, kterou vydal sám Cermat a která mimochodem také podle studentů neměla s reálnou podobou testu nic moc společného.
Po tom všem, čím jste společně se studenty prošla, souhlasila byste s tím, aby se to v podobné formě v příštím roce zopakovalo?
Ne, rozhodně ne.
Co byste vzkázala osobám mocnějším ústy lidí povolanějších, konkrétně politikům z úst učitelů?
Jednoznačně bych si přála, aby politici alespoň některé ty oprávněné připomínky a stížnosti, které se teď na ně valí proudem, vzali v potaz a aby na ně reagovali. Zatím je neustále ignorují a jsou evidentně spokojení se svou prací. To, co letos doopravdy proběhlo v souvislosti s novými maturitami, je naprosto směšné ve srovnání s původními ideály a představami, jak by to mělo vypadat.
Jak je mi známo, studenti gymnázia Dašická, kde vyučujete, byli letos v žebříčku úspěšnosti u maturit na sedmém místě z celé České republiky. Gratuluji k velkému úspěchu.
Děkuji. Přes všechny ty starosti a problémy, které nastaly, jsem ráda, že jsme to nakonec zvládli a že se studenti perfektně připravili a byli skvělí.