S předsudky se setkáváme na každém kroku, a ani školy nejsou výjimkou. Ať už se jedná o učitele či jejich předměty. Otázkou je, jak moc si tyto předsudky uvědomujeme a co se s nimi dá dělat.
Řekněte stop předsudkům, hledejte motivaci, Zdroj: sxc.hu
Možná už jste taky na chodbě potkali děsvzbuzujícího učitele a ihned vás začaly napadat hrozné myšlenky typu potopí mě u tabule nebo sedím hodiny nad knížkami, a stejně nic neumím. A to vše jen kvůli tomu, že se s ním příští rok budete pravidelně setkávat na hodinách jako s novým učitelem. Studenti se ho děsí, pomlouvají ho, a tak nezahálíte a držíte s nimi krok. Obzvláště ve chvíli, kdy se jedná o učitele nejvíce odsuzovaných předmětů jako jsou fyzika, chemie nebo němčina.
Hlavně nic nevzdávat předem
„Na fyziku jsme měli dostat nového učitele a všichni nás ještě před prázdninami začali děsit. Je zlý, dává přepadovky a nemilosrdně zkouší pět lidí každou hodinu. Když se někdo nenaučí, má vystaráno do konce roku. Všichni jsme se začali automaticky bát a při hodinách padají pětky jako o závod. I já teď propadám a fyzika je pro nás zakázané slovo,“ popisuje situaci Iveta.
Přijde vám něco zvláštního? Všichni se nechali ovlivnit a věří tomu, že učitel je bez srdce. Ale nejde jen o učitele. Jestliže si vsugerujete, že předmět je nezvladatelný, těžko později sklidíte úspěchy.
The YouTube ID of uOZ5NPW6JTA&feature=related is invalid.
Přístup žáků k fyzice vidí černě i učitel Václav: „Studenti bazírují na tom, že fyzika je nepochopitelná a předem odsuzují cokoli, čím se jim to učitelé snaží rozmluvit. Samozřejmě že nic nejde samo. Jde o předmět, kde je zapotřebí umět matematiku a používat logické myšlení. Student si musí nad sešit sednout a chtít se látku naučit. Obdobné je to s chemií. Tento přístup ale praktikuje minimum mladých, většina rezignuje ještě před prvním testem.“
Patříte mezi ně? Výchovná poradkyně Daniela zná řešení: „Nejprve rozlište problém s učitelem a problém s předmětem. Je to věc rozdílná, to si musíte uvědomit. V první situaci je nutné sepsat dostatečné argumenty, popsat problém na konkrétních situacích a probrat to s třídním učitelem. Ten potom může konflikt řešit dál. Byla by chyba unáhlit se a jít hned za vedením školy. Jestliže jde o problém s předmětem, musíte hledat jakákoli pozitiva – oblíbit si učitele, najít situace, kdy se vám znalosti z problematického předmětu budou hodit, či se učit se spolužáky.“
Věčná válka jménem angličtina vs. němčina
Také máte rádi angličtinu, ale bojujete s němčinou (nebo naopak)? Z nějakého důvodu preferujeme jeden jazyk, a druhý nám leze krkem. Studentka Anna má s tímto problémem zkušenost: „Němčinu jsem měla ráda, dokud jsme nedostali novou učitelku. Pořád křičí a vyžívá se v ponižování. Úplně mi jazyk zošklivila, teď mám mnohem radši angličtinu, tam takové problémy nemám.“
S tím, že u studentů vede na plné čáře angličtina, se potýká i němčinářka Jaroslava: „V hodinách mi studenti často říkají, že němčina je hrozná a angličtina je jednodušší. Tak tomu je pouze na začátku, později je lehčí němčina. Stává se to ve třídách, kde angličtináři nepodporují výuku němčiny.“
Kterému jazyku dáváte přednost vy? Zdroj: sxc.hu
Zakopaný pes je ale dle angličtinářky Hany jinde: „Nemyslím si, že by angličtináři jakýmkoli způsobem nepodporovali výuku němčiny. Jazyky jsou stejně důležité. Angličtina je ale pro studenty dostupnější, setkávají se s ní ve filmech, v písničkách a využijí ji všude.“ Za tímto názorem stojí i většina studentů.
Máte i vy problém s jedním z jazyků? Přihlaste se do letního jazykového kurzu, na jazykový tábor nebo zkuste poznat zemi, s jejímž jazykem bojujete. Není nic efektivnějšího, než se problému postavit čelem a hodit předsudky za hlavu!