!Anketa!Každoročnímu udílení hudebních cen se nevyhneme ani letos. Kladete si taktéž někdy otázku, do jaké míry jsou tato ocenění skutečným obrazem (ne)kvality tuzemské hudební scény? TOPZINE.cz se rozhodl dosavadní hudební ceny zrekapitulovat a představit nováčky, kteří se pokoušejí rozvířit stojaté středoproudé vody.
Tomáš Klus má letos nejvíc nominací v cenách Anděl i Žebřík. Foto: Aneta Trajerová, TOPZINE.cz
Poslední roky se kuloáry šíří názor, zda za tou či onou neprůhlednou, nepochybně objektivní porotou nestojí jen pořadatelské a sponzorské zájmy jednotlivých nahrávacích společností či vlivných organizátorů. Snad i proto se letos zformovaly hned dva nezávislé opoziční projekty, které mají v hledáčku neokoukané a nemainstreamové interprety a kladou si za cíl ocenit skutečně výjimečné a opomíjené talenty.
Hudební ceny Apollo
Cena Apollo 2011. Zdroj: cenyapollo.cz
Prvním aspirujícím jsou hudební ceny Apollo, jejichž první ročník již proběhl v lednu. Tyto ceny české hudební kritiky reagují, dle svých vlastních slov, na neuspokojivou situaci na poli odborných tuzemských hudebních cen. Apollo chce finančně podporovat kvalitní populární interprety, kteří si to prý skutečně zaslouží. Dle nominací je již teď vidět, že toto ocenění se ubírá poněkud jiným, nadějně nekomerčním směrem.
Mezi nominovanými na album roku se objevili muzikanti noví a neokoukaní produkující invenční věci (Bonus, Floex, Midi lidi). Současně se neignorují zástupci, kteří mají v současné pop music trvalé místo (Tata Bojs, David Koller).
Nepopiratelně nápadná podoba s britskou Mercury Prize, která rovněž volí jen v jediné kategorii, je zcela vítaným atributem. V tuzemských podmínkách, které ne vždy dokáží vůbec všechny kategorie naplnit a nominují se téměř všichni na všechno, je přehršel kategorií zcela nadbytečný.
Arbitr skutečné české kvality?
V porotě je na jednasedmdesát hudebních publicistů. Organizátoři stanovili v rámci antikonspirace omezený počet redaktorů z jednoho média maximálně na čtyři a vybráni byli ti nejaktivnější, kteří se věnují české scéně. Nezbývá než doufat, že se na první pohled nežánrově koncipované ceny nestanou exhibicí jedno druhových hudebních preferencí jednotlivých publicistů.
Ceny Vinyla
Logo cen Vinyla. Zdroj: vinyla.cz
Na oficiálním webu hudebních cen Vinyla se deklaruje, že toto ocenění je zbaveno všech zájmových vazeb a tlaků a oceňuje autory a umělce, kteří do hudby přinášejí svébytné, originální a novátorské elementy. A tak bychom měli nabýt dojmu, že Vinyla chvályhodně sází na generačně protipólný tým, který vyzdvihuje důležité počiny v současné hudbě. Mezi nominované interprety ve třech kategoriích patří například Bonus, Čoko voko, Hugo Toxx. Vyhlášení pak proběhne na přelomu února a března.
Ceny Vinyla se samy o sobě prezentují jako multi či nadžánrové, ovšem při hlubším prozkoumání jednotlivých členů sedmnáctičlenné poroty se již jednotliví respondenti takto alternativně nejeví a vyznačují se spíš sklony ke svým žánrům. Je tedy nasnadě otázka, zda vůbec může sedmnáct erudovaných odborníků obsáhnout všechny dotknulivší žánry i podžánry, na čemž Vinyla staví svou hudební všežravost.
Ceny Akademie populární hudby Anděl
O současné podobě výročních cen Akademie populární hudby Anděl se toho každoročně nalamentuje ažaž. To, že již nějakou dobu tak úplně nereflektují skutečné umělecké ambice tuzemských interpretů, ale spíše jejich momentální komerční úspěch, není žádným tajemstvím. Není tak divu, že valná většina nominovaných umělců předávací estrádu i samotné ocenění bojkotuje.
Skupina Nightwork na loňském předávání cen Foto: Aneta Trajerová, TOPZINE.cz
Zabředlost do mainstreamových vod tak už jen stěží oživí živé modely live přenosu či snaha o vytvoření svěžího stylu českého rádiového popu. Prestiž tak Anděl ztrácí každým dalším ročníkem a ze slavnostního ceremoniálu se tak stává spíše propagační večírek pro vlastní sponzory a zástupce velkých hudebních vydavatelství.
Hudební lobbisté
Členové Akademie populární hudby bývají ze své nestrannosti nařčeni téměř s železnou pravidelností. „Akademie je příliš napojená na gramofirmy a další lidi, kteří mají z vítězství konkrétních hudebníků přímý profit,“ nechal se slyšet Pavel Kučera, jeden z tria iniciátorů ceny Apollo.
[youtube_660]Jv1wTvwdq2g[/youtube_660]
Tomáš Grombíř z Vinyly dodává: „O kompetenci a erudici velké části akademiků lze velmi úspěšně pochybovat. Mohou si tak nakrásně říkat, ale v podstatě si rozdáváním ocenění porcují komerčního hudebního medvěda.“
Ceny poroty vs ankety
Zcela pohřbeného Slavíka, kde může hlasovat široká laická veřejnost a díky tomu nominace působí naprosto lidově, netřeba zmiňovat. Jedinou nadějí tak v anketním hlasování zůstává Žebřík, který se prezentoval slibně spíše v prvopočátcích díky užším nominacím, kde figurovali bezpochyby kvalitní interpreti. Časem už i zde zakotvili aktuálně populární počiny ryzího showbyznysu.
Nechme se překvapit, zda letošní ročníky již zavedených hudebních předávání opět zklamou, či konečně přesvědčí, že jsou zatracováni neprávem. Doufejme taktéž, že nováčci v podobě cen Apollo a Vinyla budou adekvátními a seriózními alternativami, jež vnesou do hudebního průmyslu tolik potřebné transparentnosti.
[poll id=“145″]