S rodiči, instruktory potápění, byla Bessonova kariéra předurčena k úplně jinému oboru. Pak ale přišla nehoda a mladý Luc se oceánských hlubin musel vzdát navždy (alespoň v reálném životě). Francie a vůbec celý svět tak získaly jednoho z nejtalentovanějších filmařů, jehož snímky jdou napříč mnoha žánry. Luc Besson spojil francouzskou kreativitu a americký zábavní styl, objevil Jeana Rena a Millu Jovovich a stvořil svět Pátého elementu. Co víc si přát?
Luc Besson, jeden z nejkreativnějších režisérů, které Francie zrodila, Zdroj: toutlecine.com
Vášeň pro oceán a vše, co s ním souvisí, Bessona nikdy neopustila. Svou ranou produkční společnost Les Films du Loup (Vlčí filmy) přejmenoval na Les Films de Dauphin (Delfíní filmy), ale především v roce 1988 definitivně prorazil s dnes už kultovním snímkem Magická hlubina (Jean Reno, Jean Marc-Barr) o dvou kamarádech potápěčích. Na festivalu v Cannes film vypískali (paradoxem je, že v roce 2000 Besson canneské porotě předsedal), v Paříži ho ale diváci milovali a kina praskala ve švech.
Je to rebel!
Když už jsme u toho, Besson nikdy nebyl miláčkem zkostnatělých francouzských kritiků. Od přijímaček na filmovou školu odcházel s verdiktem Nepřijat, protože mezi svými režisérskými vzory neuvedl ani jednoho z galských velikánů. Chvíli pracoval jako asistent režie a natočil několik krátkých filmů, reklam a jeden dokument.
Po pár letech ve Francii odešel na tři roky do Spojených států, kde se naučil americkému stylu, který jeho jinak francouzsky inovativní a originální filmy prosycuje. (Ani to samozřejmě filmové rejpaly netěší.) To vše se ale stalo dávno předtím, než Luc natočil svůj první opravdový film, kraťas L´Avant dernier (1981).
Anne Parillaud jako Brutální Nikita, Zdroj: ugo.com
Od potápěčů přes mafiány po taxikáře
Na počátku devadesátých let natočil Besson Brutální Nikitu (1990), brutální nářez o vycvičené nájemné vražedkyni, která chce změnit svůj osud. Atypičtí hrdinové na okraji společnosti režiséra vždycky přitahovali. Ať už jde o negramotného mafiána Leona (s drsně vážnou tváří Jeana Rena, 1994), který má rád mléko a mladičkou Natalii Portman, nebo o nebojácnou Johanku z Arku (tehdy už jím proslavená Milla Jovovich, 1999).
Svůj snad nejznámější film ale Besson natočil už o dva roky dříve. Pátý element, to je Milla Jovovich v oranžových vlasech (Besson s ní byl skoro dva roky ženatý) a Bruce Willis jako taxikář zachraňující lidstvo (překvapivě) a vizuálně i filozoficky promakaný svět budoucnosti.
Kromě Rena a Jovovich patří mezi Bessonovy dvorní herce i Gary Oldman (hrál padoucha právě v Pátém elementu). Hudbu k Lucovým filmům takřka výhradně skládá Eric Serra (mimo jiné i autor hudby k bondovce Zlaté oko). O filmování Besson říká: „Film ještě nikdy nikomu nezachránil život, není to lék, který by zachraňoval životy. Je to pouze aspirin.“
Hezké ceny, lepé ženy
Besson neslaví úspěchy jenom u diváků. Výše jste se mohli dozvědět, že se s kritiky moc nekamarádí, přesto mu různé akademie už pár sošek přihráli. Italská Stříbrná stuha za režii pro Brutální Nikitu, francouzská Lumiere Award, opět za režii, pro Pátý element a Johanku z Arku (ta dosáhla i na cenu za nejlepší film), kataluňská Caixa de Catalunya pro Poslední Bitvu (1983, nejlepší režie a film). Nejprestižnější francouzská cena César mu ale byla udělena pouze jednou, v roce 1996 za Pátý element. České fanoušky potěší (a někteří si možná i vzpomenou), že v roce 1996 režisér získal Českého lva za Nejlepší zahraniční film za snímek Leon.
Spíše než ceny pletou Bessonovi hlavu dívky. Milla Jovovich nebyla jedinou režisérovou múzou, kterou si vzal za ženu. V letech 1986 až 1991 byl ženatý s Anne Parillaud, představitelkou Brutální Nikity. Dnes žije už šestým rokem v (doufejme) šťastném manželství s producentkou Virginií Silla a vychovávají spolu tři děti s vskutku poetickými jmény Talia, Satine a Mao (jestli chtěli manželé Bessonovy tím posledním vyjádřit nějakou politickou příšlusnost, to nevíme).
Konec a zvonec? Ani náhodou
Luc Besson vždycky tvrdil, že natočí deset filmů a konec. V roce 2006 se mu cíl splnil, desátým snímkem se stal (napůl) animák Arthur a Minimojové. A režisér skutečně před časem prohlásil, že s filmováním končí. Jeho nový počin Tajemství mumie (Louise Bourgoin, Mathieu Amalric) ale právě vstupuje do kin a záhy se divákům představí už třetí pokračování Arthura, Arthur et la guerre des deux mondes (2010). Ne, Besson se rozhodně neloučí. Svůj aspirin hodlá ordinovat dál. A to nechybělo mnoho a jméno Luc Besson mohlo být spojeno maximálně tak s přírodovědným dokumentem o žralocích na Discovery Channel.