Už jste byli v Salmovském paláci na Kupkově Cestě k Amorfě? Pokud na tuto otázku máte odpověď ne, tak byste ji jistě navštívit měli. Výstava Kupkových děl ze Salonů z let 1899 až 1913 vás totiž jistě nezklame, ať již máte zájem o abstrakci, či nemáte.
Amorfa vystavená v roce 1912 na Podzimním salonu
Zdroj: Národní galerie v Praze
Výstava děl Františka Kupky Cesta k Amorfě představuje jedinečnou cestu k abstraktní, nefigurativní malbě. Můžeme zde spatřit díla, která vystavoval Kupka na pařížských salonech od roku 1899 do roku 1913. Jedná se o velice zajímavý pohled na jeho výtvory z různých let, které považoval za tolik reprezentující pro jeho vývoj tvorby, že je právě na Salonech vystavil.
Různé Amorfy na Podzimním salonu
Skrze kapitoly výstavy, jednotlivé Salony v každé místnosti, je možné sledovat řešení různých otázek, se kterými se Kupka vyrovnával, a to především otázky barvy a jejího výrazového účinku. To lze nejlépe studovat na jeho dvou dílech, na kterých je výstava postavena, Amorfě: Dvoubarevné fuze a Amorfě: Teplé chromatice.
Obě tyto Amorfy byly vystaveny na Podzimním salonu roku 1912. Tato událost je považována za zásadní pro zrod abstraktního malířství. Dalo by se říci, že tímto rokem abstraktní malířství vzniká.
Druhá Kupkova Amorfa vystavená v roce 1912
Složení z několika Salonů je velice systematické
Výstava se tedy skládá z několika Salonu, na kterých vystavoval svá díla. Byl dán důraz na to, aby zde byla viditelná cesta ke Kupkově abstrakci, jeho vývoj. V každé místnosti nacházíme velmi pozoruhodná díla. Například v té první zvané Preludium jsou představena Knihomol či Radosti života. Ty se dají nejlépe vystihnout slovy, která napsal svému příteli Arthuru Rösslerovi v březnu roku 1897. „… začínám znovu, opustil jsem všechny fráze a chci se vrátit k jedinému pravému zdroji, Přírodě. Odteď se budu učit pouze od ní.“
Kupkovy Radosti života oceněné medailí na Světové výstavě v Saint Louis
Kupkův postup k abstrakci
V dalších pokojích již vnímáme vývoj malby k abstrakci. Krok za krokem se nám odkrývají Kupkovy záměry a umělecký program. „Odstraňujíce postupně jeden detail za druhým, vidíme, že základ, princip konstrukce tkví v několika velkých plánech,“ píše už roku 1912, aby o rok později vystavil na Salon des Indépendants Vertikální plány či Sólo hnědé čáry.
Vertikální plány č. III jsou vrcholem abstrakce
Světové zápůjčky na výstavu Františka Kupky
Exponáty na výstavu byly zapůjčeny z různých koutů světa. Vedle sbírek Národní galerie v Praze také z Musea Kampa – Nadace Jana a Medy Mládkových – dále z Centre Georges Pompidou v Paříži, The Museum of Modern Art v New Yorku, Albright-Knox Art Gallery v Buffalu či ze soukromých sbírek.
Kupkův obraz Kompliment zapůjčený z Centre Georges Pompidou v Paříži
Tato výstava může diváka potěšit jak svou koncepcí Salonů, tak přehlednou vnímatelností cesty Kupkovy abstrakce. Je až k neuvěření, jak je výstava plynulá a systematická, má skoro až studijní charakter. Pochvalu si rovněž zaslouží lektorské centrum Národní galerie v Praze, které vytvořilo skvělé kreativní centrum, kde se zabaví i malí, i velcí.
František Kupka Cesta k Amorfě – Národní galerie v Praze / Salmovský palác
od 30. října 2012 do 3. března 2013
Kurátorka výstavy: Helena Musilová
Otevřeno denně kromě pondělí od 10:00 do 18:00
Vstupné: základní 150 Kč, snížené 70 Kč
Hodnocení: *****