Dramatický příběh plný emocí, křivdy, víry a lásky. Tak by se dalo charakterizovat známé dílo Jana Kaplického Kladivo na čarodějnice. Jeho muzikálové zpracování se však na muzikálovém rybníčku dlouho neudrželo. Začátkem prosince, jen třičtvrtě roku po premiéře, bylo zřejmě uvedeno naposled.
Zdroj: divadlomilenium.cz
Muzikál Kladivo na čarodějnice představilo divákům nově zrekonstruované Divadlo Milénium 30. dubna 2009 po dvou letech příprav. Hned po jeho uvedení se však objevily první negativní kritiky – příběh je moc dlouhý, ozvučení je špatné a herecké výkony také nejsou zrovna přesvědčivé. V nové sezoně byla tedy hra upravena. Z tří a půl hodinového představení se stalo o hodinu kratší, zvuk byl dopilován. Žádné větší změny ale nenastaly. Na to, že přípravy trvaly dva roky, je výsledek díla velice slabý. Následkem toho byla nízká návštěvnost, odcházení herců a časté rušení představení. Poslední představení tohoto roku, a zřejmě i celková derniéra), proběhlo ve čtvrtek 3. prosince.
Předlohou Kladiva na čarodějnice je skutečný příběh ze 17. století, kdy na Moravě, ve Velkých Losinách a v Šumperku probíhaly inkviziční procesy na popud chamtivého soudce Bobliga, který bohaté obviňoval ze spolčení s ďáblem. Jeho zloba byla osudná 101 nevinným obětem. Mezi upálenými oběťmi byli děkan Kryštof Lautner ze Šumperka a Zuzana Voglická. Návodem k těmto násilným procesům sloužila kniha Malleus maleficium (Kladivo na čarodějnice), podle které byl celý dramatický příběh pojmenován.
Markéta Zehrerová jako jedna z obětí ... Zdroj: divadlomilenium.cz
Většina účinkujících zvládla pouze pěveckou partii. Výkon hlavní představitelky Markéty Zehrerové by se dal označit jako průměrný. Odzpívané slušně, herecký prožitek ovšem nebyl tak velký. Nedala do role tolik, kolik by takový příběh a taková role, která by měla být hodně citově zahraná, zasloužila. Každého musel uchvátit zpěv hraběnky Michaely Zemánkové. Její herecký projev byl ale velice slabý a nepřesvědčivý. Skvělý výkon, jak pěvecký tak herecký, podal Petr Kutheil coby hrbáč, který naskočil do této role až v listopadu. Dříve mu byla svěřena jen role Měšťáka. Věrohodný herecký výstup předvedla absolventka DAMU Irena Máchová jako Lízl a známý herec Lukáš Vaculík. Z menších rolí je na místě vyzdvihnout Davida Boušu jako jednoho z měšťanů.
Představení nemá žádné velké hity ani příliš chytlavé melodie. V hlavě utkví první píseň hrbáče „Anděl si zakrýval oči“ a hraběnčina „Kdo ví, kdo je Ďábel“ s chytlavou melodií.
Choreografie Ladislava Berana je velmi jednoduchá, přesto většina tanečníků nebyla sehraná. Hlavní tanečnice představující Smrt v podání Glorie Fricové však byla povedená.
Pochvalu zaslouží pěkné kostýmy z dílny Romana Šolce. Dobové a historické, které nosí měšťanstvo a zároveň obyčejné, patřící té chudší části obyvatelstva.
Emotivní a city drásající konec by se dal porovnat s koncem dalšího smutnějšího muzikálu Johanky z Arku. Stejně jako Zuzana Bobligová a další nehodící se Bobligovy oběti, skončila i tato francouzská bojovnice na hranici. U Johanky byl však závěr skutečně procítěný. U Kladiva na čarodějnice se dočkáme spíše neprocítěného konce, jakoby se vlastně nic nedělo.
Je škoda, že muzikál s takovou tematikou se příliš nezdařil. Zařadit ho lze mezi průměrná díla. Se zdařilejší režií a lepšími hereckými výkony by dílo mohlo dostat mnohem větší rozměry a také následné ovace.
Kladivo na čarodějnice
Divadlo Milénium
Režie a choreografie: Ladislav Beran
Obsazení: Sisa Sklovská / Martina Pártlová / Michaela Zemánková, Markéta Zehrerová / Zuzana Ďurdinová / Michaela Zemánková / Petra Janková, Jiří Zonyga / Lešek Semelka / Petr Dopita, Alena Knoflíčková / Barbora Popelková / Irena Máchová, Vladimír Marek / Lukáš Kumpricht / Peter Strenáčik / Petr Kutheil, Oldřich Kříž / Jiří Březík / Zbyněk Fric / Karol Csino, Jan Kříž / Vladimír Hron / Jan Urban, Lukáš Vaculík / Radim Schwab / Ladislav Spilka, Josef Dušek / Martin Bačkovský / Petr Kutheil / Petr Šudoma / Petr Novotný / David Bouša / Petr Urbánek / Jiří Urbánek / David Šír, Jana Zenáhlíková / Gabriela Vermehlo / Michaela Talašová / Tereza Hálová / Magdaléna Kvapilová / Athina Lagoská / Jana Sováková / Michaela Weisová
Hodnocení: 3***