!Fotogalerie!WWW nevydělávají tolik co Rytmus. Nejsou mediálně propíraní jako on. A neotevírají hubu tak dokořán. Zato ale dělají Hudbu s velkým H. Jaký byl jejich úterní pražský koncert?
Krátce po čtvrt na deset začal naplněným Rock Café dunět úvodní song Karamel. Suverénní hlas Ondřeje Sifona Anděry nedovolil pochyby: I po nemoci, ze které se vyléčil teprve den před koncertem, byl ve formě. Texty interpretoval bez zaváhání, s dávkou zápalu a energie, jež se obrážela v samotném publiku.
Z koncertu vznikne živák
Více než dvouhodinová show představila téměř kompletně obě studiová alba, která kapela nahrála (Neurobeat a Tanec sekyr). Koncert byl nahráván a vyjde jako živák. Kromě studiových písní zazněla i Pikola, která se objevila na soundtracku filmu Pouta. WWW přišli i se čtyřmi zbrusu novými songy z připravované desky.
[vimeo]http://vimeo.com/16845583[/vimeo]
I na první poslech zněly výrazně a publikum je přijalo velmi pozitivně: Čtyři ochutnávky žánrově naznačily, že se nové album ponese v duchu klasického zvuku WWW: Od industriálního hip-hopu se značnou dávkou dusivě temné atmosféry přes výrazné, až taneční rytmy až po tradiční hip-hop s rýmovanými verši (a veselejším pojetím). Jak sám Sifon řekl, ke klasickému hip-hopu se vždycky rád vrací, když jsou v podstatě hip-hopová kapela.
Samotné texty nových kousků připomínaly styl předchozích dvou desek. Kombinace surrealismu, symboliky a metafor za zvuku naléhavých melodií svádí interpretovat WWW spíše jako básníky než hudebníky. Síla jejich textů je především ve způsobu, jakým reflektují mezilidské vztahy a černé kouty lidské psychiky; jakým nahlížejí na svět. Nečekejte explicitní víření kýčem. Nečekejte ani namachrované řeči nebo laciné fráze. WWW si hrají s jazykem a hudba je jim vybroušeným pozadím, na kterém jejich hrátky dokonale vynikají.
Ve stínu lamp
kruhy na vodě jsou jizvy po kamenech
i vítr dělá na hladině víry
jen po mých kamenech, jen po mých kamenech
zůstaly ve vodě díry
Žena líže kost
Hledal jsem v chaosu řád a našel jsem neřáda
hledal jsem pevný bod v tom koloběhu,
jak ale chceš, aby ti nože projevily něhu?
Tikající muž
Chci ji ze sebe setřást
stojí mi v cestě,
minulost
zakousla se mi do nohy
jak vzteklá fena a trhá a nemá
nemá stále dost.
I složení publika jako by tomu odpovídalo. Věková hranice se pohybovala kolem dvaceti a výš. Ani (s nadsázkou) dětí s rovným kšiltem, zlatým řetězem a vytahanou mikinou byste tu moc nenašli (poslouchat WWW není póza, jako tomu bývá zvykem u komerčně nejvýraznějších interpretů podobných žánrů). A publikum umí jejich hudbu ocenit. Ohlušující zpětná vazba rozpohybovaného davu lidí dávala najevo, že se návštěvníkům koncert líbí.
Ve stínu lamp
Atmosféře koncertu kromě nabušeného playlistu, intenzivního výkonu Ondřeje Anděry, Milesy Zrnic (která zpestřovala svým hlasem i songy, kde v původní studiové verzi její hlas chybí, a stálo to za to) a DJ Brainythuga příspělo i perfektní ozvučení. Zaplněný sál si tak mohl výrazně atmosférické skladby nadmíru vychutnat. Ať už šlo o Ve stínu lamp, Drát, Tikajícího muže nebo Tanec sekyr.
Žena líže kost
V půlce koncertu byl představen i nový videoklip k písni Velký třesk, který vytvořil Jan Kokolia. K pojetí hudby WWW seděl na jedničku.
Proč srovnání s Rytmusem?
Úvodní narážka na Rytmuse je spíše povzdechem. Povzdechem nad charakterem mediálních a marketingových zákonů, které umožňují exhibovat velkohubému pozérovi spíš než uměleckému (a zároveň extrémně chytlavému a zábavnému) pojetí ne tak agresivní kapely. Pravidla mediálního vesmíru jsou ale jasná, a jestliže se Rytmus umí v showbusinessu precizně pohybovat a ví, jak na to (a najde si masy fanoušků), také to není málo. O to horší je ale jako samotný hudebník.
U WWW je všechno naopak. Jejich mediální obraz není tak výrazný, přesto mají značnou základnu fanoušků, kteří na ně nedají dopustit (na rozdíl od blikance, který mlátí své dětské příznivce). A dělají hudbu pro ně, pro sebe a pro hudbu samotnou. Jen ať vystupují častěji a zůstanou u svého stylu.
WWW
Rock Café, Praha
12. dubna 2011
Hodnocení: 5*****