Kluk s přezdívkou Loop vyrůstá jenom s matkou, protože otec je kdysi opustil. Jednoho dne Loopovi do auta nastoupí pověstný agent Graves s neoznačenou pistolí, stovkou nevystopovatelných nábojů a možností, aby si mladý muž dal život do pořádku a vypořádal se s věcí, která ho nejvíc tlačí – pomsta tátovi za to, že jej kdysi nechal na holičkách.
Ilustrace na obálce komiksu 100 nábojů: Hlas krve Autor: Eduardo Risso
Třetí book slavné série Sto nábojů s podtitulem Hlas krve nabízí zpočátku (tak jako obvykle) příběh obyčejného člověka, kterému někdo způsobil křivdu a nyní má možnost vzít spravedlnost do vlastních rukou. Nové postavy a prostředí netříští hlavní dějovou linii série, protože jak se brzo ukáže, lidi z předešlých sešitů jsou propojení s těmi novými, příběh bobtná a rozrůstá se o další epizody. I když otázek je, jak už se stalo zvykem, o něco víc, než odpovědí.
V Hlasu krve sledujeme příběh mladého Afroameričana, jehož matka maká, aby uživila rodinu, ale on se raději potlouká po ulicích, tváří se hustě, nezapomíná na tílko a zlatý řetěz, i když by si raději měl hledat práci. Je to takový archetyp člověka, jenž jenom čeká, až před něj něco spadne. Jednoho dne se však skutečně cosi objeví a tím zlomem je již zmíněný agent Graves. Loop dostává šanci naplnit tolik plánovanou mstu a ukázat, do jaké míry to myslel vážně. A jak už to u Sta nábojů chodí, důležitější, než to, co se stalo v minulosti, je to, co se stane. Loop se převzetím Gravesova kufříku ponoří hlouběji nejen do vod skutečného zločinu, ale i vlastního svědomí.
Brian Azzarello zachází se svými postavami poněkud macešsky – dovolí čtenářům oblíbit si je, fandit jim a pak jim udělá něco hodně špatného. A nemusíte se bát, že bych na tomhle místě prozradil nějaký spoiler z Hlasu krve, je to zkrátka poznávací znamení jeho rukopisu. Třeba v před třemi lety vydaném dvousvazkovém Supermanovi: Pro zítřek zamával s normálností hodného amerického nadlidského skautíka. V Hlasu krve předvádí nové neotřelé postavy, u kterých není místo pro jednoznačnost a démonicky přesně vybroušenými replikami precizně modeluje další kapitolu svého opusu 100 nábojů, který v češtině poznáme zatím jenom z velmi malé části. I když vás možná bude štvát, že nevidíte celek, jednotlivé sešity samostatně jsou skvělé noirové počtení.
Výtvarník Eduardo Risso se předvádí jako by se spolu s Azzarellem upsal ďáblu. Jeho atmosférické a neotřelé vizuální kompozice dodávají scénářům hloubku a třeba v černé utopená stránka, kde postavy sedí u stolu a mluví, nabízí vynikající ukázku jeho talentu. Postavy jen tak plkají, ale změna úhlu pohledu a posouvání v prostoru i ze zdánlivě „nudné“ scény vytesají dynamickou sekvenci. K Azzarellovi sedne přesně tak jako třeba John McCrea ke Garthu Ennisovi v Hitmanovi, co volně přeloženo znamená, že vhodnější dvojice pro danou látku neexistvuje. Oba necouvají před násilnými scénami a u Rissa mám pocit, že je lehce drsnější. Ale možná to souvisí také s tím, že Ennis používá hodně cynického humoru, zatím co u Azzarella jde především o cynismus. Ve Stech nábojích je totiž každé vítězství jenom formální a ve skutečnosti jsou všichni obraní o peníze a vyhození na ulici.
Třetí člověk, jenž uzavřel pakt s ďáblem, je zřejmě překladatel Petr Zenkl, který Azzarellův ponor do různých sociálních vrstev a jazykových rovin převedl do češtiny tak, že je tam opravdu cítíte. Čtení tohoto komiksu není práce pro babičky a tak zde není nouze o slang nebo novotvary.
Jedinou nevýhodou Sta nábojů je to, že nevychází častěji. V originále byly publikované jako měsíční série a se železnou pravidelností atakovali čtenáře deset let. Tajemství a vývoj postav byly tedy dávkovány stejně jako u moderních televizních seriálů postavených na neustálém otevírání otázek – třeba Lost nebo Hrdinové – a s každým dalším dílem/sešitem byla fantazie čtenářů burcována víc a víc. Pokud se čeká rok nebo dva na další book, pozornost může trochu ochabnout a to by byla škoda.
Originální název: 100 Bullets: Hang up on the Hang Low
Český název: 100 nábojů 3 – Hlas krve
Scénář: Brian Azzarello
Kresba: Eduardo Risso
Překlad: Petr Zenkl
Počet stran: 128
Vydali: BB/Art Komiks a Crew, Praha 2010
Doporučená cena: 349,- Kč
Hodnocení: **** (80 %)