Menu
TOPZINE.cz
Film & TV

Klíček jde proti komunistům, ale jen to nestačí

Redakce

Redakce

13. 8. 2009

Klicek2Kluk a holka se pomilují v bývalé uherskohradišťské věznici, ale místo cesty na motorce domů je čeká cesta do minulosti – konkrétně do 50. let, kdy tu StB brutálně mučila vězně.  Výslechy, které tehdy ve věznici prováděl nechvalně známý Alois Grebeníček, tak zažije i nic nechápající pár. Anotace zněla tak ujetě, až ve mně vzplál plamínek naděje, že by to klidně mohl být dobrý film. Reakce komunistického poslance Miroslava Grebeníčka, syna bývalého estébáckého dozorce, jenž byl předlohou pro hlavního filmového záporáka, pak moje očekávání ještě navýšila.

Zmíněný komunista totiž pohrozil tvůrcům žalobou v případě, že bude jeho otec ve filmu ztvárněn ve špatném světle. Existují přitom očití svědci, kteří se z hradišťského vězení po mnoha letech dostali, a později Grebeníčkovy sadistické praktiky popsali. Navíc ve snímku nevystupuje nikdo jménem Grebeníček, i když se autoři netají tím, že právě on byl inspirací pro postavu, kterou v Klíčku hraje Norbert Lichý.

Cool paskvil s hororovými prvky

Bývalá věznice v Uherském Hradišti, Zdroj: klicek.com

Bývalá věznice v Uherském Hradišti, Zdroj: klicek.com

Trailer vypadal sice dost divně, ale to jsem vzhledem k všeobecné kvalitě tuzemských trailerů tak nějak pominula, a naopak mě ještě trochu navnadily oficiální stránky snímku, které na mě dýchly hororovou atmosférou. Bylo mi to sice jasné – tvůrci se snaží být strašně cool a přiblížit tak hrůzy páchané za komunistického režimu mladým, proto z toho dost možná bude neuvěřitelný paskvil. Ale stejně ve mně stále zůstávalo cosi, co mě přesvědčovalo, že do sebe všechno zaklapne, a bude z toho podívaná, u které se bude tajit dech. Koneckonců, co byla tehdejší doba jiného, než opravdová hrůza? Spojení horroru a připomenutí děsivé historie mi tak přišlo jako příhodné.

Pak začal film a moje naivní představy se rozplynuly s rychlostí, jako by mi někdo uprostřed sladkého spánku uštědřil ránu do hlavy. Moje předfilmové duševní pochody tady tak detailně popisuji proto, abych zamezila možnosti, že by někdo mohl mít jakákoli pozitivní očekávání, než na Klíček půjde. To by totiž byla opravdu VELKÁ chyba.

Mučení vězňů, Zdroj: klicek.com

Mučení vězňů, Zdroj: klicek.com

Ale teď už k věci: Když jsem se po pár minutách smířila s tím, že celý snímek bude vypadat jako televizní film a dialogy budou velmi hloupé, začala jsem se poněkud poťouchlým způsobem docela bavit. Nevím, jaký herecký talent v sobě ve skutečnosti dva hlavní protagonisté skrývají, ale tady už od začátku působí, jako by hráli v nějaké středoškolské divadelní scénce. Jakub (Tomáš Šulaj) se snaží přesvědčit Dominiku (Petra Vlčková), aby se s ním vyspala, ona se přiznává, že je ještě „víš co…“, Jakub říká: „to nevadí“ a pak probíhá onen SEX, kvůli kterému mají zřejmě pubertální výrostci snímek zhlédnout, aby v něm poté nalezli i mnohem důležitější poselství…

Klíček jako osvěta mládeže?

Tím se dostávám ke zlomu, kdy se dvojice ocitne v minulosti, což nejdřív provází bouřka a nepochopitelně se chovající dveře (to je ta hororová část) a následuje sekvence s mučením. Ta se dost těžko hodnotí vzhledem k tomu, že má vlastně funkci rekonstrukce skutečných výslechů, které byly ohavné. Norbert Lichý jako Grebeníčkovo alter ego i Jan Přeučil coby šéf věznice působí opravdu odporně. Ale co z toho? Nebylo by jako osvěta neznalé mládeže lepší promítat na hodinách dějepisu pouze tuto rekonstrukci, místo lákání do kina na špatný celovečerní film?

Petra Vlčkovás klíčkem, Zdroj: klicek.com

Petra Vlčkovás klíčkem, Zdroj: klicek.com

Konfrontace mladé, „nic netušící“ generace s tím, co se v 50. letech dělo, přímo na plátně, zní jako dobrý nápad, myšlenka je to navíc velmi záslužná. Režisér Jan Novák ale sklouzl přesně k tomu, čeho se dalo obávat: Ve výsledku je spojení těchto dvou aspektů příšerně křečovité, a jednotlivé roviny navíc nefungují ani samostatně (jako romance milenecké dvojice a vězeňský thriller). Některé motivy, např. současní policisté vypadající úplně stejně jako dva dozorci nebo „tajemná“ stařena, co se neustále motá kolem bývalé věznice, pak vyznívají vyloženě směšně.

Nejsympatičtější na celém projektu je pak právě namíchnutí komunistů, a alespoň malá satisfakce, kterou mohou pociťovat bývalí političtí vězni, za jejichž utrpení nikdo nezaplatil.

Thriller / Drama / Horor

Česko, 2009, 70 min

Režie: Ján Novák

Hrají: Jan Přeučil, Stanislav Zindulka, Eva Hrušková, Tomáš Šulaj, Petra Vlčková, Norbert Lichý, Josef Kubáník, René Pelán, Roman Svoboda

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Klíček jde proti komunistům, ale jen to nestačí