KitchenAid – příběh značky, která je spojena s vynálezem kuchyňských robotů
Komerční sdělení
20. 2. 2018
Na počátku velkých příběhů bývá někdy náhoda, ale většinou je to spíš geniální nápad. Je to už dobrých 100 let, kdy sledoval inženýr Herbert Johnson pekaře, jak se denně dřou s hnětením tuhého chlebového těsta, a říkal si, že s využitím elektromotoru musí být přece způsob, jak jim namáhavou práci usnadnit. Od tužky k prvnímu hotovému přístroji to tehdy trvalo několik let, ale výsledkem byl první kuchyňský robot na světě. Pracovní nádoba modelu H s objemem přes 80 litrů v daném momentě skutečně vyhovovala průmyslovým pekárnám, ale o použití v domácnosti samozřejmě nemohla být řeč.
Prvním zákazníkem pro kuchyňské roboty Hobart Corporation, kde to dříve zmíněný Herbert Johnson brzy dotáhl až na pozici ředitele, bylo americké námořnictvo a bitevní lodi USS California a USS Tennessee, později ještě USS South Carolina a další lodě. Před koncem první světové války se roboty Hobart staly standardním vybavením všech válečných lodí.
Hned po válce se začalo s vývojem a prodejem prvního modelu pro domácnost a při testování v rodinách zaměstnanců vznikl i název KitchenAid, který proslavil nejen samotné roboty, ale dal jméno celé společnosti.
Desetilitrový C-10 byl ale stále trochu velké sousto a trend zmenšování kuchyní v moderních domech tlačil výrobce k inovacím. Hned o rok později tak světlo světa spatřil model H-5. I ten ale vážil hodně přes třicet kilo a vzhledem k neochotě maloobchodníků roboty prodávat ho musela společnost prezentovat metodou podomního prodeje.
Prvním opravdovým úspěchem se stal až model G z roku 1927. Konečně se jednalo o kuchyňský robot dostatečně skladný a cenově dostupný, takže se prodalo 20 000 kusů během následujících tří let.
Rozhodujícím momentem pro budoucnost celé značky a pro její charakteristický design, který přetrval prakticky do dneška, byla nicméně spolupráce s návrhářem Egmontem Arensem, který dal novým robotům v roce 1937 tvar, který se používá do dneška. Zaoblený, přívětivý a snadný na údržbu, tak by se dal charakterizovat nejen ikonický model K, který znamenal v amerických domácnostech hotovou revoluci, ale poté už jakýkoliv další výrobek KitchenAid, který z Arensových návrhů více nebo méně vycházel.
Egmont Arens vizionářskými nápady nešetřil ani při spolupráci s dalšími značkami a pohled na některé jeho realizace staré osm dekád vzbuzuje chuť si něco takového pořídit i dnes. To jen tak na okraj. Každopádně model K se mu povedl tak dobře, že se bez podstatnějších změn vyrábí dalších 80 let, a to asijské a další konkurenci navzdory.
Z kuchyňských robotů KitchenAid se stala americká ikona číslo jedna. Ne že by snad majestátně trůnily v každé americké kuchyni, na to jsou i pro místní kuchaře poměrně drahé, ale prokazatelně obsazují první místa v soupisu svatebních darů a pokud dobře hledáte, najdete někde kousky, co jsou v provozu klidně padesát let bez vážnějších poruch.
Žijeme v době, kdy předměty denní potřeby kupujeme a vyhazujeme, málokterý spotřebič se dnes ještě vyplatí opravovat. Nemusí to být nutně spiknutím výrobců proti svým zákazníkům, ale kvalita výroby prostě odpovídá ceně a poptávce po snadno dostupných věcech. Zaujaté lpění na detailech a použití tradičních odolných materiálů a barev je u značky KitchenAid na pohled naprostý anachronismus, ale vychází excelentně. Ne každý má z konzumní orientace světového trhu radost a ne všem se chce vyhazovat elektroniku týden po záruce.
KitchenAid nebyla a dodnes není značkou pro každého. Vyhovovat bude vždy spíš náročnějším zákazníkům a pekařům nebo kuchařům v malovýrobě, ale každopádně poskytuje užitnou hodnotu a záruku kvality za každou utracenou korunu.