Spolu s Jiřím Trnkou a Hermínou Týrlovou stál u zrodu našeho animovaného filmu. Jeden belgický kritik o něm po jeho úspěchu s Vynálezem zkázy napsal: „Méliès nezemřel. Je to Čech a jmenuje se Karel Zeman!“
Karel Zeman Zdroj: filmforno.com
Karel Zeman je považován za pokračovatele George Mélièse, což byl průkopník animovaných efektů v ranné filmové éře. Karel Zeman je jeho pokračovatelem, přičemž jejich tvorbu od sebe dělí padesát let podstatného vývoje filmu. Zeman začal rozvíjet kombinaci hry živých herců s loutkami a kombinaci loutkového filmu s kresleným. V těchto svých pokusech, díky kterým v každém svém dalším filmu objevoval nové možnosti, postupem času dosáhl maxima.
Jeho filmografie je opravdu bohatá. Významné místo v ní však představují tři filmy natočené podle románu Jula Verna. Je to Vynález zkázy (1958), který Zemanovi zajistil zahraniční úspěch, Ukradená vzducholoď (1966) natočená podle Dvou roků prázdnin a Na kometě (1970).
Vynález zkázy Zdroj: filmovaskola.cz
Zeman však kromě vernovek natočil další filmy, které měly úspěch v zahraničí, a přitom výrazně posunuly klasickou animovanou tvorbu. Uvedu alespoň jako příklad Barona Prášila (1961) a film, který si jistě stále všichni pamatujeme, Cesta do pravěku (1955). Nesmí chybět ani dlouhometrážní kreslený film Čarodějův učeň (1977)
Cesta do pravěku Zdroj: ceskatelevite.cz
Ateliéry, ve kterých Zemanova díla vznikala, se nacházejí ve Zlíně. Ani dnes v nich však není prázdno. Částečně se využívají pro natáčení večerníčků (např. Krysáci) a prakticky v nich tvoří studenti Univerzity Tomáše Bati a Filmové školy ve Zlíně. Časy Zemanovy slávy jsou nejspíš dávno za námi, přesto zde cítíte jakési kouzlo za večerů, kdy v temném ateliéru svítí tlumená světla a je slyšet jen převíjení 35 mm suroviny na kameře, kterou sám Zeman používal. Škoda jen, že ne všichni si toho váží. A tak se například stalo, že se stále funkční Zemanova kamera ocitla nad pultem ve zlínském McDonaldu…