Menu
TOPZINE.cz
Apetit

Jonathan Gaudet se na pražském koncertu vrátil k bluesovým kořenům Roberta Johnsona

Adriana Semlová

Adriana Semlová

15. 4. 2011

V pražském klubu Blues Sklep se ve čtvrtek 14. dubna představil kanadský zpěvák a kytarista Jonathan Gaudet. Během večera zahrál skladby bluesového klasika Roberta Johnsona a zodpověděl mi několik otázek ze života bluesového hráče.

Jonathan Gaudet se na pražském koncertu vrátil k bluesovým kořenům Roberta Johnsona Zdroj: myspace.com

V klubu Blues Sklep se konají živá vystoupení jazzových, bluesových, českých i zahraničních muzikantů každý den od 9 hodin do půlnoci. Prostředí podzemních prostorů s typicky kamennými zdmi pražského sklepení je příhodným místem pro konání podobných akcí. Na zdech visely fotografie Karla Kulovaného, který zde má od 19. března do 30. dubna výstavu. Umělecky vyfoceni byli různí hudebníci na pódiu a celek fotografií nese jednoduchý název – Jazz.

Než samotný koncert začal, v publiku seděla jen hrstka lidí. V průběhu představení se však spíše menší sál zaplnil česky i anglicky mluvícími posluchači. Pět minut po jedenadvacáté hodině vystoupil na pódium mladý muzikant v černém klobouku a sedl si na připravenou židli k mikrofonu. Bez okolků sáhl po jednom ze tří připravených strunných nástrojů a spustil první song nazvaný Milk Cow Blues. Předvedl své kytarové umění a chraplavý hlas v písni z roku 1937.

Po prvním čísle se představil a vysvětlil, že večer věnuje písním amerického bluesmana Roberta Johnsona z Mississippi a ponese se v duchu třicátých let. Následující píseň se stále držela tématu mléka a Jonathan zahrál Malted Milk a potom Walking Blues, kde ukázal kvalitu hlasu blížící se černošským bluesovým muzikantům.

Než Jonathan nechal zaznít jeden z největších Johnsonových hitů Me And The Devil, připomenul legendu spojovanou s jeho jménem. Na mississippské křižovatce se údajně o jedné půlnoci Robert zaprodal ďáblu a výměnou za svou duši získal nadprůměrný talent bluesového muzikanta. Nasvědčují tomu dva texty písní – právě zmiňovaná Me And The Devil a Hellhound on My Trail. Pekelný pes ho navštívil v jeho sedmadvaceti letech a Robert se považuje za prvního člena tzv. Klubu 27, do kterého patří muzikanti včetně Jima Morrisona, nebo Kurta Cobaina, kteří za záhadných okolností zemřeli v dvaceti sedmi letech.

Jonathan Gaudet Zdroj: myspace.com

První set písní před dvacetiminutovou přestávkou Jonathan zakončil dvěma songy. Sweet Home Chicago zazněl proto, že Robert zde často hrával. Druhý singl Love In Vain, jehož nejznámější cover verzi nahráli Rolling Stones, zahrál Jonathan v původní Robertově verzi s autorskou úpravou.

Jonathan podle svých slov začal hrát na kytaru až v šestnácti letech. „Než jsem se začal zabývat blues, poslouchal jsem spíš rockové kapely jako Nirvanu nebo Led Zeppelin. Když jsem se odstěhoval z Kanady, žil jsem dva roky v Louisianě, kde se hraje víc pop country, ale také blues. Hudba je pro mě koníčkem, jinak pracuju jako učitel francouzštiny a španělštiny.“

Přes Argentinu až do Čech

Na otázku, jak se kanadský bluesový kytarista dostane do středu Evropy, odpověděl: „Hodně jsem cestoval, žil jsem také v Argentině nebo ve Francii. Ale v Čechách jsem se v létě oženil a mám malé dítě.“ První song po přestávce – Come on in My Kitchen – nahrál jako cover také britský kytarista Eric Clapton na desce Me And Mr. Johnson jako poctu bluesovému mistrovi. Mezi písněmi Jonathan vesele vyprávěl souvislosti písní a jiných umělců nebo svůj vztah k nim.

Dále zazněly písně Kind Hearted Woman, I´m Steady Rollin´ Man nebo I´ll Believe I Dust My Broom, ve kterých se střídali nejen jemný a hrubý hlas, ale také kytary. „Hraji na slide kytaru, která se používala ve 30. a 40. letech. Je to Amistar, tradiční rezofonická kytara.“ Nástroj ve spojení s brilantním kytaristou opravdu připomněl bluesmany doby včetně Jonathanových oblíbených umělců – Muddyho Waterse nebo Jamese Cottona. Zajímavě pojal píseň Terraplane Blues, kterou zahrál pro blues netradičně na ukulele.

Celý koncert zakončil ve čtvrt na dvanáct nejhranějším Johnsonovým hitem Crossroad Blues v pomalejší a procítěnější verzi. Během večera si návštěvníci mohli také zakoupit CD Two For A Blues. „Tohle album vyšlo v roce 2010 a je natočené ve spolupráci s harmonikářem Kevinem Hawkinsem. Je na něm osm skladeb, tři také od Roberta Johnsona a And I Want You je naše autorská. Tento večer byl mým prvním sólovým vystoupením. Jinak hraji s kapelou, nejčastěji u Bílého Koníčka. Hrajeme kromě blues i jiné styly a písně ve španělštině a francouzštině “ dodal Jonathan.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Jonathan Gaudet se na pražském koncertu vrátil k bluesovým kořenům Roberta Johnsona