Menu
TOPZINE.cz
Hudba

Jazzman Avishai Cohen okořenil pražský koncert latinoamerickými rytmy

Martin Faix

Martin Faix

13. 10. 2011

Foto: Avishai CohenKoncert tohoto izraelského umělce byl jedním z největších lákadel letošního festivalu Struny podzimu. Včera večer, 12. října, v divadle Hybernia představilo Avishai Cohen trio svoji novou desku Seven Seas.

Foto: Avishai Cohen

Avishai Cohen, Foto: Martin Chochola, Topzine.cz

Avishai Cohen se již několik let drží stejného postupu a v průběhu každého turné s novou deskou již chystá desku další. V současné době navíc obměnil sestavu svého tria, ve kterém klavíristu Shaie Maestra nahradil mladý pianista Omri Mor a za bicí zasedl jiný mladík – Amir Bresler. Ačkoli je Cohenovo trio zvláštní už v tom, že klavír není dominantní nástroj, přesto jsou klavírní části velmi složité a Omri Mor tak musel předvést své schopnosti.

Sestava zahájila svůj koncert na Strunách podzimu krátce po půl osmé skladbou Dreaming z nové desky Seven Seas. Naprosto bezchybné výkony všech muzikantů umocňovala viditelná radost z jejich hry a od počátku tedy bylo zřejmé, že koncert se ponese v dravém tempu.

[album:https://www.topzine.cz/wp-content/uploads/dm-albums/cz-praha-hudba-avishai_cohen-12_10_2011/]

Během první skladby se každý z hudebníků představil svým sólem, Avishai Cohen v neustále se měnícím tempu neskutečně přesně ladil a svůj kontrabas dokázal také používat jako perkusivní nástroj. Za tuto hudební exhibici ho publikum odměnilo velkým potleskem. Omri Mor pak hned zpočátku vyvrátil předtuchy, že by snad nestačil na svého předchůdce. Naopak se pouštěl při svém sóle do komplikovaných tónin a v rychlém tempu si tak brzy diváky získal.

Avishai Cohen vsadil na mladé muzikanty Amira Breslera a Omriho Mora

Mladý bubeník Amir Bresler, který zpočátku jemně doprovázel zbytek kapely, se ve svém sólovém výstupu projevil jako divoká šelma, která umí ve správnou chvíli vystrčit drápy. Jeho divoké výkony dostávaly posluchače do varu, což ještě podporovalo vytleskávání Cohena, o kterém se rozhodně nedalo říct, že by působil nějak statickým dojmem.

Po této úvodní skladbě Avishai Cohen představil svoji skupinu a sympatickým projevem tak uvedl diváky do obrazu a naznačil, o čem koncert ten večer bude. Ve svém proslovu se také vyznal ze své lásky k Praze a zajímavostí určitě byla i zmínka o hudebníkově po otci částečně českém původu.

Další část koncertu se pak nesla v duchu nové desky a kapela tak v klidnějších polohách předváděla své zamyšlené až melancholické melodie, během kterých Omri Mor udivoval svojí úžasně čistou a citlivou hrou na klavír. Vyvrcholením této části koncertu pak byla titulní skladba alba – Seven Seas.

Zazněla i titulní skladba Seven Seas

Sóly prodloužená verze této písně dost možná utkví v paměti posluchačů nejvíce. Omri Mor se po zničujícím a divokém sóle atletickým způsobem vymrštil od piana a jako poděkování lidem za jejich aplaus udělal hbitou roznožku, čímž vyrazil určitě nejednomu divákovi dech. Avishai Cohen si publikum zase získal svými vtípky během hry, kdy schválně zajížděl na konce strun u hmatníku kontrabasu, aby prozkoumal, jaké tony zde dovede vyloudit.

[youtube_660]0DMloMLXpaA[/youtube_660]

Nemohlo tak chybět i živelné bicí solo Amira Breslera, během kterého ho zbylí dva muzikanti obíhali kolem dokola. V těchto chvílích hudební spontánnost a radost z pódia doslova tryskala.

Koncert se tímto nachýlil k závěru, ale  za zmínku ještě určitě stojí například skladba Aurora ze stejně pojmenovaného předchozího Cohenova alba, kterou připomněl tuto desku, zlomovou pro její výraznou pěveckou část, která se od té doby stala nedílnou složkou koncertů Avishaie Cohena.

Cohenovy pěvecké výkony stojí za zmínění samy o sobě, neboť, jak sám na koncertě vysvětlil, zpívá mimo jiné jazykem Ladino, což je dnes již vymírající jazyk sefardských židů, který ho včetně několika písní naučila jeho maminka.

[youtube_660]zCHSoGUuPeU[/youtube_660]

Po rozloučení s nadšeným publikem, kdy kapela vhodila do sálu růže, které za své výkony dostala od pořadatelů, se po chvíli znovu vrátila na podium. Nejprve tedy Avishai Cohen, který zazpíval svou verzi španělské písně Alfonsia Y Le mar a sám se přitom doprovodil na kontrabas. Vzápětí nastoupil i zbytek tria a následovala ještě jedna společná píseň.

Novou písní Avishai Cohen přiznal, že již chystá další album

Po této klidné a příjemné melodické  skladbě se muzikanti opět stáhli z pódia, ale publikum si je přeci jen ještě jednou vytleskalo zpátky. Jako poslední přídavek tedy zazněla nová skladba, z již zřejmě chystaného dalšího alba, čímž Avishai Cohen opět potvrdil, že skladby pro své další desky chystá již na turné.

Ve čtvrt na deset tedy definitivně skončil koncert a návštěvníci se začali pomalu rozcházet, nicméně pro Avishaie Cohena večer ještě zdaleka nekončil, protože ho už za další hodinu měl čekat další koncert pro další várku posluchačů. Nezbývá tedy než vyjádřit obdiv k tomuto sympatickému hudebníkovi, který do jazzu přinesl dosud ne úplně známé vlivy vážné, latinoamerické, semitské a jiné exotické hudby, čímž si vytvořil svůj natolik originální styl.

Avishai Cohen Trio

12. října 2011

Festival  Struny podzimu
Divadlo Hybernia, Praha

Délka koncertu: 90 minut

+ atmosféra v sále
+ výkony muzikantů
+ kontakt s publikem
+ výběr skladeb a celková koncepce koncertu

Hodnocení: 100%

 

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Jazzman Avishai Cohen okořenil pražský koncert latinoamerickými rytmy