Jednou měl sen, že z budoucnosti přišly lidem podobné stroje a chtějí ho zabít. Když se probudil, udělal si pár poznámek. Tušíte, odkud vítr fouká? Za jeden film inkasoval 115 milionů dolarů, a to začínal jako šofér náklaďáku.
Kanaďan James Cameron spatřil světlo světa roku 1954. Na jeho kariéře je paradoxní, že ač je jeho jméno v současnosti považováno za ikonu Holywoodu, nikdy k filmařské škole ani nepřičichl. Točit filmy však bylo největším snem, který James měl, jenže sám na vlastní kůži zjistil, jak je obtížné prokličkovat propastí mezi reálným světem a Holywoodem.
Nakonec si jej filmoví producenti všimli, neboť hledali mladého, neznámého a především laciného režiséra, který by jim natočil film Piraňa 2: Létající zabijáci. Cameron po nabídce skočil, jenže následně si uvědomil, jakou udělal chybu. Celé natáčení byl pod neustálým tlakem ze strany produkce. Nesměl dělat prakticky nic, co by se mu líbilo, tudíž se z dvojky zubatých ryb stal jen béčkový horor s ještě béčkovějšími hereckými výkony, tudíž jeho režisérský debut nedopadl právě nejlépe. Tehdy už však měl dokončený scénář pro snímek Vetřelec II a Rambo II – První krev, tedy mnohem lukrativnější zakázky, které mu pootevřely cestu ke slávě.
Natáčení Piraňí přineslo krom příšerného filmu i velmi pozitivní věc. Během natáčení se Cameron pomalu zhroutil, dostal horečky a během jedné takovéto noci se mu zdál sen, že ho chtějí zabít stroje poslané z budoucnosti. Napsal scénář, který ukázal jen jediné osobě: Gale Anne Hurdové, které také toto dílo odprodal za symbolickou cenu jednoho dolaru, ale s takovou podmínkou, že mu do natáčení nebude nikdo kecat. Od producentky dostal šest a půl milionu a mohl začít. Vzniká Terminátor (1984).
Za šest milionů se sice moc pořídit tehdy nedalo, jenže Cameron se do natáčení vrhl se zanícením připomínající buldoka zakousnutého v pošťákově pozadí. Arnold Schwarzenegger o něm dokonce prohlásil, že během natáčení: „Asi fakt zmagořil“. Jenže díky této práci vznikl doslova kultovní snímek, který postupem času začal stále více a více narůstat. Do filmu totiž Cameron nahustil velké množství různých motivů, mnohdy dobově vysoce aktuálních, které spolu velice dobře spolupracují. Idea budoucnosti zničené nukleární válkou, boje proti umělé inteligenci, cestování časem, silný příběh lásky, velká porce akčních střílecích scén plus hororové prvky terminátorské kostry s vyceněnými titanovými zuby jako třešnička na napalmovém dortu je koktejl, který zní neuvěřitelně, ale chutná naprosto lahodně. Když vezmeme v potaz, co všechno dokázal režisér nadupat do jediného snímku, jehož stopáž má sto osm minut, není divu, že se Terminátor stal kasovním trhákem a vydělal jen v Americe na třicet sedm milionů dolarů. V tomto snímku zazněla jedna z nejslavnějších Arnoldových hlášek: I´ll be back – Já se vrátím.
Překvapivé na filmu je, že Arnold Schwarzenegger měl hrát roli lidského ochránce matky velitele lidského odporu proti strojům – Kylea Reese. Nakonec ale Cameron usoudil, že se současný kalifornský guvernér bude lépe hodit na post nezastavitelného lidského stroje, proti němuž postavený Michael Biehn bude působit jako střízlík a utvrzovat atmosféru beznadějného boje. To se povedlo na výbornou a navíc Arnoldova muskulatura plus kamenný obličej rámovaný černými brýlemi vytvořil prostě jedinečnou filmovou postavu.
Terminátor se stal skutečně kultem, o čemž hovoří i druhý Cameronův počin Terminátor 2: Den zúčtování, ve kterém si rakouský kulturista opět střihl svoji roli terminátora T-800 s brýlemi, koženou bundou a kamenným obličejem, který má chránit nyní už samotného Johna Connora, coby adolescentního puberťáka. Proti němu se postavil T-1000 ztvárněný Robertem Patrickem. Oproti jedničce se sice karta obrátila, na straně dobra je masivní svalový kolos, kterého ohrožuje co do muskulatury poloviční chlapík. Jenže vyrobený z tekutého kovu, který umí imitovat tvary okolí, tudíž je o několik tříd lepší, lépe řečeno, dokáže zabít člověka na více způsobů. Sám Cameron o svých dvou terminátorech prohlásil, že T-800 je pancéřovaný tank, kdežto T-1000 Porsche. Druhý Terminátor slavil ještě větší úspěch než jednička, především díky masivní trikařině. Scéna, kdy Arnold na motorce skáče ze zdi a chvíli letí vzduchem, je vskutku luxusní. Při jejím natáčení musela být motorka zavěšená na tenkých ocelových lankách, tak tenkých, aby nebyla vidět, ale zároveň tak silných, aby unesla váhu motorky i Arnolda, což musel být vskutku hrdinský výkon. (Pro herce i pro ta lanka.) Arnold ve filmu řekne dohromady sedm set slov a s jeho honorářem patnácti milionů dolarů mu jeho velmi slavné: Hasta la vista, bejby, vyneslo celkem 85 000 dolarů a nějaké drobné. Mimochodem, ve scéně, kdy zlikviduje všechna policejní auta kulometem z budovy Cyberdynu, byl Arnold jediným člověkem v okolí, který těžký kulomet dokázal unést sám.
Po natočení terminátorské dvojky se režisér oženil s představitelkou Sáry Connorové Lindou Hamiltonovou, ovšem manželství jim moc neklapalo, až se nakonec rozvedli. Díky tomuto filmu se stal James Cameron členem Holywoodské elity.
Na dalších dvou Terminátorech se už Cameron nepodílel a je to na jejich úrovni znát. Trojka zapadla, ač v ní kalifornský guvernér hrál, a o velice aktuální čtyřce ani nemluvit. Režisér McG sice vyrobil akční megapodívanou, ve které ovšem nefunguje vůbec nic a Christian Bale, coby John Connor, jen předvádí, že role tichého Batmana mu jde k duhu více, než charismatický vůdce lidského odporu, ač řve do vysílačky, co mu hlasivky stačí.
Ještě před Terminátorem 2 natočil Cameron dvojici filmů, jejichž jména patří mezi povinnou výbavu každého filmového labužníka. Scénáristicky se rozhodl pokračovat v dobrém díle Ridleyho Scotta a napsal Vetřelec II, kterého pak dostal šanci i režírovat. Díky tomu, vzniklý film Vetřelci má úplně jiné rozměry než komorní horor původní jedničky, které dohromady spojují jen jména Ripleyové opět v podání bezvadné Sigourney Weaverové a zubatého vetřelce, který nyní není jenom jeden, ale rovnou celá zamořená planeta. Do jejich hnízda se vloudí tlupa vesmírných mariňáků a monstrózní snímek plný výstřelů, stříkanců kyseliny i odporně děsivých scén vyplněných jen pípáním detektoru pohybu může začít. Pro jednu z hlavních rolí povolal režisér z Terminátora Michaela Biehna pro roli desátníka Hickse.
O tom, že vytvořit dokonale hororovou atmosféru Cameron prostě umí, přesvědčil celý svět snímkem Propast, který natočil podle své povídky, jež napsal v mládí.
Všechny tržby, všechny Oscary, všechny filmy, které natočil, se nevyrovnají Titanicu. V roce 1997 vplul do kin přímo titánský film, který měl všechny předpoklady propadnout, protože to nemohlo dopadnout jinak, než potopením Titanicu. A navíc celé natáčení vedlo k tomu, aby film vůbec nevznikl. Z původního rozpočtu 100 milionů se rozrostl na dvojnásobek, režisér se vzdal svého honoráře, aby pokryl náklady a na monitoru měl připravenou žiletku s nápisem: Použít v případě, že to bude propadák.
Po prvním týdnu sklidil film průměrných 27 milionů dolarů. Nakonec jen v kinech vydělal Titanic přes 600 milionů v amerických kinech a 978 milionů v mimoamerických. Plus skoro dvě miliardy za práva na televizní vysílání a prodej DVD a VHS nosičů. Pro Camerona to bylo jediné štěstí, že si nechal scénáristický podíl z filmu, který mu nakonec vynesl 115 milionů dolarů, což je na muže, který zpočátku řídil náklaďák, docela slušný obrat, ne?