Loki, ryšavý bůh klamu a lží, který v severské mytologii zastupuje neodmyslitelné místo ne právě dvakrát milovaného boha, dlouho čekal na svou příležitost, stát se hlavní postavou knihy. Pro současné publikum je Lokiho charakter přímo ideální. V jednom kuse lže, podvádí, krade a hrabe jen a jen pod sebe.
Teprve před pár lety polský spisovatel Jakub Cwiék sebral právě tyto lákavé atributy Lokiho postavy a použil je v povídkách, pro které si stvořil velice zajímavý svět. V jeho podání jsou bohové reální, skutečně na zemi žijí a svoji moc čerpají z počtu věřících, kteří jim zaručují relativní nesmrtelnost a volnost pohybu po světě smrtelníků. Autor zároveň rafinovaně spojuje historii a fantasy, a tak díky němu vypadá nástup křesťanství jako blitzkrieg německé armády do srdce Francie.
První kniha začíná tak, že armády andělů dobývají Valhalu, k čemuž jim ještě pomůže Lokiho žena Sygin, takže pád severského náboženství je ještě rychlejší. Svou zradou osvobodí manžela z jeho pout a on se přidá do služeb andělů, aby za ně řešil špinavou práci. Tím si autor vyrobil dostatečný bazén prostoru, aby v něm mohl kraulovat se vším možným a nijak to neohrozilo hranice jeho plovárny.
Různě dlouhými povídkami vypráví Cwiék střípky z Lokiho života během jeho služby andělům. Každé dílko je napsané podle podobného mustru, který se již stokrát recykloval v mnoha jiných dílech. Severský Lucifer dostane úkol, musí se s ním vypořádat a nakonec se mu to lépe či méně povede. Nad vodou klišé drží tuto koncepci postavy a svět, které autor stvořil. Lháře se mu povedlo vystihnout velice zajímavě, je správně ironický, ješitný, protivný, ale jen v několika málo povídkách jde autor u jeho postavy skutečně do hloubky, aby důkladně prověřil, co jeho hrdina umí.
Důkladná introspekce by sice na škodu nebyla, ale rozhodně to není to, o co autorovi šlo. Jeho povídky jsou stejně jako hlavní postava ironické, rýpavé a vyzařuje z nich dost typický humor, ne nepodobný tomu, který se objevuje u Pilipiukova Vandrovce. Cwiékovi povídky jsou zaměřené na akci, bezprostřední jednání, rychlou lež, tasení pistolí a občas nějakou složitější změnu podoby. O nic jiného v povídkách nejde.
Lhář 1 – povídky
- Strážný anděl (Anioł Stróż)
- Kladivo, had a skála (Młot, wąż i skała)
- Sebevrah (Samobójca)
- Beránkova krev (Krew Baranka)
- Cleaner (Cleaner)
- Proroctví (Przepowiednia)
- Galerie (Galeria)
- Tichá noc (Cicha noc)
- Exorcista (Egzorcysta)
- Hlupák na kopci (Głupiec na wzgórzu)
Andělská podstata nevinného bojovníka, který nedovede lhát, skvěle oponuje Lokiho volnému výkladu pojmu pravda/nepravda, takže jejich dialogy jsou vždy zajímavé a nenudí. Anděly autor vystihuje s velkou dávkou polidštění a přibližuje je tak běžným smrtelníkům, což z nich dělá dobré vedlejší postavy, na které se čtenář těší, až se zase objeví.
Obě knihy si jsou v podstatě velice podobné. Můžeme v jednotlivém řazení povídek za sebou nalézt jakýs takýs příběh, který se jako podkres objevuje v každé povídce, i když není ani řečený. To sice spojuje povídky dohromady, ale jednoduchost příběhu i jeho sporadické připomínání budou občas čtenáře dráždit. Z toho mála, co se o příběhu dočteme, přímo červeně bliká silný příběh, který kdyby autor dokázal rozvést, kniha by byla přímo k sežrání. Takhle jen klouže po akčním povrchu drobnými epizodkami, které jsou zábavné, které splní svůj účel a čtenář se jimi pobaví, potěší a uspokojí, ale zároveň bude smutný, že mu autor voní pod nosem příjemnou vůní kvalitního příběhu, ze kterého neochutná ani sousto.
První díl se nese zcela v Lokiho režii. Jednička vysvětlí, jak došlo k pádu Valhaly a na zcela konkrétním příkladu předvede, jak vypadá Cwiékův svět v akci. Od první povídky autor nastřelí nešťastně nevyužitý příběh a poté se vlak lží, podvodů a krádeží ve službách nebes rozjede na plné obrátky. Ironické pointy jsou zábavné a povídky často budou končit smíchem. Jenže i když je Loki velice dobrá postava, stejně jako Depp v Pirátech z Karibiku všechno utáhnout sám nemůže.
O to lépe pak funguje druhá kniha. V ní se autor částečně zbavil původního příběhu, čímž sám sebe osvobodil a přidal k Lokimu hned několik dalších hlavních postav. Dívku Jenny, kterou pod svými třemi páry křídel ochraňuje archanděl Michael. Loki se do ní pochopitelně zamiluje, což jak čtenář brzy vytuší, bude znamenat dost výživných scén mezi vášnivým milencem a žárlivým opatrovníkem.
Hlavně do příběhu přichází řekněme doslova Laurel a Hardy s božskou aureolou řeckého náboženství – Bakchus a Eros. Tito patronu sexu a vína jsou si částečně podobní s Lokim a zároveň mu vytváří dobré protiklady. Navíc, tím, jak jsou dva, mezi nimi autor rozehrává zábavné dialogy, kterými popisuje dost složitý vztah mezi bohy.
V druhém díle povídek trochu ubylo a na jejich čistotě to je znát. V delších kusech se Cwiék dokáže víc rozjet a dokáže to i ukočírovat. Kupříkladu lov na Dia je přímo vynikající a nechybí v něm, ostatně v jako mnoha dalších povídkách mnoho popkulutrních narážek a odkazů.
Lhář 2 – povídky
- Příležitost (Okazja)
- Koruna stvoření (Korona stworzenia)
- Vzdálenost anděla (Odległość Anioła)
- Jděte, jste povoláni (Idźcie, jesteście posłani)
- Sluhové Metatrona (Słudzy Metatrona)
- Marnotratný bůh (Bóg marnotrawny)
Autor má trochu problémy s přehledností některých scén, které se mu celé rozsypou pod rukama, a čtenář najednou neví, kdo dělá to a kdo ono. Na druhou stranu však chvilkové zmatení přejde a čtenář se zase nakolejí zpátky, aby dojel do cílové pointy bez nějakého nepochopení, ale zmatky skutečně působí škodlivě na dynamiku čtení.
Pokud bychom srovnali obě knihy mezi sebou, tak první díl je úvod do celé série a první nesmělé krůčky autora v novém a ne zcela prozkoumaném světě. Loki je zajímavý, elegantní, prostě správně špatný hrdina, který kope za ty hodné. K závěru knihy však začne jeho postava ztrácet na lesku a i když se snaží sebevíc, už nemá takový efekt. Druhý díl je pak již volným výběhem po široké a dobře známé pláni. Autor běží na jistých nohou a zalidňuje pláň novými, stejně zajímavými postavami jako Loki.
Obě knihy vydané ve velice sympatickém časovém rozpětí po sobě se číst určitě vyplatí. Nečekejte od nich nic víc, než pořádnou porci zábavy, akčních scén, povedeně vypointovaných konců, spousty bohů, bohyň a dalších pohádkových bytostí. Té se vám dostane a budete spokojeni. První díl může působit trochu rozpačitě jako nesmělý jinoch žmoulající si ruce v koutku třídy, ale druhý díl svou vizáží drsňáka v kožené bundě pobité cvočky už dojem rychle napraví.
Název originálu: Kłamca 1 / Kłamca 2: Bog marnotrawny
Český název: Lhář 1 / Lhář 2
Autor: Jakub Cwiék
Překlad: Robert Pilch
Obálka: Piotr Cieśliński
Počet stran: 224 / 256
Vazba: brožovaná
Rozměry: 125 x 200 mm
Vydal: Triton, Praha 2011
Doporučená cena: 199 Kč / 259 Kč
Hodnocení: 60 % / 70 %