Podnikatelský plán je nedílnou součástí každé firmy. Nesmí v něm chybět finanční plánování, ani možná rizika. Nedostatečná příprava může odradit investory i banku. Proto se držte základních pravidel.
Podnikatelský plán musí zodpovědět všechny podstatné otázky, Zdroj: youtube.com
Ve druhém díle speciálu o podnikání se zaměříme na jeden ze základních pilířů vaší firmy. Řeč je o podnikatelském plánu. Nejen že si v něm vytyčíte cíle a nastíníte cestu, ale můžete i rychle odhalit rizika a finanční mezery.
Špatná zpráva je, že dobrý univerzální plán neexistuje. Živnostenský zákon nijak podnikatelský plán nedefinuje, a proto je jeho realizace jen ve vašich rukou.
Buďte realisté a zachovejte objektivitu
Pokud už víte, v jaké oblasti chcete konkrétně podnikat, je čas začít plánovat. Základní pravidlo zní: buďte realisté a nic nepřikrášlujte. Business plan totiž nebudete předkládat jen bance a případným investorům, ale poslouží i vám.
1. Představte zakladatele a spoluzakladatele firmy
Pakliže víte, že s vámi spolupracují lidé zvučných jmen, nebojte se toho využít. Na možné investory uděláte dojem a nakloníte je na svou stranu. Nezatajujte důležité informace, ale plán nezahlcujte zbytečnými detaily svého života.
2. Definujte svou myšlenku a konkrétní produkt
Bez precizní analýzy vámi zvoleného produktu se podnikatelský plán neuživí. Už víte, že máte nabízet jen zvláštní a potřebné produkty. Nebojte se proto jejich výjimečnost v plánu popsat a nezapomeňte uvést konkrétní důvody a důkazy.
3. Miřte na cílovou skupinu (segment trhu)
Pro koho je výrobek určen? Bude mít má cílová skupina dostatek financí na jeho pořízení? Bude ho využívat a doporučovat dál? To jsou otázky, které musíte v plánu zodpovědět. Neutrální věta, že je produkt velice užitečný, nikoho neoslní. Buďte konkrétní.
4. Pečlivě zmapujte okolí
Lokalizace vaší firmy hraje velkou roli. Vyberte místo, kde se cílová skupina nejvíce vyskytuje, nebo kde by se mohla s výrobkem seznámit.
Udělejte si PEST analýzu (mapování okolí):
P = Politicko-právní okolí
Místní vyhlášky a nařízení musíte mít pod palcem. Pokud v oblasti vašeho podnikán platí speciální vyhláška například o odpadech, nesmí vám uniknout.
E = Ekonomické okolí
Jaká je skutečná situace v zemi či v kraji? Vyplatí se vůbec s podnikáním začínat? I tuto otázku musí váš plán zodpovědět a zdůvodnit.
S = Sociální okolí
Zajímejte se o lidi. Jedná se přeci o potenciální zákazníky. Zjistěte jejich postoj k vaší myšlence a neopomíjejte jejich finanční prostředky.
T = Technologické okolí
Důležitým bodem je i budoucnost vašeho produktu. Nebude za rok zastaralý? Zjistěte si, jak zářná je skutečná budoucnost vaší vize.
5. Proklepněte si konkurenci
„Pokud se například rozhodnete založit nové fitness centrum, konkurenci netvoří jen ostatní fitness centra. Hrozbou mohou být i hřiště, která také nabízí volnočasové aktivity. Dokonce se to týká i televize, protože ta vám také odlákává potenciální zákazníky,“ upozorňuje Mirka, absolventka oboru Podniková ekonomika a manegement.
Čtěte také: 6 kroků k úspěšnému podnikání
6. Marketing a PR
Pokud o vás nebudou lidé vědět, logicky nemůžete čekat zázraky. „Zvolte vhodnou reklamu a případné oslovování lidí na ulici. S reklamou si vždy nechte poradit od odborníků, může mít totiž i opačný efekt. Nevhodně zvolená forma může vaši cílovou skupinu odradit a takovou chybu si nemůžete na začátku dovolit,“ varuje ekonomka. „Dobře si promyslete i přímý prodej.“
7. Dlouhodobá, střednědobá i krátkodobá reálná vize
Tento klíčový bod poslouží především vám. Dobře si rozvrhněte další kroky podnikání a reálně zhodnoťte svou situaci do budoucna.
„Podnikatelský plán, který budete předkládat investorům a bance, musí být precizní. Zároveň ale můžete vytvořit další verzi jen pro vás, kde si definujete své kroky skutečně dopodrobna a budete se podle nich řídit. To pomůže především začínajícím podnikatelům bez zkušeností,“ vysvětluje absolventka ZČU v Plzni.
Podnikatelský plán je alfou omegou vašeho podnikání, Zdroj: youtube.com
8. Podrobný finanční plán a rozpočet
Zde je důležité zachovat chladnou hlavu a nevymýšlet si horentní cifry. „Finanční plán je další bod, ve kterém si nechte poradit od odborníka. Popište náklady na výrobu, prodej, mzdy zaměstnancům a výdeje za reklamu atp. Zároveň uveďte i předpokládané výnosy doložené výpočty,“ upřesňuje Mirka.
9. Možná rizika
Objektivně zhodnoťte, co může vaše podnikání v jakémkoliv směru ohrozit. Tento bod můžete doplnit o případná řešení problému. Pokud existuje i riziko, které by vaše podnikání zničilo, rozhodně ho z plánu nevynechejte.