Indický řidič autobusu získal významnou cenu za to, že za 18 let nezatroubil
Redakce
13. 12. 2017
Troubení, zácpy a chaos na silnicích k Indii neodmyslitelně patří. Situaci se snaží svým chováním změnit i šofér Dipak Das, který 18 let nevytroubil ani jednoho řidiče.
Troubení jako součást indické kultury
V porovnání s indickou silniční dopravou je naše česká čajíček. Indie je totiž proslulá tím, že na jejích silnicích panuje chaos, kterému nepomáhají ani samotní řidiči. Je pro ně typické, že nesundají ruku z volantu a troubí jako o život. Najít proto pochopení pro zprvu banální ocenění jako Manush Sanman není zas až tak těžké. Jeden indický šofér jej nedávno získal za to, že za posledních 18 let nezatroubil.
Troubení k Indii patří snad od doby, kdy se tu začala prohánět auta. Země je tím proslulá a bohužel tak tvoří tu část indické kultury, která není tolik populární. Indové se troubení naučili používat jako alternativu ke zpětným zrcátkům. Někteří je mají sklopená, někteří vlastníci vozu je nemají namontovaná vůbec a to proto, že by zpětná zrcátka překážela do silnice a tím pádem by mohlo dojít ke střetu s jiným vozidlem.
Problém je v netrpělivých řidičích
Pokud na vás v Indii někdo zatroubí, snaží se tak pravděpodobně předejít kolizi. Pravděpodobnost je vzhledem k hustému a chaotickému provozu opravdu velká. Troubení je v Indii nejen signálem pro to, že někomu překážíte v průjezdu, ale také upozorněním, že jsou auta až příliš u sebe. Obě situace jsou tu na denním pořádku, a tak je Indie „znečištěna“ hlukem po celý den.
„Řidiči musí být do téhle problematiky zasvěceni a uvědomit si, že je to špatně,“ prohlásil motorista Vijay Agarwal pro Forbes. „Všechno je to pouze o tom, že jsou řidiči netrpěliví.“ Naštěstí jsou na indických silnicích i takové výjimky jako Dipak Das, oceněný šofér mnoha indických osobností. Svezl takové kapacity jako muzikanta Tanmoy Bose nebo kytaristu Kunala. Nejen oni ocenili jeho styl řízení a snahu o snížení hluku na silnicích.
Rozumný šofér s chladnou hlavou
Organizátoři Manush Mela (Humanity Fair) si na vlastní kůži ověřili šoférovu atypickou jízdní etiketu, za níž si vysloužil již zmíněné ocenění Manush Sanman. Akce Manush Mela ctí občany, kteří pro společnost dělají něco cenného a jedinečného. Jedna z organizátorek akce řekla, že Das byl jasnou volbou vzhledem k tomu, že byl oceňovaný jak jednotlivci, tak organizacemi už dlouhou dobu.
Das prý nevytroubil ani jednoho řidiče po celých 18 let. Doufá, že jeho chování inspiruje další. „Myslím si, že pokud se řidiči pokusí řídit politikou bez houkání, budou při jízdě bdělejší. Pokud má řidič pocit prostoru, rychlosti a načasování, nemusí používat klakson,“ řekl Das svůj názor na problematiku hluku na silnicích. Na závěr dodal, že pokud jej cestující požádá o použití klaksonu, zdvořile odmítne a snaží se jim vysvětlit, že tohle problém nevyřeší. Jeho vlastní auto zdobí malá nálepka: „Troubení je stav mysli. Proto na vás netroubím.“