Letošní druhý ročník divadelního festivalu pro studenty začal ve čtvrtek 25. října a potrvá až do soboty. Cílem je umožnit zajímavým studentským souborům účinkování na velké scéně. TOPZINE.cz přináší postřehy z prvního dne.
Festival odstartoval soubor PhD. – Právníci hrající Divadlo, který sdružuje studenty právnické fakulty Univerzity Karlovy. V inscenaci Rozpaky zubaře Svatopluka Nováka mohli diváci pomocí hlasování rozhodovat o osudu postav.
Pak už nastoupili domácí OLDstars, umělecká skupina pořádající festival, a představili klasiku i modernu. Odhadla bych, že první den navštívilo prostory Divadla v Celetné na 200 diváků. Nejvíce přišlo na v pořadí druhé představení Tři sestry, kdy sál praskal ve švech a diváci seděli nejen na jevišti, ale i na balkónku mezi technikou.
3 sestry se obstojně snažily
Rozdělila bych Sestry na dvě poloviny. První část působila roztržitě a pokud neznáte předlohu nebo jste neviděli jiné zpracování, tak se ztratíte v nedějovosti, náznacích a množství ruských hrdinů a hrdinek.
Na jeviště vbíhá jedna postava za druhou jen s letmým enrée. Kvůli roztříštěnosti působí Sestry zpočátku jako scénky okořeněné gagy. Připodobnila bych to k rétorickému cvičení: mluv tři minuty o vlivu berušek na erupci na slunci. Promluva by sice obsahovala více či méně promyšlené vtípky, ale vývoj by neudržel kompaktnost.
Máša miluje Veršenina. Zdroj: Tomáš Kotrba, Festival studentských divadel
Druhá, dějově i herecky lepší část už nedokázala setřít počáteční manko. OLDstars si dali záležet na kostýmech. Sestrám padnou rozdílně barevné šaty jako ulité, ačkoli moderního střihu do inscenace se hodí. Vojáci na druhou stranu sjednotili uniformy do černé. Andrej (Matyáš Řezníček), jediný bratr mezi sestrami, v užších černých kalhotách a větší bílé košili vypadl snad rovnou z ruského románu. Stejně jako kapitán (Martin Satoranský), který dlouhé tmavé vlasy stáhl černou stuhou.
Očima Marty Procházkové: Ač by mohl mít nezávislý divadelní spolek OLDstars při ztvárnění Čechovových Tří sester kreativní ambice, drží se klasické předlohy. Mladá divadelní krev se objevuje ve vtipných dialozích, které pobaví a nenaruší děj. Inscenaci sice uškodí nekompatibilita jednotlivých scén, především pak ve druhé polovině. Na oplátku je ale věnován prostor pro monology a dialogy, které divákovi více přiblíží pocity i charaktery postav.
OLDstars jsou zvyklí hrát v malých prostorách a s kulisami si poradili i na malém jevišti v Celetné. Sečteno podtrženo, vsazení si na klasiku okořeněnou trochou humoru bylo dobrou volbou.
Hodnocení 80 %
Scéna působila pro množství až deseti postav stísněně. Hercům činil malý prostor problémy, a tak sem tam někdo zakopl o židli nebo převrhl skleničku ze stolku. Jan Tyl v roli barona pohotovou reakcí mnohdy přešlapy zachraňoval. Tyl patřil k nejlepším hercům, neb zaplňoval jeviště v celé šíři a vyzařoval z něj elán přirozený pro ruského hrdinu.
Tomáš Žatečka v zákulisí a jeho americký úsměv. Zdroj: Festival studentských divadel
Ač se Matyáš Řezníček jako Andrej rozčiloval nebo roztržitě vysvětloval, dokázal na sebe upoutat pozornost a strhnout diváky zpět do děje. Mezi ženami excelovala Marie Hásková v roli permanentně těhotné Nataši, manželky Andreje. K postavě jsem si díky ní vypěstovala skutečný odpor.
Naopak Tomáš Žatečka jako plukovník Veršenin vypadal a hrál jako americký hrdina. Nedýchl na mě ruským dojmem, stejně jako celá inscenace, i když ambice byly vysoké. Mladý ansámbl z umělecké skupiny OLDstars dokázal, že klasiku zvládá obstojně, ale šálek černé klasické kávy s trochou mléka nechutná každému.
Tři sestry
Umělecká skupina OLDstars
Autor: Anton Pavlovič Čechov
Režie: Tomáš Staněk
Hrají: Tereza Kaucká, Dominika Lippertová, Týna Klimešová/Lucie Gabrovská, Mářa Hásková/Anička Němcová, Jeník Tyl, Oskar Bábek, Martin Satoranský/Zdeněk Charvát, Tomáš Žatečka, Matyáš Řezníček a další.
Hodnocení: 70 %
Zajímavý text nepodpořilo nic dalšího. Zdroj: OLDstars
Bazén se naplnil do poloviny
Podtitul by mohl znít: jak vytáhnout nejlepší námět a následně jej vizuálně pohřbít. Aktuálním tématem nejen dnešní mladé generace může být závist. Úspěch, peníze, láska, ale i maličkosti jako hodinky nebo nový fotoaparát jsou předmětem neblahé vlastnosti, kterou se snažíme schovat. Bytostně se za ni stydíme.
Šest kamarádek v umělecké skupině závidí Sally. Patřila mezi ně, ale stala se slavnou a nevzala je s sebou. Když jeden stoupá vzhůru, ostatní musí zákonitě klesat dolů. Přesto Sally pozve kamarádky k sobě, aby vyzkoušely nový bazén.
Herečky byly velmi mladé
V nočním zápalu nadšení Sally skočí do prázdného bazénu. Kamarádky ji pomohou, ačkoliv si její bezmoc užívají. V inscenaci procházíte postupně zhnusením z lidského hyenismu, přes nahlédnutí do své povahy, k pochopení. Každý z nás někdy záviděl, ať už novou hračku spolužákovi ve školce nebo pracovní či finanční úspěch kolegovi v práci.
Očima Dominiky Frejtichové: Dobře zvolená hra britského dramatika Marka Ravenhilla Bazén o lidské závisti, ubohosti a malosti nabízí široký prostor pro zajímavé zpracování. Sama hra je nosná a divák se rozhodně nenudil. V amatérském souboru bylo možno vidět některé nadějné herecké výkony, kterým divák nakonec odpustil i jistou neprofesionálnost, jako občasné vypadnutí z role a smích na zcela nevhodných místech.
Zároveň ale bylo možné zahrát některé pasáže dramatičtěji a více se vcítit do postav. Ocenila bych momenty jako scénu s luskáním prstů a nápad s mikrofonem. Vizuální stránka mi připadala slabší, například vzhledem ke kostýmům, jejichž přílišná pestrost byla pro mě rušivá a neodkazovala k charakteru postav. Vzhledem k tomu, že jde o amatérský soubor, bylo představení lehce nadprůměrné.
Hodnocení: 60 %
V Bazénu se na povrch dostávají nejhorší myšlenky zabíhající do extrémů, což drží abstraktní téma v konkrétní rovině vývoje. Inscenace se netočí v kruhu, jde až na dřeň a příběh s dominantním motivem sledujete se zatajeným dechem.
Zajímavý nápad s mikrofonem a novinami se osvědčil
Naprosté fiasko ale tvořila nepřipravená vizuální stránka. V kostýmech, jestli se tak dá nazývat všední oděv, herečky do divadla přišly a zase z něj odešly. Ničím zajímavé civilní oblečení neodlišovalo ani charaktery jednotlivých postav.
Světla zůstala po celých 45 minut statická a na scéně šestice hrála s jednou lavicí a několika sklenkami vody. Docházelo tak k hluchým místům, kde text jiskřil, ale všechny postávaly nebo posedávaly s rukama založenýma v klíně. Jediným nápadem tak zbyl mikrofon a do ruličky smotané noviny, které přetvořily výšku hlasu.
Sebelepší inscenace musí být podtržena kreativními nápady doplňujícími atmosféru na jevišti. Výborné téma tak pohřbilo zpracování, kvůli kterému působil Bazén odfláknutě.
Bazén
OLDstars
Autor: Mark Ravenhill
Režie: Zuzana Malá
Hrají: Laureen Hölgeová, Ludmila Šolcová, Lenka Navrátilová, Jana Stárková, Tereza Nováková a Zuzana Straková
Hodnocení: 60 %