DBK Galerie poskytuje během listopadu 2011 výstavní plochu studentským dílům a projektům nominovaným na Národní cenu za studentský design 2011. Vítězství si za design erotických pomůcek odnesla Anna Marešová.
Foto: Adam Dvořák, Kolekce erotických pomůcek
Práce pocházejí z různých koutů republiky, avšak nalezneme tu i slovenského zástupce či přesněji zástupkyni Jolanu Šornerovou z Bratislavy. Její Světlušky zavěšené nad hlavami kupujících, a to nejen v prostoru galerie, ale také v přízemí obchodního domu, se mají rozzářit vždy, když detekují pohyb.
Vyjma Světlušek tu dále nalezneme kupříkladu dárkové balení vína utvořené z hlíny z dílny Marty Maštálkové či obytný přívěs Ing. Jakuba Nováka, který sice v dané soutěži nezvítězil, avšak získal cenu Národního technického muzea.
Erotické pomůcky jsou velmi oblíbené. Vyberte si jednu z nich
Vyhrály erotické pomůcky
Vítězkou Národní ceny za studentský design 2011 se stala Anna Marešová, která neváhala představit erotické pomůcky charakteristické jednoduchostí a čistými liniemi. Pocit čistoty a jisté hygieničnosti dotváří bílá barva vibrátoru, venušiných kuliček i dvou vibračních vajíček. Úspěch nápadu odráží i další získaná ocení jako Cena exit design či Cena generálního ředitele českých center.
Erotické pomůcky v designu Anny Marešové
Předměty jsou z lékařského silikonu, materiálu, který je možné v případě čištění i převařit. V krátké brožuře, kterou v galerii taktéž nalezneme, autorka poměrně podrobně hovoří o vnitřní i vnější konstrukci pomůcek, ale také kupříkladu o časových relacích nutných k nabití. Například vibrační vajíčka je nutné nabíjet minimálně dvacet minut s tím, že následně vydrží zhruba hodinové používání.
Zajímavé je též upozornění na konstrukci vibrátoru, který uvnitř pohání pět motorků rozmístěných po celé jeho délce (jen pro úplnost – délka 19,5 centimetrů).
Venušiny kuličky v designovém provedení Anny Marešové
Erotické pomůcky pro ženy (nejen) z gynekologického hlediska Whoop•de•doo otevírají však otázku, zda je tato oblast pro design vhodná. Sama Anna Marešová v již zmiňované brožuře tvrdí, že rozhodně ano. S tím samozřejmě nezbývá než souhlasit, ovšem s tvrzením, že by se vibrační vajíčka dala při nabíjení použít jako dekorace, lze jistě polemizovat.
Pomůcky tohoto typu jsou sice v konečném důsledku zboží jako každé jiné, nicméně při jejich nákupu zákazník často pociťuje určitou míru studu. Má povýšení vibrátoru na designové dílo stud odstranit? Změnit vnímání a upozadit pocit intimity při nákupu? Máme si v obývacích pokojích místo váz a svícnů vystavit vibrační vajíčka? To je nepochybně zajímavá otázka.
FOTO: Tonya Graves pokřtila limitovaný český vibrátor. Půlka kusů je již prodaná
Anna Marešová na ní svým způsobem poskytuje odpověď. Tím, že se rozhodla vystavit na odiv právě tento spotřební artikl, dochází prakticky k jeho detabuizaci, zejména k detabuizaci jeho nákupu a běžného využití. Dodejme, že autorka neponechala nic náhodě a pro své pomůcky také navrhla příslušné obaly a krabičky.
Neopomenutelné příslušenství k erotickým pomůckám
Co se dotýká výstavní plochy, je jistě skvělým nápadem zakomponovat ji do prostoru nákupního centra, které jako moderní „chrám konzumu“ přiláká nepoměrně více osob, než klasická galerie.
Osobně se však domnívám, že by nebylo na škodu prostor výrazněji odlišit a vymezit vůči nákupní zóně. Během mého obdivování knihy Terezy Cerhové „Místo snů“, kterou rozhodně doporučuji pozornosti čtenáře nejen z důvodů zajímavých ilustrací, ale především z důvodů výjimečného komponování textů snových představ, se nad sushi soupravou designéra Marka Heina skláněl jeden z nakupujících párů s tím, že by se jim hodila do obýváku jako dekorace a jejich velkým problémem se zdálo být neuvedení ceny.
Spojení umění a praktického využití skvěle dokládá soudobý trend. Nechceme jen účelnost, ale také krásu. Nechceme jen konformní zboží sériové výroby, ale především originalitu. Únik od uniformity výstava rozhodně poskytuje. Otvírá prostor inovacím i novým materiálům.