Uběhlo již dvacet pět let od chvíle, kdy editorka Margaret Weis a návrhář RPG her Tracy Hickman dali hlavy dohromady a vnesli svět DragonLance na stránky knih. Knihy slavily nečekaný úspěch a daly tak základ jedné z největších fantasy ság vůbec.
Každý, kdo se chce ponořit do světa DragonLance a nechce se zamotat do obsáhlých informací, ras, božstev a mnoho dalšího, by si měl základní poznatky nejdříve zjistit. DragonLance se odehrávají ve světě, jenž se nazývá Krynn a v mnohém je podobný naší Zemi. Také zde funguje gravitace, také se střídají roční období, také se člení na kontinenty, jeho obyvatelé také dýchají vzduch.
Jeden z hlavních rozdílů jsou tři měsíce – bílý Sonitár, červený Lunitár a jen pro někoho viditelný černý Nuitár. Ke Krynnu také neodmyslitelně patří živoucí magie a bohové. Mágové se rozlišují podle tří typů plášťů – bílého, červeného a černého. Bílé pláště slouží dobru a měsíci Sonitáru, Červené pláště vyznávají neutralitu a jsou věrní Lunitáru a Černí jsou oddáni zlu a jako jediné bytosti na Krynnu mohou spatřit černý měsíc Nuitár. Obecně se na Krynnu jakýmkoli mágům příliš nedůvěřuje a většinou stojí na okraji společnosti.
Aby byli mágové chráněni před okolním světem, byla na každém kontinentu stvořena Věž Vysoké magie, kde mohli vždy najít útočiště. Během let však bylo mnoho Věží zničeno a zachovány zůstaly jen dvě – Věž ve Žďarském lese a prokletá Věž v městě Palantasu. Pro potřeby vzájemné spolupráce se vytvořilo Konkláve čarodějů. I když jsou mágové omezeni jen svou silou a vědomostmi, stále představují pro ostatní obyvatelstvo velkou hrozbu.
Čarodějové všude, bohové všude, kouzla všude
Stejně jako by Krynn nemohl existovat bez magie, neobejde se ani bez bohů. Pokud se nepočítá praotec všech bohů, Chaos, nejvyšší bohové jsou tři – dobrý Paladin, neutrální Gilean a Její Temné Veličenstvo Takhisis. Právě Temná královna bývá mnohdy příčinou svárů mezi rasami na Krynnu, protože Takhisis touží po tom, aby mohla ovládnout celý svět. Mezi další významné bohy patří Reorx, kovář světa a patron trpaslíků a tři bohové magie – Sonitár, Lunitár a Nuitár, kteří ztělesňují i tři magické měsíce.
Je také velice důležité odlišovat magii čarodějů a magii kleriků. Zatímco čarodějové jsou závislí na svých tělesných schopnostech, vědomostech a postavení svého měsíce, klerici čerpají svou sílu přímo od boha, jehož uctívají. Díky tomu nebývají z léčení a konání zázraků unaveni jako čarodějové a nemusí se svá kouzla učit nazpaměť, jelikož je provozují prostřednictvím modliteb.
Když se trpaslík kamarádí s šotkem…
Ras se dá potkat neskutečně velké množství. Nejstarší a nejmocnější jsou draci. Mohou být barvy modré, zelené, bílé, červené či černé, ti jsou zlí a slouží Temné bohyni Takhisis nebo draci zlatí, stříbrní nebo bronzoví, jež jsou dobří a slouží Paladinovi. Nejpočetnější rasou jsou lidé – krátkověcí a velmi spontánní. Právě oni se povětšinou nechají bohy ovlivnit a započnou krvavé spory a války, které otřesou celým společenstvím. Existují ovšem i výjimky. Jedním z nejdůležitějších uskupení lidí jsou Solamnijští rytíři. Vždy čestní, vždy věrní svým pravidlům – Instrukci a heslu Est Solarus oth Mithas! – Má čest je můj život!
Lidem podobní, avšak pouze vzhledově, jsou elfové. Dlouhověcí, krásní a ladní. Žijí ve svém vlastním světě a myslí si, že problémy okolí se jich netýkají. Elfové pocházejí buď ze Silvanestu (východ Krynnu) nebo Qualinestu (západ Krynnu) a tyto dva národy žijí ve vzájemném nepřátelství. Stejnou měrou, jakou se nesnášejí elfové, nesnášejí se i trpaslíci. Obyvatelé království Thorbardin, ležící v duté hoře, nemohou vystát své příbuzné, kteří žijí na povrchu země a z království odešli.
Z trpaslíků se před dávnými lety omylem vyvinuly ještě dvě další rasy – šotci a gnómové. Šotci si věčně něco půjčují, aniž by žádali o svolení, nechápou strach a vždy se snaží ocitnout někde, kde se něco zajímavého děje. Gnómové jsou zase nuceni neustále něco sestrojovat, studovat či objevovat, aniž by kdy svoji práci zdárně dokončili.
I na Krynnu se čtenář může setkat s postavami z bájí a legend. Mají tu své místo minotauři, gryfové a další bytosti. Hrají nejčastěji menší, ale výjimečně i zásadní role. Na stranách zla stojí goblini, hobgoblini a jim podobní skřeti. Speciální rasou jsou drakoniáni, kteří vznikli uměle a pomocí kouzel temných kleriků a čarodějů. Ti ukradli vejce dobrých draků boha Paladina a proměnili je v tyto křídlaté ještěry lidské velikosti, jež slouží zlé Takhisis.
Ve druhé části DragonLance seriálu se dočtete o nejzásadnějších knihách série DragonLance.