Jana Janěková, Jitka Čvančarová nebo Alexej Pyško. To jsou jména, na která vsadila režisérka Viktorie Čermáková ve hře Cena za něžnost, která vznikla podle stejnojmenného Oscary ověnčeného filmu s Jackem Nicholsonem v mužské hlavní roli. Jak tuto tragikomedii pojalo Divadlo Palace, čtěte v následující recenzi.
Aurora básní o astronautovi Zdroj: J.N. Jelínek, Divadlo Palace
Román Larry McMurtyho, jenž vypráví o neobvyklém vztahu matky a dcery, se rozhodl v roce 1983 uvést na plátna, co znamenají svět, americký režisér James L. Brooks. Jeho film měl nečekaně výborný ohlas, který potvrdil i triumfální úspěch v podobě 5 Oscarů za nejlepší film, režii, adaptovaný scénář a výkony v obou hlavních rolích pro Shirley MacLaine a Jacka Nicholsona. Drama s komediálními situacemi si zasloužilo obdiv nejen publika, ale i dobových kritiků.
Dcera rodí děti, matka loví milence
Příběh začíná svatbou mladičké Emmy, která sama ještě neví, co se životem. Jediné, co ví, je, že se chce vdát za Flapa a oprostit se tak od vlivu své věčně peskující matky Aurory. Ta její volbu akceptuje samozřejmě velmi nerada a zvyku dávat rady pořád a o všem se nehodlá vzdát. Potom, co se Emma odstěhuje do jiného amerického státu, mohou si pouze telefonovat. Z každodenních rozhovorů vyplývá, že Emma si asi takový život nepředstavovala, navíc rodí jako na běžícím pásu a její matka má vždy obligátní odpověď: „Já jsem ti to říkala.“
Mezitím je však i Aurora vystavena nestandardní životní situaci. Najde si totiž milence, velmi excentrického, egoistického a lehce opelichaného donchuana, exastronauta Garretta, souseda z vedlejšího domu. Od té chvíle se Aurořin svět otáčí jiným směrem, k novému erotickému vztahu… .
Má hra šanci srovnávat se s filmem?
Pro recenzenta, ale i pro každého diváka, je složitější přijmout dílo v jiné formě, než v jaké ho doposud znal. Stejně tak byl problém hodnotit Cenu za něžnost bez toho, abychom se oprostili od známého filmu a nesrovnávali. Bohužel to nefunguje tak, jak byste si někdy přáli a do podvědomí se vám neustále vkrádají vzpomínky na stejnojmenný film. Je to však přirozená reakce, se kterou by měl počítat každý tvůrce, ať už připravuje adaptaci literární předlohy nebo filmové.
Emma a její kamarádka Patsy
Režisérka Viktorie Čermáková se rozhodla zúžit zorný úhel a zaměřit se zejména na vztah Aurory a Emmy (matky a dcery). Proto ve hře nevystupuje ani Emmin manžel Flap, ani její pozdější milenec. Tím, že takto omezila dějovou linii, poskytla nám velmi emocionální pohled na vztah dvou žen, které se i přes vzájemné potyčky velmi milují a potřebují jedna druhou. Vážné situace odlehčuje Garrett, který si nechce přiznat, že jeho kariéra leží už dávno v zapomnění a že urvat kdejakou dvacítku na fotografie z vesmíru bude čím dál složitější a vysilující.
Jana Janěková si s rolí Aurory poradila velmi dobře. Vystihla charakter ženy, která chce být za každé situace dámou, ale občas jí to ujede a když ji okolí nebere tak vážně, jak by si představovala, i ona se umí uvolnit a být bezprostřední. Velmi věrně jí sekunduje i Alexej Pyško v roli Garretta. Na něj byste opravdu takovou roli netipovali, o to víc vás překvapí, že se jí zhostil tak výstižně. Mám podezření, že seděl u televize tak dlouho, dokud nenatrénoval všechny Nicholsonovy grimasy, protože jsem v některých momentech opravdu myslela, že mám deja vu.
Čvančarová to nevystihla
Velkou pozornost na sebe strhla oblíbená herečka Jitka Čvančarová, která ztvárnila postavu Emmy. Právě v tento okamžik jsem litovala, že znám filmovou předlohu. Začala jsem totiž výkony hereček srovnávat. Ač znám Jitku Čvančarovou z jiných představení, kde hrála výborně, z výkonu v této hře jsem byla na rozpacích. Možná proto, že mám určitou představu o charakteru Emmy. Měla by totiž být trošku jednodušší, hloupoučká a naivní holčička, která rady matky vlastně potřebuje. Její postava však zažívá podstatný přerod v dospělou ženu, když se dozvídá, že jí je manžel nevěrný a že nakonec zůstane s dětmi sama.
Jitka Čvančarová však tento přerod nezvládla věrně zahrát. Začíná jako ukřičená puberťačka, která hulí trávu, pak křičí mami, mami ještě druhou polovinu představení a končí až v okamžiku dramatického závěru, který ji konečně umlčí.
Garrett má na jevišti vlastní bazén
Plusové body patří navržené scéně. Je efektní, výborně řešená a prakticky účelná od začátku až do konce bez zbytečných přestaveb. Podařilo se tak spojit prostor domova Emmy, Aurory a Garretta, který má na jevišti dokonce vlastní bazén napuštěný vodou. Působivá je i hudba, která spíše koresponduje s duchem moderní doby.
Cena za něžnost je hra spíše pro dámy, protože nechybí dialogy ze života ani milostné, sentimentální a melodramatické momenty, kvůli nimž byste si do divadla neměli zapomenout kapesník. Je to představení, které zajisté potěší i dojme, zejména ty z vás, kteří neznáte film. A ti, kteří ho viděli, mohou posoudit, který Garrett má větší břicho.
Divadlo Palace
Cena za něžnost
Režie: Viktorie Čermáková
Hrají: Jana Janěková, Jitka Čvančarová, Alexej Pyško, Jan Kačer, Marcela Holubcová, Daniela Choděrová.
Hodnocení: 4****
Další přestavení můžete navštívit 26.5.