V divadle Komedie se budou dnes odpoledne udílet Ceny Alfréda Radoka. Nachází se divadlo Komedie za zenitem, anebo zprostředkovává zážitek, jaký vám jiné divadlo nenabídne?
Není hlavní devizou divadla jeho jinakost? Pařízek a Závitkovská během natáčení, Foto: Tomáš Bican, archiv České televize
Blanka Závitkovská natočila reportážní pořad o divadle Komedie, který nazvala Divadlo Komedie v poločase rozpadu. K vidění bude dnes od 20 hodin na ČT24 v rámci magazínu FOKUS.
Nastane konec Komedie?
V pražském divadle Komedie hraje pod vedením režisérů Dušana Davida Pařízka a Davida Jařaba již devátou sezónu soubor herců, jejichž jména často figurují na seznamu nominovaných na Cenu Alfréda Radoka, Pechlát a Finger jsou jejími laureáty.
Martin Finger s kolegy zkouší spílat publiku, Foto: Tomáš Bican, archiv České televize
Kvůli nedostatku peněz bojuje divadlo o svou existenci a Pařízek tvrdí, že pokud nedojde k navýšení dotací, bude soubor nucen skončit svou činnost v červenci letošního roku. Je ale vůbec důvod tuto scénu zachraňovat? Čím je pro český anebo alespoň pražský divadelní svět důležitá?
Nejen divadelní kritik Vladimír Just tvrdí, že Jařabův a Pařízkův soubor je něčím výjimečným, že „jde tvrdě po obsahu a významu a nevšímá si, co na to řekne divák, kritik nebo grantová komise.“ Nutno podotknout, že Závitkovská dává ve svém pořadu prostor i radnímu pro kulturu.
Dialog české a německé kultury
Zřejmý vliv má na poetiku souboru to, že Pařízek strávil dětství a dospívání v Německu a byl ovlivněn tamní kulturní scénou. Tento vliv přenáší i do Prahy. Jeho scéna je buď velmi minimalistická, anebo bilancuje na hraně kýče. Emoce z pódia mnohdy přímo cákají, ale přesto si divák nepřipadá, jako by si dopřával pravidelnou dávku emocí u televizní obrazovky. Občas se během představení cítíte trapně, ale jen někdy zvládnete rozlišit, jestli to byl režisérův záměr, nebo jestli se to zkrátka nepovedlo.
Závitkovská a Pařízek, dva režiséři v jednom divadle, Foto: Tomáš Bican, archiv České televize
Pařízek upozorňuje, že by naší společnosti velmi prospělo, kdybychom si uvědomili, že se česká a německá kultura odjakživa vzájemně ovlivňovaly. „Pokud se tahle společnost vrátí ke své minulosti a připustí si, že Němci do České republiky patří, tak se napojí na širší kulturní kontext a bude mít možnost ovlivňovat i tzv. Západ,“ tvrdí režisér.
Jednou z her, která v posledních měsících na prknech divadla Komedie vzbudila rozruch, je Spílání publiku. V Pařízkově režii a podání klíčových herců divadla Komedie je během necelých dvou hodin vyspíláno nejen těch několik desítek lidí v publiku, ale především (česká) společnost a kulturní scéna. Jedná se o představení, jež nutí k zamyšlení nad tím, co je a není divadlo, kdo jsme a jaké role hrajeme.
Spílání publiku je nominováno na letošní Cenu Alfréda Radoka. Pokud si v osm hodin večer pustíte dokument Blanky Závitkovské, už budete vědět, kdo (ne)byl oceněn. Zamyslet se pak můžete nad tím, proč a jestli vůbec má tenhle soubor své místo na české divadelní scéně.