Menu
TOPZINE.cz
Divadlo

Divadlo Komedie v poločase rozpadu. Spílá opravdu jen publiku?

Eva Marková

Eva Marková

5. 3. 2011

FOTO: D. D. Pařízek, V. ZávitkovskáV divadle Komedie se budou dnes odpoledne udílet Ceny Alfréda Radoka. Nachází se divadlo Komedie za zenitem, anebo zprostředkovává zážitek, jaký vám jiné divadlo nenabídne?

FOTO: D. D. Pařízek, V. Závitkovská

Není hlavní devizou divadla jeho jinakost? Pařízek a Závitkovská během natáčení, Foto: Tomáš Bican, archiv České televize

Blanka Závitkovská natočila reportážní pořad o divadle Komedie, který nazvala Divadlo Komedie v poločase rozpadu. K vidění bude dnes od 20 hodin na ČT24 v rámci magazínu FOKUS.

Nastane konec Komedie?

V pražském divadle Komedie hraje pod vedením režisérů Dušana Davida Pařízka a Davida Jařaba již devátou sezónu soubor herců, jejichž jména často figurují na seznamu nominovaných na Cenu Alfréda Radoka, Pechlát a Finger jsou jejími laureáty.

FOTO: Martin Finger

Martin Finger s kolegy zkouší spílat publiku, Foto: Tomáš Bican, archiv České televize

Kvůli nedostatku peněz bojuje divadlo o svou existenci a Pařízek tvrdí, že pokud nedojde k navýšení dotací, bude soubor nucen skončit svou činnost v červenci letošního roku. Je ale vůbec důvod tuto scénu zachraňovat? Čím je pro český anebo alespoň pražský divadelní svět důležitá?

Nejen divadelní kritik Vladimír Just tvrdí, že Jařabův a Pařízkův soubor je něčím výjimečným, že „jde tvrdě po obsahu a významu a nevšímá si, co na to řekne divák, kritik nebo grantová komise.“ Nutno podotknout, že Závitkovská dává ve svém pořadu prostor i radnímu pro kulturu.

Dialog české a německé kultury

Zřejmý vliv má na poetiku souboru to, že Pařízek strávil dětství a dospívání v Německu a byl ovlivněn tamní kulturní scénou. Tento vliv přenáší i do Prahy. Jeho scéna je buď velmi minimalistická, anebo bilancuje na hraně kýče. Emoce z pódia mnohdy přímo cákají, ale přesto si divák nepřipadá, jako by si dopřával pravidelnou dávku emocí u televizní obrazovky. Občas se během představení cítíte trapně, ale jen někdy zvládnete rozlišit, jestli to byl režisérův záměr, nebo jestli se to zkrátka nepovedlo.

FOTO: Divadlo Komedie

Závitkovská a Pařízek, dva režiséři v jednom divadle, Foto: Tomáš Bican, archiv České televize

Pařízek upozorňuje, že by naší společnosti velmi prospělo, kdybychom si uvědomili, že se česká a německá kultura odjakživa vzájemně ovlivňovaly. „Pokud se tahle společnost vrátí ke své minulosti a připustí si, že Němci do České republiky patří, tak se napojí na širší kulturní kontext a bude mít možnost ovlivňovat i tzv. Západ,“ tvrdí režisér.

Jednou z her, která v posledních měsících na prknech divadla Komedie vzbudila rozruch, je Spílání publiku. V Pařízkově režii a podání klíčových herců divadla Komedie je během necelých dvou hodin vyspíláno nejen těch několik desítek lidí v publiku, ale především (česká) společnost a kulturní scéna. Jedná se o představení, jež nutí k zamyšlení nad tím, co je a není divadlo, kdo jsme a jaké role hrajeme.

Spílání publiku je nominováno na letošní Cenu Alfréda Radoka. Pokud si v osm hodin večer pustíte dokument Blanky Závitkovské, už budete vědět, kdo (ne)byl oceněn. Zamyslet se pak můžete nad tím, proč a jestli vůbec má tenhle soubor své místo na české divadelní scéně.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Divadlo Komedie v poločase rozpadu. Spílá opravdu jen publiku?