Šest premiér z patnácti chystaných. To je podzimní divadelní menu, které pro své návštěvníky připravilo v první části sezóny 2011/2012 Divadlo J. K. Tyla v Plzni. Chybět nebude klasický balet, broadwayský muzikál, Shakespeare ani současná dramatika.
Budova Velkého divadla DJKT v Plzni Zdroj: Divadlo J. K. Tyla
Zahajovací premiérou sezóny 2011/2012, chystanou už na září, bude muzikál Noc na Karlštejně v režii Petra Palouše. V něm se divákům poprvé představí nové tváře plzeňského muzikálového a operetního souboru – absolventi muzikálového herectví brněnské JAMU. Nechme se překvapit, jak studenti již tolikrát adaptovaný příběh o hradu, kam byl ženám vstup zakázán, atraktivně zpracovali.
Jejich jevištní a hlasové dovednosti budete moci posoudit i v další muzikálové premiéře, a to začátkem prosince ve Webberově a Riceově Evitě, k jejímuž provozování získalo divadlo povolení.
Dle ředitele divadla Jana Buriana je udělení licence podmíněno tím, jaké má soubor renomé, jeho uměleckou vyspělostí a prokazatelnými zkušenostmi se světovým repertoárem. Režie se ujme Roman Meluzín.
Portugálie byla pátou hrou, kterou Martin Vokoun s plzeňskými herci nastudoval Foto: Pavel Křivánek, DJKT
Mladý režisér Martin Vokoun začal s Divadlem J. K. Tyla spolupracovat v roce 2006. Po Egressyho Portugálii, Robbinsově Hrobce s vyhlídkou a Noci bláznů zkouší s plzeňskou činohrou další současnou hru – Porcii Coughlanovou irské dramatičky Mariny Carr. Premiéru bude mít hra v říjnu.
Jen pár dní před Vánoci se na jeviště plzeňského divadla vrátí po čtyřiceti osmi letech Shakespearův Macbeth, tentokrát v překladu Martina Hilského a v režii Jana Buriana. K Shakespearovu Romeu a Julii a Zkrocení zlé ženy tak přibude na repertoár divadla další ze slavných her alžbětinského dramatika.
Poslední premiérou uplynulé sezóny byli Dürrenmattovi Fyzikové Foto: Pavel Křivánek, DJKT
Choreografická a režijní příprava klasického baletu Alexandra Konstantinoviče Glazunova Raymonda byla svěřena Yeleně Panovové, bývalé primabaleríně petrohradského Mariinského divadla, která pro plzeňské nastudování Raymondy vytvořila novou choreografii. Zhlédnout ji můžete v polovině listopadu.
Jednu podzimní premiéru si pro diváky nachystal i soubor opery. Koncem října zaznějí za dirigentského vedení Petra Kofroně a režie Michaela Taranta tóny, árie a sborové scény z Knížete Igora ruského skladatele Alexandra Porfirjeviče Borodina. Pro režiséra Taranta to bude zároveň premiéra před plzeňským publikem.
Oproti minulé sezóně bude ta letošní o dvě premiéry chudší. Divadlo J. K. Tyla však pokračuje v před lety započatém dramaturgickém plánu, který chce oslovovat mladou, střední i starší generaci. Podle toho divadlo vybírá inscenace i jejich tvůrce.
Jak letos, tak i vloni více než polovinu nově uvedených představení tvoří hry, které se na plzeňském jevišti objeví vůbec poprvé.