Hlavní město hostí od pátku 2. do úterý 13. listopadu sedmnáctý Pražský divadelní festival německého jazyka. Celkem sedm kulturních stánků se představí v patnácti inscenacích.
Letošním mottem je otázka: „Kdo se směje naposledy?“ Jak uvádí šéfdramaturg Petr Štědroň: „Žijeme ve složité době, která nepřeje kultuře, finanční škrty se staly standardem, už se jen dokážeme rozčilovat nad jejich výší. Takže si možná jednou škrtneme celou kulturu a tím celý, smysluplný život. Nebo škrtneme něco jiného? Kdo se bude smát naposled?“
Festival se koná na několika místech v Praze. Jsou to jednak Barrandovské ateliéry, kam se některé inscenace přesouvají kvůli technické náročnosti. Dále budou diváci moci navštívit představení v Divadle Komedie, ve Stavovském divadle, na Nové scéně a ve Státní opeře. Představí se celkem sedm divadel, a to z Německa, Rakouska, Švýcarska, Lichtenštejnska, Lucemburska, ale i České republiky.
Programová nabídka obsahuje klasické i moderní náměty, ale nevynechá ani děti. Jedním z největších lákadel je novodobé zpracování lesbického dramatu Hořské slzy autorky Petry von Kant. To pojednává o vášnivém vzplanutí bohaté módní návrhářky k mladé modelce a rozebírá zároveň život vyšších vrstev.

Bibiana Beglau v Hořkých slzách Petry von Kant. Zdroj: theater.cz
Ve čtyřech inscenacích berlínského Kamiski ON AIR budeme moci sledovat tetralogii Prstenu Nibelungova, Zlato Rýna, Valkýra, Sigfried a Soumrak bohů. Pro děti nabízí festival moderní zpracování Červené Karkulky divadelního souboru Traffik, kombinující hru na hudební nástroj, mluvené slovo a ruské matrojšky.
Cenu Josefa Balvína za nejlepší českou inscenaci původního německy psaného textu získalo dílo současného německého dramatika Rolanda Schimmelpfenniga s názvem Arabská noc, které v současnosti hraje Moravské divadlo Olomouc. Pojednává o pětici lidí žijících v paneláku, s jejichž osudy se začne prolínat dávná historie z Arábie.

Matrojška a Michel Boulanger, nové pojetí Červené Karkulky
Ze stále aktuální tematiky korupce čerpá vídeňský Burgtheater, který přiveze Rozbitý džbán. Inscenace Dědictví pojednává o vztazích mezi sourozenci a problémech s bratrem postiženým autismem. Festival ukončuje veselohra Španělská mu(š)ka podle předlohy Franze Arnolda z dvacátých let zesměšňující měšťanské vrstvy.
Současná německojazyčná divadelní tvorba se vyznačuje netradičním pojetím, schopností experimentovat a odvážným zpracováním. Ani letošní festival není výjimkou a slibuje vnést trochu čerstvého vzduchu do českého divadelního prostředí.
Divadelní festival německého jazyka
Místa konání dle představení
Kdy: pátek 2. – úterý 13. listopadu
Vstupné: 50–700 Kč / studentská permanentka 400 Kč