Dvouslovné anglické názvy pracovních pozic jsou pro mnohé plné záhad. Kvůli pracovním pohovorům je žádoucí tušit, oč jde. To, že překlad do češtiny nemusí být výstižný, si ověřte na vlastní kůži.
Klasický papírový slovník nám poskytne prvotní informace . Account znamená účet, manager rovná se ředitel. Někteří tuší, že manažer je někdo na vedoucí pozici, a při spojení s druhým slůvkem si selským rozumem dají dohromady, že se jedná o vedoucího pracovníka účetního oddělení. Jak daleko jsou pravdy? Čtěte dál.
Role account managera
Informací přibývá, a tak internetové slovníky nabízejí překlady i víceslovných pojmů. Výraz account manager je přeložen jako vedoucí pracovník, ředitel, manažer. Česká Wikipedie nabízí vysvětlení, že se jedná o zaměstnance společnosti, který má na starost prodej a vztahy se zákazníky.
I faktura má svá pravidla. Nenechte se od prodejců napálit
Jaká je tedy náplň práce account managera?
- Má na starosti získávání nových obchodních příležitostí.
- Stará se o portfolio svých zákazníků, udržuje a rozvíjí obchodní vztahy.
- Detailně zná potřeby a přání zákazníků, je schopen navrhnout účinná, zlepšující řešení.
- Vypracovává prezentace, cenové nabídky, leckdy i smlouvy vedoucí k uzavření obchodního případu.
- Oblast podnikání může znamenat jisté odchylky v náplni práce jednotlivých account managerů.
„Realita se od vašeho popisu může lišit. Záleží, v čem firma podniká, jak nastaví pravomoce. Account manager může navrhovat řešení sám, pokud je natolik schopný. Často funguje jako styčný důstojník mezi odborníky na dané problémy ve své firmě, kterými můžou být product manager, analytik, vývojář, a zákazníky, od kterých se snaží získat co nejvíc informací o problému, případně požadavcích na nový produkt,“ podělil se o své dlouholeté zkušenosti manažer, který si však nepřál být jmenován.
Key account manager
Slůvko key, tedy klíč, hraje hlavní roli v rozdílu této pozice vůči account managerovi. Pracovní úkoly jsou obdobné, ale týkají se klíčových, tedy pro danou společnost nejdůležitějších, zákazníků.