Muzikálový boom u nás naplno propukl v devadesátých letech minulého století po veleúspěšných inscenacích Jesus Christ Superstar a Dracula. Fenomén muzikál se ovšem nezrodil v Čechách. Jeho historie je dlouhá a výpravná a sahá až za velkou louži.
Co to je… muzikál? Jednotná definice podobně jako u mnohých jiných pojmů neexistuje. Nejvýstižněji muzikál definoval divadelní guru Ivo Osolsobě: „Muzikál je divadlo, které mluví, zpívá a tančí“. Čili muzikál je plodnou spoluprací činohry, zpěvu a tance.
Historické kořeny muzikálu prorůstají do 20. let, kdy se klubaly první muzikálové zárodky. Domovem muzikálu se stalo světové velkoměsto New York a zejména broadwayská prkna, jež dala prostor mnoha vynikajícím dílům jako Les Misérables nebo Chicago. Právě Broadway zažila vývoj a rozmach muzikálového žánru, jenž býval okořeněn jazzem, rockem, vážnou hudbou i moderní pop music. V muzikálové tvorbě je podstatný silný příběh, podmanivé melodie a výteční talentovaní interpreti. V českých luzích a hájích došlo v posledních letech ke komerčním nešvarům, jakými bylo obsazování nekvalifikovaných, ale zvučných jmen, do náročných pěveckých i tanečních rolí za účelem větší návštěvnosti a zisků. Velmi často na úkor kvality.
Jesus Christ Superstar, Evita, Starci na chmelu…
Jesus Christ Superstar, Zdroj: musicweb.cz
Mezi přední muzikálové autory patří Leonard Bernstein (autor West Side Story) či muzikálový mág Andrew Lloyd Weber. Weber se podepsal pod takové muzikály, jakými jsou Evita, Fantom opery a zejména legendární dílo, jež získalo obrovskou popularitu i v Čechách, Jesus Christ Superstar. Jesus Christ Superstar se vymyká tradičnímu pojetí muzikálového žánru. V kuloárech bývá označován spíše za rockovou operu, což se s kvalitativní stránkou vzájemně nevylučuje. Právě naopak. Důkazem úspěšnosti Ježíše budiž (pouze v Česku) 1 288 repríz, jež zhlédlo více než 850 000 diváků.
Do České republiky dorazily kromě Jesus Christ Superstar i muzikály Evita, Pomáda, Producenti, Vlasy, atp. Ovšem česká půda si na bohatost muzikálového vějíře nemůže stěžovat. Za průkopníky českého muzikálu lze považovat Osvobozené divadlo v čele s Voskovcem a Werichem; svůj podíl na vývoji českého muzikálu nese i Jiří Suchý se svým Kdyby tisíc klarinetů; nelze opomenout Starce na chmelu či Noc na Karlštejně. Z novodobých muzikálů se výrazně prosadily muzikály Karla Svobody Dracula a Monte Cristo, dále Johanka z Arku, Kleopatra, Krysař, Tři mušketýři aj.