Vezměte si velkou zelenou mísu, do ní nasypte tradiční jamajský folklor, k tomu vražte pár amerických stylů, jako r´n´b a jazz, to celé pořádně zamíchejte, uplácejte, a tato základní hmota je velmi zjednodušeně řečeno ska.
Koncem padesátých let začala velká řada jamajských muzikantů měnit svou hudební tvář. Klasickou tvorbou jako mento a burron rhytm začaly pomalu prosakovat jasně slyšitelné vlivy amerických rhytm and bluesových rádií. Ovšem v malé míře se do této směsky přimíchaly i vlivy z okolních karibských ostrovů, které sebou přivezli emigranti z Kuby, Trinidadu či Barbadosu. Rytmus ska byl odvozen ze Shuffle (předchůdce ska, míchá prvky jazzu a menta) a Boogie. Důraz je kladen na rytmus menta, který přichází krátce a oddělovaně. Zřetelný rytmus drží kytara a klávesy. A nový hudební styl ska byl na svět!
Ernest Ranglin společně s Cluett Johnson & The Blue Buster byli první, kdo tohoto rytmu využili. Cluett byl známý svým pozdravem Love skaskavoovie a mnozí se tak domnívají, že svým pozdravem, ve zkrácené formě, ska pojmenoval. Jindy při hledání inspirace kytarových tónů prý Cluett řekl: „Make the guitars go ska!ska!ska!“
Rokem 1962 nastává doslova záplava ska a hudební producenti se jej snaží dostat do podvědomí lidí i za hranice rozpohybované Jamajky. Tyto kroky si získaly podporu i ve vládě a v roce 1964 bylo ska prezentováno jako „National music of Jamaica“ na World fairs v New Yorku. Největší poptávka byla v tomto období například po Byron Lee and the Dragonaires, Prince Buster, Desmond Dekker nebo Skatalites, kteří původně vznikli jako jazzová formace.
Texty se nikterak nelišily od jiných žánrů, ať už to jsou náboženské, politické nebo texty se sociální tématikou často okořeněné místním Jamajským nářečím Patois.
Ska za hranicemi Jamajky
V roce 1979 si získává ska obrovskou popularitu ve Velké Británii. Tato epocha se dost často nazývá jako druhá vlna ska. První zůstala pod taktovkou Jamajky, i přes snahy dostat ska do podvědomí široké veřejnosti za hranice země. Z této vlny vzešly britské kapely The Specials, The Selecter či Madness, jejichž název je podle jedné písně Prince Bustera.
Většina skupin hraje předělávky tradičního jamajského ska, někdy kapely dokonce jen písně přejmenovaly a přijaly za své. Druhá éra však dala ska nový rozměr v podobě energické rychlé muziky.
Třetí vlna už úspěšně zaútočila do všech koutů světa. Vyznačuje se nevázaností, uvolněností a mixováním nejrůznějších žánrů. Českou a Slovenskou ska scénu reprezentují kapely Fast Food Orchestra, Sto zvířat, Los Chuperos, 2v1, Tleskač, Basta Fidel, Skalená Treska, Polemic a mnoho dalších. Vyznavači ska už mají určitě zajištěné volno od 17. do 19. července, kdy probíhá tradiční letní hudební festival Mighty Sounds zaměřený převážně na ska a další spřízněné styly.