Cena Jindřicha Chalupeckého se otevírá širšímu publiku. Prostřednictvím uměleckého dialogu chtějí pořadatelé přiblížit abstraktní svět umění běžným lidem, a přitáhnout tak i pozornost laické veřejnosti.
Instalaci Dominika Langa Spící město si mohli prohlédnout návštěvníci benátského Bienále Zdroj: cjch.cz
Zdá se, že Chalupeckého věta, umění se ukazuje lidem a lidé umění, konečně dopadla na úrodnou půdu.V souvislosti s přihlédnutím k doprovodnému programu provázejícímu poslední měsíce zbývající do vyhlášení Ceny Jindřicha Chalupeckého se dokonce zdá, že se stala hlavním mottem letošního ročníku.
Zvláštní důraz je přitom pořadateli kladen na slůvko dialog. Dialog mladých umělců s širší veřejností je totiž podle slov organizátorů jedním z hlavních cílů již 22. ročníku této prestižní soutěže.
Tomu odpovídá i připravovaný doprovodný program, během něhož bude pětice finalistů postupně představována, a to během pěti měsíců na pěti odlišných místech a pěti různými způsoby. Zdá se vám to na poměry českého výtvarného umění příliš megalomanské? Podle Lenky Lindaurové ze společnosti Jindřicha Chalupeckého je hlavním cílem tohoto programu zprostředkovat široké veřejnosti zdaleka to nejlepší, co se na poli českého umění v současné době urodilo.
Důležité je podle Lindaurové zejména poukázat na to, jakým způsobem mladí umělci reflektují současnou situaci. Dialog s veřejností by tak mohl být jedním z klíčových momentů vedoucích k pochopení záměrů a snah jednotlivých tvůrců.
Množiny konceptualisty Pavla Sterce Zdroj: cjch.cz
Mezi letošními finalisty si na své přijdou zejména fanoušci méně tradičních výtvarných formátů, které zde jednoznačně převažují. O instalacích a skulpturách Roberta Langa již bylo slyšet v souvislosti s benátským Biennále, které hostilo Langovo „Spící město“. Překvapením pro někoho však může být nominování videoartu lehce dekadentního Marka Thera, jehož videa jsou známá svou bizarní tematikou. Mezi zbylými finalisty pak lze nalézt Filipa Cenka s jeho videoartovou instalací, instalace Pavla Sterece a konceptuální fotografie Jiřího Thýna, které jakožto umělecký formát prodělávají v současné době renesanci.
To nejlepší z českého umění?
Co by tedy mohlo být hlavním důvodem pro vaši návštěvu na závěrečné výstavě všech nominovaných? Podle předsedy odborné poroty Christiana Rattemeyera, kurátora centra moderního umění MOMA v New Yorku, hlavní deviza všech pěti finalistů spočívá v kladení kreativních otázek a celkové reprezentaci formálních přístupů a intelektuálních zájmů současné české scény. Lze tedy očekávat, že pokud Rattemeyerova slova nejsou pouhým mlácením prázdné slámy, mělo by pět finalistů reprezentovat to nejlepší z mladé generace českých výtvarníků. O tom zda tomu tak skutečně je, se ostatně budete moci přesvědčit na vlastní oči již v listopadu v prostorách holešovického Doxu.
Cena Jindřicha Chalupeckého patří v současné době mezi nejznámnější soutěže výtvarného umění u nás. Od doby svého založení v květnu 1990 objevila pro českou výtvarnou scénu řadu zajímavých osobností, mezi jinými například: Kateřinu Šedou, Jiřího Černického nebo Evu Koťátkovou. Více na www. cjch.cz